Rauwe groenten op restaurant

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door NatasjaaD, 7 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 19Summer87

    19Summer87 Actief lid

    12 apr 2021
    308
    192
    43
    Vrouw
    Ik begrijp best dat dit iets is wat door je hoofd spookt hoor.
    Van de week heb ik snoeptomaatjes uit een happy meal gegeten. Staat wel op dat ze gewassen zijn, maar thuis was ik alles altijd nog eens. Nu waren we onderweg dus kon dat niet. Na er een paar te hebben gegeten werd k toch een beetje paranoïde :eek: maar goed, op is op, niks meer aan te doen.
    En aan de andere kant heb ik ook vaker een broodje gezond to go gehaald bij een broodjeszaak, zonder hierbij stil te staan.

    Heb even op het voedingscentrum gelezen, en gelukkig staat daar dat de kans zeer klein is dat het ernstige gevolgen heeft, mocht je besmet worden met die bacterie. Ik dacht trouwens dat het om listeria ging ipv toxoplasmose.

    Je zou in een restaurant wel kunnen vragen of ze de groenten extra goed willen wassen.
     
    NatasjaaD vindt dit leuk.
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Ik bedoel daarmee dat restaurants ook graag hun groentes wassen met schoon water. Omdat ze ook niet zitten te wachten op zieke ķlanten of negatieve reacties. Beetje relativeren :D
     
    SAARC, NatasjaaD en Biny vinden dit leuk.
  3. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.923
    1.698
    113
    je moet het zelf weten. Maar dit snap ik echt niet. Is toch echt tegen alle adviezen en inzichten in. en toch een kleine moeite om dat even te laten staan tot na je zwangerschap...
     
    Sado, Cobon, NatasjaaD en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.984
    7.023
    113
    Blijkbaar geen kleine moeite :roflmao: net hardgekookt eitje gegeten maar die was niet helemaal hardgekookt, iets te vroeg eruit. Ik peuzel hem dan lekker op!
     
  5. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.923
    1.698
    113
    Dat snap ik dan wel weer. Maar dat je bewust iets klaar maakt, waarvan bekend is dat je het beter niet kan eten als zwangere, dan snap ik niet.
    Net als: stel je eet als zwangere een bonbon en er blijkt alcohol in te zitten, dan zou ik hem ook niet opeens uitspugen. Maar een glaasje likeur inschenken zelf, zou ik dan niet doen.
    het zelfde als een ei. Je probeert hem hard te koken, blijkt per ongeluk iets zachter uit te vallen. Dan eet je hem op. Maar om zelf spiegel eieren te maken, paté te eten meerdere keren per week of groente niet te wassen. Dat snap ik niet.
     
    Sado, NatasjaaD en Snananas vinden dit leuk.
  6. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    6.984
    7.023
    113
    Paté mag je eten zeggen ze. Alleen moet je uitkijken met de hoeveelheden. En ik denk dat ik vorige week inderdaad wel meer op heb dan dat ze adviseren. Maar blijft alsnog een advies, er is niet bewezen dat er daardoor iets mis kan gaan. Dus dan heb ik er toch minder moeite mee, hoewel ik er natuurlijk wel over nadenk.

    Groenten wassen zit echt niet in mijn systeem, dat is geen onwil. En nogmaals, groenten wassen onder de kraan heeft weinig zin, en ik heb ook weinig zin om groenten volledig te gaan reinigen met azijn of wat er ook voor nodig is. Dat vind ik echt overdreven.

    Ik denk dat je altijd gezond moet blijven nadenken, adviezen in acht moet nemen, maar niet door moet slaan en je beseffen dat het adviezen zijn en geen vaststaande feiten dat wanneer ik mijn komkommer niet was, mijn kind doodgaat (redelijk gechargeerd maar je snapt me hopelijk).

    Ik denk dat ik mijn kind veel meer kwaad doe door alle suikers die ik al 33 weken naar binnen werk dan die ene week 3x paté op mijn broodje. Daar maak ik me meer zorgen om :)
     
  7. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Een salmonella bacterie kan je alleen zelf ziek van worden en is niet gevaarlijk voor de baby…

    overigens in 30 jaar nog noooit ziek geworden van een ei, waarom zou het dan in die 9 maanden wel ineens gebeuren…

    neem aan dat ze niet iedere dag een zacht gekookt ei eet en de kans is zoooo superklein

    wbt paté, kan je ook gewoon eten… nee geen kilo’s per dag, maar elke dag 1 boterham bijvoorbeeld kan geen kwaad hoor
     
    SAARC en Achterkantvandemaan vinden dit leuk.
  8. NatasjaaD

    NatasjaaD Actief lid

    24 okt 2018
    170
    100
    43
    Vrouw
    bedankt voor je reactie!
    Dat is typisch ‘forum-praat’ ..
    Mensen voelen zich sterk achter hun schermpje, maar daar eindigt het dan ook ..
    Het beste is gewoon negeren die handel :thumup:

    En het ging mij niet over het feit of je het al dan niet mag eten; maar de vraag was eerder open ..
    Wat doen mensen gewoonlijk op restaurant ..
    Gezien de reacties ligt de keuze verdeeld :D

    Sommigen lezen niet en zetten gewoon mening erop ongeacht het onderwerp van de discussie :rolleyes: ..
     
    bubblybaby en RobinBird vinden dit leuk.
  9. NatasjaaD

    NatasjaaD Actief lid

    24 okt 2018
    170
    100
    43
    Vrouw
    Misschien moet jij eerder logisch nadenken; vooraleer je een reactie plaats :confused:
     
