re-ïntergratie en baby

Discussie in 'De lounge' gestart door Piepie, 17 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik hoop dat het hier goed staat, in ieder geval zijn hier wel de meeste lezers die me hopelijk kunnen adviseren.
    Vandaag moest ik op gesprek komen op mijn werk en praten over een re-ïntergratie plan, het plan van aanpak. Ik werk in een verpleeghuis, maar ik zit nog met die blaasverzakking, die verzakte blaas "duwt" mijn vaginawand naar beneden dus die is ook een soort van verzakt. Ook heb ik nog pols klachten maar dat gaat al een stuk beter.
    Ik ben oproepkracht met een 0 uren contract, verzorgende IG. Vanaf februari 2012 heeft de planner mij niet meer overdag een dienst gegeven, alleen maar avond of nachtdiensten. Nu wil degene die het ziekteverzuim regelt mij 3 ochtenden koffie laten schenken van 08:00 tot 12:00 op de afdelingen. Ok, dat kan maar waar laat ik mijn baby? Die moest maar naar mijn ouders. Mijn ouders zijn al 18 jaar geleden overleden, en mijn schoonmoeder is 2 jaar geleden overleden. Zussen heb ik niet, en die vriendin die ik heb die werkt. Dan moest mijn vriend maar vrij nemen, maar hij heeft een 45 urige werk week en hij gaat echt geen vakantiedagen opnemen omdat ik koffie moet komen schenken van mijn werkgever. Nu moest ik maar het kinderdagverblijf bellen van ze ( er zit er één tegenover mijn werk die fexibel is en om 07:30 open gaat) dat heb ik zojuist gedaan en voor 3 ochtenden gaat het me 480 euro kosten per maand, ik werk dus bijna voor niets want het UWV betaald me nog steeds en hanteerd nog wat ik kreeg als zwangerschapsuitkering en dat was best wel weinig omdat de planner mij alleen maar rot diensten bleef geven die ik niet meer aan kon ( met 32 weken nog nachtdiensten enzo ) dus ben ik vier weken voor mijn verlof inging al niet meer beschikbaar geweest. Oja, ik moet trouwens dan vanaf 4 maart tot en met 14 april ( anderhalve maand dus ) die 3 ochtenden komen koffie schenken, daarna kon ik waarschijnlijk wel weer mijn eigen werkzaamheden in de avonddienst hervatten...of eerder.
    Wat moet ik nu doen? heeft iemand advies? Ik word verplicht een contract af te sluiten bij het kinderdagverblijf voor twee maanden terwijl ik voor anderhalve maand overdag hoef te komen want daarna word ik alweer s'avonds ingedeeld. Het kinderdagverblijf hanteert twee maanden opzegtermijn.
    Ik heb herhaaldelijk gevraagd of ik niet in de avonddienst kon re-ïntergreren, maar dat wilde ze niet. Ik weet echt niet wat ik moet doen, ik ben er zo zenuwachtig van dat ik mezelf ziek maak.
    En als ik weer aan het werk ga dan mag ik weer net zoals mij gezegd is in de zwangerschap, geen diensten weigeren, maar ook nu zei ik weer: ik kan niet met een baby van zes maanden gaan leuren hé s'ochtends om 06:00 want het kinderdagverblijf gaat pas om half acht open, ik wil de avonddiensten werken en in het weekend zal ik echt niet moeilijk doen over een paar nachtdiensten maar het moet me niet onmogelijk gemaakt worden natuurlijk. Mijn andere collega die oproeper is geworden kan dat ook en zij werk er pas een jaar en ik al drie.

2. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik zou het UWV even bellen. Ik neem aan dat je daar dus ziekgemeld staat en deze situatie voorleggen. Cru gezien is het jouw probleem. Maar het moet wel mogelijk zijn binnen alle redelijkheid natuurlijk.

3. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Fijn zo'n werkgever! Ik denk alleen niet dat je er iets aan kunt doen...

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.171
    113
    Eerlijk? Hoe lullig ook, maar volgens mij heb je geen poot om op te staan.

