Ratten, baby's en 'eenzame opsluiting'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Troetelbeertjes, 4 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.074
    3.863
    113
    Wát een artikel, die titel alleen al 'MARTELING de opsluiting van eenzame baby's ;). Zwaar overdreven.

2. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    alsof ratten niet meer hoeven te eten als ze jongen hebben. die naaien er constant uit om eten te zoeken hoor... net zoals bijna alle andere zoogdieren, worden de kindjes weleens alleen gelaten om eten te gaan zoeken. bij onze raskatten zie ik altijd dat ze de eerste twee dagen bijna niet uit het nest komen, maar daarna gaan ze vlot een uurtje uit de doos om even te poepen, plassen, eten, drinken en chillen. in het begin vliegen ze bij ieder piepje van de kittens de doos in, maar daarna ook niet meer hoor. zo ook bij honden en dus inderdaad ook ratten. slaat nergens op dat onderzoek. Als het bedje eenmaal vertrouwd is en de baby vertrouwen heeft in je terugkomst is er niets ergs aan. apen houden hun kindjes altijd bij zich, maar als dat bij ons de bedoeling nog was, dan zouden kindjes ook geen draagdoek nodig hebben, maar zichzelf wel vastklemmen.. Nee, ik ben geen voorstander van laten krijsen in het bedje, maar ook zeker geen tegenstander van het gebruik van bedje en box. krijg je hele leuke kindjes van. kom maar eens naar die van mij kijken!

3. mieke

mieke Bekend lid

Hoi allemaal

Ik heb het hele artikel nog niet gelezen maar pppffffff
    wat een onzin zeg.
    Nou ik weet niet wat er van mijn jongste dochter moet worden hoor
    die heeft de eerste weken alleen maar eenzaame
    opsluiting gehad dan.
    Puur om het feit dat ze een mega slaapkop was en is
    die hoorde je alleen als ze honger had en dan kon ik haar de fles geven en ja hoor madameke sliep weer als een roosje
    nog even naar haar kijken in mijn armen en over dr gezichtje aaien en weer naar bedje toe
    toen ze wat ouder werdt en wat minder ging slapen kon ze zich uitstekend in de box vermaken en kraaide het uit samen met haar speeltjes
    als ik met het eten bezig was of iets anders huishoudelijks
    met haar liep het nou eenmaal zo en dat was goed voor haar want ik heb een heerlijke mooie en lieve meid en ik geloof dat ze mij toch ook wel erg lief vindt hihihihihihi.

Mijn andere dochter is en was wat minder van het slapen
    die kon uren met me kroelen want die was zo wakker.
    Zag ik dat ze moe werdt legde ik haar in bed geen centje pijn
    en dat is ook een hele lieve mooie heerlijke meid
    en mij vindt ze ook heel lief zover ik weet hahahaha .

Dus ik denk dat iedereen moet doen wat zij goed vinden en zolang je kindje tevreden is en het naar de zin heeft dan is het toch allemaal goed.

veel liefs mieke

4. fafje

fafje Niet meer actief

;) amen

5. adi

adi Niet meer actief

NIks meer aan toe te voegen! :)

6. Chai

Chai Niet meer actief

Wel een beetje dom, dan ben zo hoog opgeleid en dan gaan ze mensen met ratten en andere zoogdieren vergelijken...
    Ze zetten er niet bij dat ratten hun baby's opeten als ze niet helemaal gezond zijn vlak na de geboorte, dat zie ik mensen ook nietzo snel doen. lol
    Ieder mens doet het ook op zijn/haar eigen manier en dat zie ik bij dieren niet. Iedereen moet lekker doen waar ze zich fijn bij voelen en gelukkig kan dat ook, daar zijn we tenslotte mensen voor. :D

7. adi

adi Niet meer actief

Hoe je het wendt of keert, zijn wij ook gewoon 'zoogdieren'. Maar dat is een hele andere discussie denk ik.

8. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Zuigelingen hebben nood aan rust en veiligheid!! Een wieg/box is daarvoor onmisbaar!
    Als ik m'n kleine man de hele tijd bij me zou houden dan kwam die de hele dag niet aan slapen toe, want hij vecht dan tegen z'n slaap omdat ie alles zo interessant vindt.
    Oogjes worden rood, geeuwen tot en met, maar niet slapen... dat lijkt me nu niet zo gezond voor een baby. Zeker niet als je weet dat kinderen enkel en alleen groeien tijdens hun rust- en slaaptijden.

