Gister met moederdag was ik met mn gezinnetje bij mijn schoonouders. Mijn zwager was daar ook en begon ineens over het paleo-dieet, nog nooit van gehoord en zat echt met mijn oren te klapperen wat hij allemaal zei.. Hij eet de hele dag door fruit, groentes, zoutloze nootjes en savonds vlees. Ohja en water + biologische thee. Ineens begon hij over alles wat ik at oid te bazelen dat je dat niet nódig hebt, want de oermens at dat ook niet. Geen melk, geen aardappels e.d. En ook het ijsje wat de kleine at was natuurlijk erg slecht.. Wie kent het, en wat vind jij er van? Wetenschap columns » Het Paleodieet :: nrc.nl een stuk over een onderzoek waar het paleo dieet in twijfel wordt getrokken. En de site: hetpaleodieet.nl
Ik ken een aantal mensen die dit "dieet" volgen. Het is eigenlijk niet echt een dieet, meer een levenswijze. (Dieet is tijdelijk, dit niet). Zij voelen zich er goed bij. Afvallen is voor hen niet het doel. Met name beter in hun vel zitten, meer energie etc. Dieet is meer voortgekomen uit lichamelijke klachten en voedselintolleranties. Dit is hiermee over.
Nee maar omdat het zo wel op veel sites genoemd wordt, nam ik het zo over.. Tis idd een levensstijl! Maar ik vond het zo raar wat hij allemaal zei joh, ik heb hem ook gezegd dat je ook te ver kan gaan met mijn 'leefstijl' afkraken. Een leefstijl die hij zelf ook altijd gehad, gewoon eten wat je wil e.d. en genieten. En heb er gelijk het eea over opgezocht. En zag toch wat dingen waar gezegd wordt dat je gezondheid bij het volgen van een paleo leefstijl niet perce beter wordt als een 'normale' leefstijl waar je van niks té veel neemt zeg maar.
Het klopt dat ons lichaam er eigenlijk niet op gebouwd is om voedsel te verwerken zoals brood, pasta's enz, maar ook bijv. geen melk. Dit is eigenlijk al jaren bekend. Melk is nl voor baby's en wij zijn de enige "zoodieren"die als volwassenen nog melk drinken, want je ziet nooit een volwassen dier bij een ander dier melk halen. Ons lichaam kan melk dan ook heel slecht verteren. Er zit ook helemaal niet zoveel calcium in en draagt eerder bij aan osteoperose. In broccoli zit bijv. veel meer calcium. Alleen de melkindustrie is een hele grote en invloedrijke industrie, die ons graag aan de melk houdt. Wat in pasta, brood gebak enz zit, zijn heel veel (slechte) koolhydraten die bestaan uit heel veel suikers. Tegenwoordig weten ze dat met name koolhydraten met een hoog GI gehalte bijdrage aan hart- en vaatziekten (en niet vetten) en verouderingsziekten zoals Diabetes 2, alzheimer, maar ook rimpels. Ook het Paleodieet komt niet overeen met hoe wij vroeger aten, want dat gaat er van uit dat we veel vlees aten wat ook niet zo is. Wat een heel boeiend boek is over voedsel en hoe het ons kan helpen verouderingsziekten te voorkomen (uit te stellen) die wij tegenwoordig steeds op jongere leeftijd krijgen, maar ook kanker. Is het boek "De voedselzandloper" van Kris Verburgh. Hier wordt ook uitleg gegeven over bepaalde dieten zoals het Paleodieet, is alles echt goed wetenschappelijk onderbouwt en als bijkomend voordeel leef je dan niet alleen gezond, maar val je er ook vanaf. DE VOEDSELZANDLOPER Over afvallen en langer jong blijven - Voedselzandloper
De "oermens" werd doorgaans ook niet heel erg oud... Vlees werd van oorsprong rauw gegeten, das tegenwoordig ook niet bar slim om te doen. Oermensen pasten zich aan de omgeving aan, en het klimaat toendertijd en namen daarop afgestemd een hoeveelheid voedsel om te overleven (Neanderthalers bijna uitsluitend vlees). Tegenwoordig is het allemaal een beetje anders geworden, dat wil zeggen: we leven niet meer in een ijstijd(en), en we zullen niet te hoeven jagen voor ons dagelijks stukje vlees.. Gezond en gevarieerd eten, en niet TEveel van het goeie, lijkt mij persoonlijk het gezondste dieet. En een ijsje op zijn tijd voor de kleine!! In het Paleolithicum waren de mensen hier met enige regelmaat ook omringd door ijs, zeg dat maar tegen je zwager als ie begint te zeuren.
