raynaud of toch nog spruw?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mama em, 7 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    Beste lactatiekundigen,

Ik wil graag even jullie mening over wat ik het beste kan doen.
    Tis een heel verhaal geworden, alvast heel erg bedankt voor de genomen moeite.

Ongeveer 3 weken geleden begon het voeden pijn te doen aan mijn tepels, vooral links. De kleine man had volgens de arts vh cb luieruitslag die veroorzaakt werd door de schimmel die ook spruw veroorzaakt. Vandaar dat ik dacht aan spruw; klopte ook precies met de klachten. Ik heb de ha gebeld en miconazolcreme (daktarin) gekregen. Ik probeer dit na elke voeding dun op de tepels te smeren (met clusteren wil het nog weleens minder vaak zijn) Ook ben ik extra op het aanleggen gaan letten en verschoon ik na elke voedig de zoogcompressen. Mannetje maakt niet altijd een grote hap, maar 'mompelt' soms meer een beetje dan echt aanhappen. dus nu laat ik hem alleen drinken als hij echt hapt.
    De klachten zijn nu een heel stuk minder. Rechts is het soms nog wat gevoelig met aanhappen, maar doet het verder geen pijn. Links blijft echter echt pijnlijk, met aanhappen het ergste. Maar ook na een voeding tijdens de voeding en ertussen doet het pijn. Nu zag ik dat de tepel dan soms helemaal wit is en even later weer bijtrekt. Dit lijken me idd wel vasospasmen. Doet ook pijn en ik heb ook het gevoel dat kou de boel verergerd.

Vandaag had ik nacontrole bij de vk en die zei dat ik er weinig aan kan doen, behalve de borsten goed warm houden en eventueel tijdelijk de productie rechts opvoeren en links wat ontzien.
    Een lactatiekundige zou eventueel ook kunnen, maar de vk dacht dat die weinig meer kon betekenen.

Wat ik me nu afvraag is:
    kan het zijn dat ik nu ineens die vasospasmen heb terwijl ik er bij mijn dochtertje met 15 mnd bv nooit last van heb gehad?
    Kan het zijn dat het mannetje toch niet met een goede techniek drinkt?
    Is het niet zinvol toch een lk te consulteren of kan die echt weinig hiermee?
    Ik wil graag weer lang voeden, maar zo is het niet meer leuk
    aan de linkerkant.

Alvast heel erg bedankt voor jullie moiete dit te lezen en jullie reactie.

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Het klinkt inderdaad als Reynaud, maar als je dat bij je vorige baby ook niet hebt gehad lijkt me dat toch onwaarschijnlijk. Het kan wel zijn dat je je vorige kindje in een ander jaargetijde hebt gekregen en dat detijd van het jaar negatief meespeelt. (Denk maar aan wintertenen = net zoiets)

Ik ou het zekerde moeite waard vinden om nog een lactatiekundige in te schakelen. Er zijn vast nog tips die het dragelijke maken en je 'de winter doorhelpen'.

succes!
    Linda

3. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    Bedankt voor de reactie!

Ik vond het ook raar dat ik dit de vorige keer niet heb gehad. De oudste is in febr. geboren en toen was het ook koud.

Ondertussen is er een hoop gebeurd:
    de pijn was ineens rechts helemaal weg en links af en toe nog, vooral met aanhappen en bij kou.
    MAar toen kreeg ik rechts een beginnende borstontsteking die ik gelukkig met goede adviezen vd vk zonder atibiotica heb overwonnen. Het aanhappen blijft links pijnlijk en als het koud is in de kamer en ik dek de tepel niet gelijk af dan wordt hij helemaal wit.
    Ik ga de borst dus goed warm houden en als de pijn met aanhappen blijft ga ik een lk bellen.
    Bedankt!

Deel Deze Pagina