Jouw werkgever heeft lullig gezegd niets met jouw baby te maken. Hoe je de opvang regelt is jouw probleem ben ik bang.

Van die 480 die je aan het kdv moet gaan betalen, krijg je overigens nog wel een groot gedeelte van de belastingdienst terug hoor.

Kan je vriend de kleine niet om 07.30 uur brengen als jij vroeg moet beginnen?

5. KimK

KimK Niet meer actief

Ehm ja. Ik denk dathet jouw probleem is. Andere werkenden moeten ook zelf hun opvang regelen. Niet lullig bedoeld maar ja zo is t wel.

6. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik had hier al een vraag gesteld bij het UWV webcare team maar die mogen geen juridisch advies geven.
    Ik weet dat het mijn "probleem" is, maar over anderhalve maand zit ik weer in de avonddienst. Ik vind dit gewoon treiteren.

7. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik werk niet in mijn woonplaats maar in de stad, en we hebben 1 auto ( vriend gaat op de motor ) dus vandaar dat kdv bij mijn werk.
    Ik zag dat ik van de belasting geld terug kan krijgen, maar ik heb voor anderhalve maand het kdv nodig omdat het moet maar ik heb 2 maanden opzegtermijn.

8. rums

rums Niet meer actief

Daar kun je niets aan doen. Arbotechnisch zitten zij ook nog wel goed ook. Want jij bent zo te lezen nog niet helemaal hersteld en willen ze je laten beginnen met lichte werkzaamheden die dus 's ochtends plaatsvinden.
    Jullie hebben een kindje gekregen en zullen de opvang dus ook moeten oplossen hoe vervelend dat ook is maar daar is een werkgever geen partij in.

9. KimK

KimK Niet meer actief

Maar wat heeft jouw werkgever te maken met de opzegtermijn van jouw kinderopvang? Ik begrijp dat t niet leuk is maargoed wat wil je nou? Dat wij zeggen dat het niet kan? Helaas. Je werkgever kan dit nu eenmaal van je eisen.

10. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ja ik weet dat het mijn "probleem" is, alleen zoals ik al beschreef: ik heb 2 jaar lang geen dagdienst gehad, en nu moet ik 3 ochtendjes koffie komen schenken, dus 18 keer en dan ga ik de avonddienst weer in.
    Dit is een plan van aanpak, ik dacht dat ik dan moest beginnen met mijn eigen werkzaamheden i.p.v koffie schenken. Maakt me niets uit maar dit is haast onmogelijk. Ik moet een contract afsluiten bij het kdv en dat kan niet voor 18 ochtendjes.
    Ben ik nu gewoon verplicht om te stoppen met werken??

11. Mupke10

Mupke10 Actief lid

20 jun 2011
    136
    8
    18
    NULL
    twente
    Kun je niet 's avonds koffie komen schenken, het gezellig maken in de huiskamer? Was in mijn geval geen probleem, ik mocht 's avonds therapeutisch werken.

12. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Nee, degene die over het ziekteverzuim gaat heeft een plan van aanpak gemaakt. Dit wil ze dat ik overdag kom doen. Ik zit met baby, baby moet van diegene naar kdv, ik bel kdv voor info en eventuele wachtlijst, kdv plaatst liever geen baby's voor in totaal 18 ochtendjes want ze hanteren contracten van een half jaar. ik werk vanaf 14 april weer avonddiensten en nachtdiensten maar zit wel met het contract van kdv in mijn maag want vanaf 14 april maak ik geen gebruik meer van kdv

13. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ja jij begrijpt me! Dit wilde ik ook maar dit doen vrijwilligers.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.171
    113
    Ik vind dat je te moeilijk denkt. Tja, je hebt 2 maanden opzegtermijn bij het kdv, dat betekent dus dat je direct weer opzegt als je contract is ingegaan. Betaal je 2 weken zonder dat je gebruik maakt van de opvang, maar heb je wel nog een baan, want ontslag nemen om deze reden vind ik persoonlijk overdreven.

En ja, gezien je gaat reïntegreren is het heel logisch dat ze je eerst overdag inzetten op lichte klussen. Een werkgever zit er ook niet op te wachten dat je uitvalt.