Ik volg het deels, iig. ik eet zo min mogelijk koolhydraten, dat voel idd. heel goed. Geen aardappelen (kinderen wel), vis of vlees 's avonds, geen aardappelkroketjes etc. Meer groenten, niet te gek veel fruit. Helemaal koolhydraatvrij is bijna niet te doen, als we ergens eten eet ik mee, maar neem lang niet alles. Ik sport er veel bij, eet dus wel iets meer eiwitten, ik doe vnl. bodypump en voel dat ik het dan wle kan gebruiken, maar alles met mate. Feit is wel dat koolhydraten je moe, rimpelig en dik maken, als je ze teveel nuttigt, zo veel mogelijk vermijden helpt bij mij heel erg goed. Uiteraard heb je gelukkigen die alles kunnen hebben zonder een gram aan te komen, maar 98% van NL hoort daar niet bij denk ik Paleotype shakes zijn overigens erg lekker!
Het heet ook wel Oerdis. Dit heb ik bij de diëtiste (holistisch) meegekregen en oh wat super en wat voel ik me er goed bij! Kon nooit afvallen en hiermee ben ik 25 kilo afgevallen (voor de zwangerschap uiteraard ). Het is idd een levenswijze en ik koop echt bijna niets biologisch, dat vind ik te duur, maar als je je al houdt aan geen grassen/granen en max 3x in de week zure melkproducten, dan kom je al een heel eind. En geen geraffineerde suikers of chemische toevoegingen. Ik heb veel onverklaarbare vitaminetekorten, ondanks dat ik altijd erg gevarieerd at en dus eigenlijk geen tekorten zou kunnen hebben. Met dit dieet heb ik ervaren daar veel minder last van te hebben. Ook is het niet moeilijk en je mag ontzettend veel eten op een dag, dus je hebt nooit trek/honger itt een regulier "dieet". En je mag pure chocola (+70%)...wat vervelend nou! Mijn dageten zag er zo uit ongeveer: ontbijt - kipfilet/rookvlees met fruit of omelet bv met dadel lunch - groente en vis/vlees avond - groente en vis/vlees tussendoor zoutloze gemengde noten/zaden, veel fruit zo lang je maar heel fruit eet en geen vruchtsappen drinkt (is te makkelijk verteerbaar, dus veel suikers). Kortom, veel eiwitten en groente/fruit
Toch wil ik wel een kanttekening maken bij het Paleodieet. Hoewel het principe van weinig koolhydraten enz gezond is aan dit dieet, is de basis van dit dieeet vlees, wat behoorlijk ongezond is (evenals het Atkins dieet). Onze voorouders aten niet zoveel vlees aangezien het niet makkelijk was elke dag een dier te vangen en te bereiden. Met zoveel vleesconsumptie krijg je (te)veel proteinen binnen wat een zware belasting vormt voor de lever en nieren, met uiteindelijk falen als gevolg. Daarnaast verhoogt het de kans op (darm) kanker en vrouwen die elke dag vlees eten hebben dubbel zoveel kans op borstkanker dan vrouwen die dit maar drie keer per week doen. Beter is het om (rood)vlees ook te matigen en af te wisselen met (vette) vis, paddestoelen, Quorn enz. Nu wil ik niet betweterig zijn, want ik bedoel het goed, en iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, maar ik denk dat het goed is na te denken over voedsel en niet alle dieeten voor waar aan te nemen. Ja je valt wel af, maar op de langere termijn verhoog je ook de risico's om er narigheid voor terug te krijgen. Daarom denk ik echt dat het goed is om dat boek te lezen wat ik hiervoor schreef, zodat je dan een bewust en weloverwogen besluit kan nemen over welk voedsel je eet en je net zo spectaculair afvalt als met het Paleodieet alleen tegelijk ook een stuk gezonder wordt (en rimpels tegengaat )