Mijn vader is stelselmatig gediscrimineerd omdat hij van het woonwagenkamp komt. Niet aangenomen voor stages bedrijven die hem niet wilde aan nemen toen hij jonger was. Nu overigs nog hoor. Zelf ook mee gemaakt dat ze geen ' kampers' wilden hebben. Maar ook gewijgerd worden bij cafés door je achternaam iets wat overigs nog steeds gebeurd. 80% van deze mensen zijn gewoon hardwerkende mensen. Maar net als bij allochtonen worden ze vaak vooral negatief in het nieuws belicht. Waar door er een algehele haat is ontstaan. Volgens de rechten van de mens mogen ze ook geen ' uitsterf' beleid meer voeren vanuit de overheid. Klinkt mooi hè uitsterf.... Een cultuur wie ze willen laten uitsterven.
Oh ik lees nu je reactie. Maar is dat aan je vader en andere kampbewoners te zien dan dat ze daar vandaan komen? Ik snap wel wat je bedoelt hoor maar ik had het over puur op basis van je uiterlijk, dus nog niet eens vanwege je naam gediscrimineerd worden. Neemt niet weg dat het hoe dan ook verkeerd is trouwens, dus wil niet je vaders verhaal bagatelliseren.
Die tip kregen we inderdaad al gister van familie. Denk dat hij dat ook vooral bedoelde met aangifte want hij verwacht niet dat de politie hier verder heel veel mee kan. Hij heeft na zijn werk een gesprek vanmiddag dus hoop dat daar nog wat meer info uitkomt.
Ja hij is van het project af. Hij is binnen zijn bedrijf de enige die dit werk doet dus daar zat hij wel mee. Maar ze huren nu iemand in die het waarschijnlijk afmaakt.
Ik dacht al dat je dat bedoelde. Je moet constant vechten om jezelf te bewijzen, heel triest en ik denk dat frustrerend een understatement is.
Via naam, je hebt achternamen die veel voorkomen. Café etc maar ook je adres. Mijn eerste aanraking met racisme kwam op de basisschool in groep 6 vergeet het nooit meer. Dat ik niet moest denken dat ik kon doen wat ik wilde omdat mijn vader van het 'kamp' kwam. Door de leraar. Ik deed niks fouts trouwens, maar moest dat alvast even in mijn oren knopen. Begreep je overigs fout, had niet goed gelezen. Lees nu het stukje 'uiterijk' mijn exscuses.
Moet hij niet mee zitten. Wel super fijn dat zijn eigen werkgever wel goed reageert. Dit moet niet kunnen, slaat natuurlijk nergens op! Hopelijk doen ze er wat mee vanuit de politie al is het op de plek langskomen om rond te vragen. Dat ze even flink schikken. ' al werkt dat vaak met dit soort figuren niet'
Wat erg. Hier laatst ook meegemaakt op het werk. Ik heb een nieuwe stagiaire. Werk in de zorg. Een cliënt wilde geen zorg van "die zwarte" "heb je je knecht mee?" Cliënt is hier niet in te corrigeren en blijft dit doen. Echt verschrikkelijk. Om te janken. Wij zijn als team compleet in actie gekomen en er is duidelijk gemaakt dat dit niet geaccepteerd word. Cliënt krijgt nu dus geen zorg als onze stagiaire op de planning staat en mag zichzelf gaan redden die dagen. En gaat cliënt door met deze uitingen op de andere dagen mag cliënt een andere leverancier van zorg gaan zoeken.
Bizar! En weet je wat het is, als je zoiets niet zelf hebt meegemaakt is het zo moeilijk voor te stellen dat dit soort dingen in Nederland gebeuren. Dat is ook vaak het probleem, dat mensen zeggen. “Nou zo zal het vast niet bedoeld zijn” of “dat zal vast wel meevallen”
Heel heftig! Mijn vriendin vertelde mij een zelfde soort verhaal. Client en haar familie die 1 vd zorgverleners ook stelselmatig die zwarte noemde en heel denigrerend deden tegen haar. En dat zei mijn man dus ook, voor mij is dit de 1e keer dat ik dit meemaak hier maar er zijn mensen die dit dag in dag uit meemaken dus ik moet wel iets doen. Zo in en in verdrietig allemaal
Nou idd... Op vorige stage plek van stagiaire werd het dus ook vergoeielijkt. Verschrikkelijk. Gewoon het idee dat je al 10-0 achterstaat door je kleur. En dat discriminatie niet aangepakt word, het gebracht word alsof iemand het vast niet zo bedoeld. Mooi verhaal denk ik dan, als het niet zo bedoeld word dan word dat niet gezegd. Onze stagiaire voelt zich in ieder geval nu gesteund, en die vertelde dat het voor het eerst was dat er zo'n blok gevormd werd tegen degene die discrimineerd. Had stagiaire in alle stages die al gedaan waren nooit ervaren dat er steun was, altijd werd er gezegd dat iemand dat vast niet zo bedoelde etc. En soms werd stagiaire zelfs voor leugenaar uitgemaakt als die het ter sprake bracht. Er is veel discriminatie, en bijna niemand durft er wat van te zeggen. Te triest voor woorden eigenlijk.
Zo ontzettend verdrietig he, Kan me niet eens beginnen voor te stellen hoe rot zij zich moet hebben gevoeld.
Vreselijk voor die staigiare. Dan voel je je toch gewoon een tweederansgburger. Verschrikkelijk hoe een patient die afhankelijk is van zorg ook nog eens durft te weigeren die zorg te krijgen omdat de kleur hem of haar niet aanstaat. Je zou bijna denken stik er dan maar in.