15. MamaMe

MamaMe Niet meer actief

Kun je niet kijken naar een gastouder bij jou in de buurt of in de buurt van je werk? Die is misschien wat flexibeler met tijden, goedkoper en heeft wellicht ook geen opzegtermijn? Daar kun je vaak, door in gesprek te gaan, toch wel het 1 en ander over regelen.

16. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Je zou ook het dagverblijf nog eens kunnen bellen en je probleem voorleggen. Misschien willen ze een uitzondering voor je maken en anders zou je een gastouder kunnen proberen. Als het voor twee maanden is, kun je nu inplannen en meteen opzeggen.

Het UWV hier mag wellicht geen juridisch advies geven, maar bel je eigen contactpersoon bij het UWV. Het is namelijk zo dat je in het kader van de re-ïntegratie ongetwijfeld met hun kunt overleggen. Soms kun je in aanmerking komen voor een vergoeding. Het UWV is ook allang blij als jij weer aan het werk kan.

Daarnaast zou ik ook nog eens een gesprek inplannen met je werk. Open kaart spelen en aangeven hoe lastig dit is en dat je het gevoel hebt dat ze het doen om jou te pesten. Anderzijds denk ik; wees blij, want je hebt een baby, je zult 's avonds hartstikke moe zijn en zeker nu met jouw klachten. Hoe fijn is het dat ze jou dit overdag laten doen, zodat je de rest van de dag nog hebt om bij te komen. Zo kun je kalm aan weer wennen aan het arbeidsproces. Als zij jou inderdaad die nachtdiensten hebben laten draaien tijdens je zwangerschap, hoe zit dat dan juridisch? Heb je daar toen wel werk van gemaakt? Een bedrijf zal daar toch op aangesproken moeten worden.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.171
    113
    En als je straks nachtdiensten gaat draaien, gaat je kleine dan niet naar het kdv de dag erna? Lijkt mij ook niet heel verantwoord om heel de nacht te werken en dan weer in 1 keer door te gaan met het zorgen voor de kleine? Dan houdt je toch gewoon je contract aan?

volgens mij mag het kdv trouwens niet je laten vastzitten aan een contract, maar mag je gewoon opzeggen (is dat zelfs niet 1 maand geworden tegenwoordig?). Gewoon niet vantevoren doorgeven.

18. KimK

KimK Niet meer actief

Ik heb wel het idee dat je redelijk negatief erin staat... "Ben ik nu verplicht te stoppen met werken"?! Ehm nee. Je bent "verplicht" te gaan reintegreren. Het nadeel voor jeis dat je even wat extraopvang moet betalen, dat is helaas voor jou maar wat wil je nou dat je werkgever doet? Je moet reintegreren, ik vind t best logisch dat je dat doet met iets dat niet direct met je baan te maken heeft, want je bent nog niet hersteld dus je bent denk ik nog niet in staat je eigen werk volledig te doen. Is het koffie schenken ook niet meer iets zodat je weer eens op het werk bent zonder dat je echt belastende dingen moet doen?

19. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ontslag is een groot word natuurlijk, ik snap gewoon niet dat ik niet gewoon kan re-ïntergreren in de avonddienst, vanaf 14 april moet ik sowieso weer de avonden gaan werken. Dat koffie schenken daar schiet ik geen fluit mee op, ik moet toch kijken of ik mijn eigen werkzaamheden aan kan? koffie schenken kan mijn nichtje van 6 nog.
    Ik ga morgen kijken bij dat kdv en vragen of ik een korter contract kan krijgen want eigenlijk hanteren ze contracten per 6 maanden, dit vanwege de grootte van de baby groepen denk ik.

20. rums

rums Niet meer actief

Maar wil degene die dit voorgesteld heeft op je werk je echt niet 's avonds laten werken? En heb je dit al met je leidinggevende overlegd.
    Eigenlijk is het raar dat hij/zij bepaald. Ik mocht na een operatie zelf bepalen hoe vaak en wanneer ik kwam werken.
    Hopelijk kom je eruit. Heb je misschien een buurvrouw die op willen passen.

Deel Deze Pagina