ik ben 16 weken zwanger en heb dinsdag iets heel doms gedaan. We waren aan het gourmetten en omdat ik verschrikkelijk bang ben voor besmetting met toxoplasmose of listeria heb ik voor de kip altijd een aparte vork. Nu (en zoiets gebeurd natuurlijk juist als je er zo bang voor bent en krampachting mee bezig bent) bemerkte ik dus dat ik ineens met de verkeerde vork in mijn handen zat en weet dus niet helemaal zeker (maar ik vermoed van wel) dat ik dus een hap heb genomen van de vork die in de kip had gelegen. Was dus helemaal in paniek en mijn man heeft meteen de gyn gebeld die zei dat het waarschijnlijk helemaal geen kwaad kon. Volgende dag ook nog even de huisarts gebeld ook die vertelde dat de kans op listeria erg klein was. Ben er ook verder niet ziek (voedselvergiftiging) van geworden. Was ook hele verse kip. toch zit het me niet helemaal lekker. Zeker nu ik vandaag een beetje grieperig ben (Mijn jongste zoon trouwens ook) Hoe groot is de kans dat ik besmet ben met listeria en wat kan ik daar dan aan doen? Met vriendelijke groet, chantal van der Veer
Hoi Chantal, ik sluit me helemaal aan bij de gyn en de HA. De kans dat je besmet raakt met de listeria door een hap van een vork die evt in rauwe kip heeft gelegen is heel erg klein. Je hebt ook al een mooie termijn dus mocht je er zelf evt mee besmet zijn en dan ook nog je kind en die kans is nog veel kleiner, dan nog heeft het bij deze termijn een nog kleinere kans dat het iets met je kind doet. Dus met de kansen bij elkaar opgetelt wordt het bijna nihil. Probeer je er echt geen zorgen meer over te maken. Er zijn ook wel meer zwangere vrouwen die dit soort dingen weleens vergeten, ligt toch aan de hormonen denk ik! En je voelt je waarschijnlijk niet zo lekker door ik dnek een beginnende griep in combinatie met ongerustheid. Groetjes Brigitte
dank je wel voor je snelle reactie! je hebt me heel erg gerustgesteld! Ben sowieso deze zwangerschap heel angstig. Zullen inderdaad wel hormonen zijn! Groetjes, chantal