Ik vind het bijna misdadig om geen rustige slaapplek te hebben voor een baby.
    En ja, als ze wakker zijn geef je ze natuurlijk zoveel mogelijk aandacht!!
    En wees gerust hoor, als ik om boodschappen moet dan laat ik de kleine liever thuis in z'n wiegje bij de papa, dan dat ik 'm overal meesleur, want da's doodvermoeiend voor zo'n kleintje.
    Dat is helemaal geen eenzame opsluiting, de kleine ligt bij ons, in de woonkamer, met alle achtergrondgeluiden etc.

Over alleen slapen 's nachts kan ik nog niet meepraten, want de kleine slaapt nog naast ons bed.

En ooooh... wat zou m'n kleine man huilen van de pijn (krampjes) als hij geen speentje had. Ik geef borstvoeding op verzoek, maar als hij pijn heeft wil hij niet eten, enkel zuigen/sabberen. Daarvoor is een speentje hier echt onmisbaar. Want als hij een krampje heeft kan ik hem snel troosten met een speentje, als hij moet wachten tot ik die tiet weer helemaal bloot en in de aanslag heb is de kramp al weg + zonder troost.

Ik vind het een onzin-artikel, geschreven door een die-hard MAN, die volgens mij niet eens weet hoe je een luier verschoont.

9. Chai

Chai Niet meer actief

Inderdaad een hele andere discussie.. ;)

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #50 SushiLover123, 6 nov 2010
    Laatst bewerkt: 6 nov 2010
    Heb net het filmpje gekeken over het onderzoek uit 1952. Het punt waar deze discussie over gaat, gebeurde toen baby's de eerste twee maanden van hun leven enkel contact hadden met hun moeder voor het voeden en verschonen. Dit is niet te vergelijken met een gezonde relatie met je baby, waarin je met je kindje speelt en knuffelt, maar wel in hun eigen bedje op hun eigen kamertje laat slapen.

EDIT: Correctie: In het filmpje gaat het over kindjes in hun eerste levensjaar, die géén contact hebben met hun moeder, alleen voor voedingen. Verder alleen contact met personeel, dat geen affectie toont. Ze kijken dan naar de gevolgen bij o.a. 2 maanden, 3 maanden, 5 maanden,
    Als ik de filmpjes zie, dan hebben ze ook geen speelgoed.

Verder is één van de conclusies dat de kindjes niets leren. Nee, nogal wiedes, want niemand leert iets helemaal vanzelf.

Zo zielig op een gegeven moment: Een kindje van 10 maanden en 8 dagen, dat al 7 maanden zonder moeder in een klinische omgeving zit.
    Nee, die doet niet veel... de enige 'debielen' zijn de mensen die dit onderzoek geïnitieerd en gesponsord hebben...

11. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Mijn oma zei ook dat dat vroeger zo was. fles in de wagen/bed kind was voornamelijk gelijk in bed en in de wagen.

ik weet ook dat er vroeger een of andere koning was en dat in de weeshuizen de kindjes overleden behalve de gene in het laatste bedje. de schoonmaakster pakte die altijd ff op na het poetsen en dat kindje groeide goed. en ontwikkelde goed. dus het is wel waar.

maar niet in de context hoe wij leren onze kindjes te verzorgen. je pakt allemaal je kind om te knuffelen en te troosten en legt het gewoon af en toe te slapen. gaat echt niet om dat je je baby 24 uur per dag op je lijf moet hebben. (al is dat niet slecht maar vaak onmogelijk)

ach ja. weer uit halen wat je wilt en verder niks ;)

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hmmm, het einde was zelfs nog erger... Kindje van 1 jaar, 1 maand en 23 dagen, inmiddels 11 maanden zonder mama. Er wordt ook beweerd dat ruim 1/3 van de kindjes die ze getest hebben door lange tijd zonder emotioneel contact met een moederfiguur te laten hebben, overleden was voor het einde van het 2e levensjaar. En dan durven ze te beweren dat dit onderzoek inzichten heeft gegeven die nuttig bleken bij preventieve en correctieve behandelingen in de psychiatrie.
    Onvoorstelbaar dat ze zo met mensenlevens om kunnen gaan! Die kindjes waren allemaal hartstikke gezond bij de geboorte!

