Net mijn schoonmoeder had tosti voor me gemaakt. Toen ik het bijna op had zegt ze tegen me dat ze de kaas die erin zat zelf heeft gemaakt in Turkije. Het was dus een rauwmelkse kaas en niet gepasteuriseerd. Ze weet zelf ook niet dat dat gevaarlijk kan zijn ivm listeriabesmetting. Anders had ze het wel gezegd. Maar ik bwn nu zo bang dat ik misschien ben besmet. De broodjes hebben in de tostiapparaat gezeten, de kaas was dus wel verhit maar is een tostiapp. wel genoeg om de eventuele bacterien te doden
Bel morgen je VK even voor de zekerheid. Voor nu: niet te veel over nadenken, je kunt de tijd er toch niet mee terug draaien. Daarnaast zijn er veel landen waar zwangere vrouwen gewoon rauwmelkse kaas eten. Het is maar een kleine kans dat je uberhaupt besmet bent.
Zo gauw loopt het niet hoor, hier met mijn jongste wat gegeten, in frankrijk, elke keer netjes op de kaasjes gekeken totdat bij een kaasje in de ene winkel het wel stond en andere winkel niet......moeder natuur doet ook veel hoor! Geen zorgen maken maar genieten.
De kans dat er in rauwmelkse kaas listeria zit is onnoemelijk klein... In de afgelopen 20 jaar zijn er 2 besmettingen geweest van zwangere vrouwen oid... (en daar zitten dus ook alle andere risicobronnen bij...) Als je kaas goed gesmolten was, dan is het wel warm genoeg geweest. Maar zoals ik al zei, de kans is zo klein...
Het verwarmen zou voldoende moeten zijn om lysteria af te doden. Overigens is niet alle rauwmelkse kaas besmet hè! Was het een harde of zachte kaas?
Het advies is om kazen van rauwe melk helemaal niet te eten omdat er kans bestaat dat de kan de bacterie bevat, maar deze kans is heel klein. De kans dat jij precies die kaas hebt gegeten die de bacterie bevat is zeeeeeer klein. Neemt niet weg dat de kans er uiteraard is. Daaro. Advisere ze het helemaal niet te eten. Maak je niet te druk en bij jou al helemaal niet want de kaas is verwarmt
Als het van harde kaas was, dan kan het zelfs niet besmet zijn geweest. Listeria leeft niet in harde kaas. En idd, zelfs als het zachte kaas was, dan heb je het verwarmd én er is zelfs een heeele grote kans dat het nooit besmet is geweest met listeria. Dus maak je geen zorgen, maar noem het even bij je VK. Volgens mij zou je vrij snel last daarvan moeten krijgen als je besmet bent.