Hallo, Graag zou ik jullie een aantal (rare) vragen willen stellen. Ik heb in het verleden het een en ander meegemaakt met zwangerschappen (zwangerschapsafbreking,2 miskramen en nu moeilijk zwanger worden). Dit maakt mij erg onzeker en om deze reden ook mijn vragen. Ik hou erg vast aan de richtlijnen van het voedingscentrum bij een zwangerschap. Is dit nodig in de eerste weken als je nog niet weet dat je zwanger bent? Wat is de kans dat je iets binnenkrijgt dat kwaad kan? Mijn volgende vragen gaan over voeding: Mag je rookworst? (Je legt deze in water en je verwarmd dit maar het kookt niet) Mag je kant en klare salades? Bijv huzaren en eiersalade (bijv van Albert Heijn)? Ik heb nog een vraag over het nemen van een kat. Ik ben erg bang voor toxoplasmose. Ik heb begrepen dat een kat in het begin een besmettingsbron is maar als deze ouder is niet meer. Klopt dat? Betekent dit dat als je een kat neemt en deze laat testen op toxoplasmose en als hij dit heeft gehad dat het niet meer gevaarlijk is? Mijn laatste en misschien mijn meest rare vraag. Zou je bij een prille zwangerschap naar zo'n behandeling met garra rufa visjes mogen? Mijn excuses voor al deze vragen. Groet, Petra
Hoi, Het voedingscentrum is erg overdreven met voedingsadviezen. Je mag gewoon rookworst (want het is niet rauw en er zitten conserveringsmiddelen in) Ook mag je gewoon de kant en klare salades eten. Als je er bang bent voor infectie zou je kunnen overwegen de sla alsnog te wassen. De kans op infecties is heel erg klein, maar als je een infectie krijgt kan je er wel een miskraam van krijgen. De normale adviezen van de verloskundige (zie veel sites van praktijken) zijn echt voldoende om infecties te voorkomen. Je hoeft je kat niet te laten testen op toxoplasmose. Goed je handen wassen is echt genoeg! Je mag gewoon een behandeling met die visjes nemen, dit kan geen kwaad. Groeten Evelien