  10. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Ik vind het geen rare vraag hoor, ik eet bewust geen rauwkost buitenshuis tijdens de zwangerschap, omdat ik onder invloed van hormonen erg bang ben voor toxoplasmose (en listeria, CMV) Dat is na de zwangerschap meteen weer over. Vinden anderen vast ook overdreven, het risico zal ongetwijfeld klein zijn, maar als het mij rust geeft zie ik het probleem eigenlijk niet.
    Je groente en fruit niet wassen met reden dat je het daar mee niet weggespoeld krijgt, heb ik nog niet eerder gehoord. Het wordt niet voor niets aangeraden, denk ik dan. Ik ben liever een overbezorgde muts, dan bewust laks. Hoe klein het risico ook mag zijn.
     
    bubblybaby, S2909, Lovieyou en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.745
    1.322
    113
    Vrouw
    Hier precies hetzelfde. Ik heb veel moeite moeten doen voor gezonde zwangerschappen en wil ze graag gezond houden.
    Hele normale vraag vind ik en jammer dat de vraag bijna belachelijk wordt gemaakt. Ik eet zelf zo min mogelijk rauwkost buitenshuis, thuis was ik het goed. Ik eet het alleen bij goedlopende zaken die ik ken (waarbij de kans dat eten oud is heel klein is en waarbij ik denk dat de hygiëne op orde is).
     
    evaleana, Lovieyou, MaybeThisYear en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. NatasjaaD

    NatasjaaD Actief lid

    24 okt 2018
    170
    100
    43
    Vrouw
    Dank je wel!
    De kans is inderdaad klein, maar zoals je aangeeft niet onbestaande. Je zal het maar toxoplasmose krijgen en er is dan iets mis met uw kleintje .. Dat vergeef je jezelf nooit denk ik dan :(
     
  13. NatasjaaD

    NatasjaaD Actief lid

    24 okt 2018
    170
    100
    43
    Vrouw
    Bedankt! Ik dacht ook dat dit geen ‘overbodige’ vraag/discussie was :D

    Nu; je hebt altijd mensen die er een sport van maken om anderen hun topics in het belachelijke te trekken .. Maar owé als zij eens een scheve reactie krijgen :roflmao:
     
  14. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Dit ging niet eens over jouw post hoor ;)
     
  15. Lovieyou

    Lovieyou Fanatiek lid

    3 sep 2021
    1.122
    851
    113
    Vrouw
    Hier precies hetzelfde. Ik eet geen rauwkost buiten de deur, thuis was ik al mijn fruit en groente goed. Ik zou ook nooit een spiegelei of zachtgekookt eitje eten, zelfs niet als dit per ongeluk is.. Dan geef ik het eitje aan mijn man of gooi hem weg. Ik ga niet bewust risico lopen. Elk klein risico is mij al een te groot risico, want de gevolgen kunnen enorm zijn. Ik let 9 maanden op en na die 9 maanden kan het allemaal weer. Maar goed, ik ben dan ook net @Snananas bang voor listeria, toxoplasmose en CMV. Op het moment kus ik mijn kind niet eens op zijn mond, eet niet van de zelfde lepel.. dus mijn fruit en groente wassen is er nog niks bij :o:. Dus of ik zoiets buitenshuis zou eten? No way.
     
    Sado, S2909, NatasjaaD en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Zwanger2021

    11 dec 2021
    32
    6
    8
    Vrouw
    Vraagje voor diegene uit België, mogelijk weten jullie dit??; rauw ei... worden jullie daarvoor gewaarschuwd ivm toxoplasmose? Ik ben er ook panisch voor en heb per ongeluk wat toetjes gegeten op vakantie in Dubai met rauw ei. Ik let er zo mega goed op en ben echt panisch... maar ondanks dat is het toch een aantal keren misgegaan. Ik ben er niet ziek van geworden en dacht altijd dat rauw ei voornamelijk Salmonella risico geeft.. maar op veel Belgische sites zie ik ook toxoplasmose risico bij rauw ei?
     
  17. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.745
    1.322
    113
    Vrouw
    Ik dacht juist risico op listeria wat op de schil kan zitten van eieren. Je hebt t al op dus voor nu niks aan te doen. Mocht je ziek worden meteen naar de huisarts. Kans dat je wat oploopt is alsnog klein gelukkig. Hoe lang ben je zwanger?
     
  18. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.332
    113
    Vrouw
    Rauwe eieren staan idd in de lijst van toxoplasmose, salmonella en listeria .
     
  19. Mimus

    Mimus Fanatiek lid

    26 okt 2015
    2.266
    2.464
    113
    Ik liet het links liggen, teveel meegemaakt en nam dus zo min mogelijk risico’s.
    En weet nog heel goed dat de Midwife in NZ ons er voor waarschuwde goed op de passen met rauwkost uit een zak, deze van te voren goed te wassen.
    En kon me bijna niet voorstellen dat de groente in een restaurant nog eens extra gewassen word als het uit een zak komt.
    Het is immers al gewassen.
    Soms vroeg ik aan de bediening nog wel eens of ze de rauwkost extra wilden wassen.

    Dus ik vind je gedachte niet zo gek :rolleyes:
     
    Snananas en Neuzeke vinden dit leuk.
  20. Zwanger2021

    11 dec 2021
    32
    6
    8
    Vrouw
    ik dacht idd ook listeria en salmonella, maar vooral salmonella van rauw ei. Maar het valt me dus op dat de informatie, ook op (in mijn ogen) betrouwbare site's zoals ziekenhuizen, héél verschillend zijn. De een zegt dat toxoplasmose in rauw ei kan voorkomen en de andere zegt alleen salmonella en evt listeria, maar dat de kans heel klein is dat dat gebeurd. Ik ben nu 37 wkn en het is al een poosje geleden, ben verder niet ziek geworden. Soms let je gewoon zo goed op en dan alsnog gaat t mis Maar ik loop liever salmonella op dan toxo
     
    Snananas vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina