Ja dat is best lastig... Mijn nicht (waar de kinderen dus heen zouden gaan) heeft al 4 kinderen. En in hun geval gaan hun 4 kinderen naar ons als er met hun wat gebeurt. Zal best heel heftig zijn, opeens 4 kinderen met veel verdriet erbij en het verdriet dat je zelf hebt. Maar goed, je moet toch wat en wij willen het dus zo...
Dit hoeft sinds kort niet via een testament. Op de site van de rechtspraak kun je dit online regelen. Besef wel dat je dit vooraf goed moet regelen met die personen en je ook een tweede en derde keuze moet aangeven voor het geval ze tegen die tijd niet meer beschikbaar zijn/niet meer willen of de financiële middelen niet meer hebben. Als je vermogen hebt (ook bij een koophuis) dit door iemand wil laten beheren zodat de opvoeders er geen andere dingen mee kunnen doen dan voor de opvoeding gebruiken, dan moet je dit wel via een notaris regelen.
Wij hebben het ook bij het gezagsregister vast laten leggen. 1 = het broertje van mijn partner, 2 = een vriendin van mij.
Fijn om te weten! We hebben een mail naar iedereen in de familie gestuurd dat we willen dat de kinderen naar mijn ouders gaan... Maar je weet maar nooit... Ga het ook vastleggen bedankt!
Wij hebben geen tweede of derde keuze doorgegeven. Mochten ze het niet meer kunnen of willen moeten we tegen die tijd kijken wat we willen doen. Verder hebben we het volste vertrouwen in hun, dus verder hoeven we niets te regelen.
Helemaal geen rare vraag hoor. Ik worstel er soms ook wel mee, wie zorgt er later voor m'n dochter. Ik ben gescheiden, dus de kans dat haar vader en ik tegelijkertijd overlijden is vrij klein . Als mij iets overkomt gaat ze dus naar haar vader. Andere opties zou ik ook niet weten, beide ouders zijn te oud en niet geschikt, mijn zus is bewust kindloos en heeft geweigerd, haar vader heeft geen broers of zussen. En qua vrienden zou ik t eigenlijk ook niet weten. Op dit moment is het dus even struisvogelpolitiek en hopen dat het niet nodig zal zijn, maar dat is niet bepaald een fijn gevoel.
Hier wat uitleg: Wie krijgt het gezag over mijn kind als ik kom te overlijden? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl Hier staat uitleg wat er gebeurt als het niet is vastgelegd. Wie zorgt er voor de kinderen als de ouders overlijden? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl Toevallig vorige week zelf ook naar gekeken, we willen het nog ter sprake brengen in de familie. Hebben wel iets in ons hoofd maar moeten dit dus nog bespreken.
Kun je in het gezagsregister later nog wijzigen aanbrengen? Wij willen mijn zusje ook toevoegen als 2e persoon maar die wordt in mei pas 18.
Lastige is alleen dat het onverwachts komt. Wanneer jullie overlijden dan mogen ze het weigeren. Wij hebben het 12 jaar terug via de notaris geregeld en daar werd aangegeven dat een hoop mensen puntje bij paaltje het toch niet doen. Zij gaven aan dat het verstandig is een tweede en derde keuze vast te leggen. Helaas van heel dichtbij prive meegemaakt dat het mis ging en ook in mijn werk heb ik er een paar keer mee te maken gehad.
Her formulier wat ik heb kunnen vinden daarop staat dat je identiteitskaart of paspoort niet ouder dan 3 maanden mag zijn. Was dit bij jullie ook zo?
Goed om te lezen, dit topic. Wij hebben zelf wat op papier gezet en beiden en mijn ouders (voogd) laten tekenen. Ik weet dat het niet rechtsgeldig is, maar ja een testament is enorm duur. Dus dit online regelen lijkt me een fijn idee! Maar lees ik nou dat het betreffende paspoort of id niet ouder dan 3 maand mag zijn?? Als dat zo is... Wat is dat nou weer voor belachelijke onzin? Dan heb je een verplicht geldig legitimatiebewijs en dan is het weer niet goed? Ik ga dat formulier ook eens opzoeken! Of heeft iemand hier een linkje welke het moet zijn?
Ik geloof niet dat ze het zouden weigeren. En anders weet ik toch niet wie ik als tweede aan zou wijzen. Ik weet ook zeker dat wij er ook het beste van zouden maken als onze 4 nichtjes bij ons zouden komen wonen en je weet zeker dat mijn nicht dat ook zou doen.
zo heb ik het idd gedaan. Fijn idee dat het geregeld is. Mijn ex heeft geen gezag en krijgt dat wat mij betreft ook niet.
Als dit voor jullie goed voelt prima toch? Ik gaf dit alleen als tip door omdat dit heel regelmatig voorkomt. De meeste mensen denken er niet overna een eventuele 2e of 3e aan te wijzen. Het kost niks extra dus waarom geen extra zekerheid inbouwen? Sommige dingen heb je gewoon niet in de hand. Als ons eerst aangewezen stel uit elkaar gaat, of 1 van de twee komt te overlijden dan vallen we terug op stel 2 en anders stel 3 zo staat het ook in ons testament beschreven. Gewoon een fijne gedachte dat mochten zich er problemen gaan voordoen we niet opnieuw dingen hoeven vast te leggen.
Bij ons staat het ook in het testament. Al erin gezet toen we gingen samenwonen en toen waren we niet eens met kinderen bezig. Wij wilde later niet allemaal die dingen nog hoeven regelen dus daarom meteen gedaan.
Poehh.. dat moeten wij ook eens doen idd.. maar aan wie laten wij onze kinderen na??? We hebben allebei familieleden waarvan we denken, NEE.... ehh Ga er ook eens over na denken!
Goed om overna te denken. Ik wil dat mijn zoon bij mijn moeder komt maar als ik dat niet vast leg waar komt hij dan? Bij familie of een pleeggezin?