13. fafje

fafje Niet meer actief

mij is vertelt door een oma...vroeger beviel je van je kindje...je ging 10 dgn in een kraamhuis...je voedde 1 borst...kind in bed...vroedvrouwen ontfermde zich over je kind, zodat jij 10 dgn kon uitrusten...ze lieten de kindjes gewoon 3 uur huilen..dan pas volgende borst...ook dit is niet zo'n fijn beeld...
    die oma zei er alleen over : " tja je had toen je naar huis ging wel een kindje die niet huilde" ....ahum

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik geloof er niets van, dat dat ervoor zorgde dat het kindje niet huilde. Ik denk dat er nog genoeg baby's waren die dan nog steeds huilden alleen die hadden dan ook nog eens een mama die niet wist wat ze er mee moest doen.

Ik ben echt blij met de kraamhulp hier in NL!

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dan zou mijn dochter de eerste 10 weken niet zij gegroeid, als wat jij zegt waar is, want ze sliep nauwelijks. Kids groeien omdat ze eten krijgen. Te weinig slaap zal uiteraard geen positief effect hebben op de groei, (aloewel ik niet wil weten hoe hard Thirza gegroed zou zijn als ze wel geslapen had die periode).

16. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    kinderen groeien door eten, en slapen.....

17. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    wat een onzin zeg, vind het wel een verschil als je een kindje alleen in zijn kamertje laat slapen of eenzame opsluiting!! ze zeggen toch niet voor niks dat een kindje in rust beter slaapt dan al die herrie van de dagelijkse dingen om zich heen!??;)

18. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik weet niet wat ik erger vind....De aanval naar een heleboel moeders door dit onderzoek of dat dit onderzoek überhaubt heeft plaatsgevonden:$ Als ik het stukje van LadyXochi zo lees, zijn deze onderzoekers VEEL te ver gegaan om zo'n achterlijk artikel te kunnen presenteren...

Dit soort onderzoeken zijn gewoon veel te eenzijdig. Het wordt al gedaan door tegenstanders van het alleenslapen en/of fopspeen gebeuren. Je zult zien dat tegenover dit artikel weer een pro-artikel tevinden vwb eigen bedje/kamertje en fopspenen....

En over het oordeel van Alecia laat ik me maar helemaal niet uit:x BAH, wat kunnen sommige mensen toch lelijk kortzichtig zijn....

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

In de eerste plaats doen wetenschappers natuurlijk geen onderzoek met als doelstelling om moeders zich schuldig te laten voelen.
    In de tweede plaats: feiten zijn feiten en dat kun je leuk vinden of niet, maar dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn.
    In de derde plaats: er ligt soms een wereld van verschil tussen de feiten die uit onderzoek naar voren komen en de conclusies die daaraan verbonden worden.

Ik weet niet of de onderzoekers zelf deze conclusie getrokken hebben, of dat de mensen van welingelicht dat gedaan hebben. Maar mij lijkt de conclusie dat een kind dat alleen in bed slaapt, een beetje vergezocht vanuit de feiten van dit onderzoek.
    Feit is echter wel dat bij allerlei jonge dieren een toename te zien is van het stressniveau als ze -hoe kort ook- gescheiden zijn van hun moeder.
    En het is zeer aannemelijk om te stellen dat dit voor jonge baby's ook opgaat.

Er lijkt mij echter nogal een verschil tussen een slapende/vermoeide baby in een veilig bedje leggen en een een wakkere baby alleen laten. Of het verschil tussen een ziek kind met pijn alleen in bed laten of een gezond kind alleen in bed leggen om in slaap te vallen. Of een pasgeboren baby dat alleen op laten knappen (in slaap moeten vallen in z'n eentje) of een baby van 9 maanden. Of een baby die qua karakter wat angstiger en afhankelijker is aangelegd versus een baby die zeer zelfstandig gericht is.

En dan heb je nog de vraag: betekent een verhoging van het stress-niveau perse dat je een kind nooit alleen mag/kunt laten?

Ik denk persoonlijk dat het dus nogal wat genuanceerder igt dan de conclusie uit het onderzoek. Maar feit blijft dat het stressniveau van een baby omhoog schiet als het gescheiden wordt van de moeder.

Mijn persoonlijke conclusie is daarom dat hoe jonger een kind, hoe minder vaak en lang het alleen gelaten moet worden en als het met huilen (indringend huilen, krijsen of langdurig (langer dan een paar minuutjes) laat weten dat he zich niet OK voelt, je dus je kind bij je moet nemen om te voorkomen dat je kind schade oploopt van het gescheiden zijn van jou als moeder/ouder.
    Hoe ouder je kind wordt, hoe gezonder dat je de duur van alleen-zijn lanzaam maar zekerop gaat hogen, passend bij het ontwikkelingsniveau van je kindje.

20. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48

dat heb je goed verwoord, daar zit wel wat in ja...

Deel Deze Pagina