re-integratie 2de jaar en zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door 2kairi, 21 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2kairi

2kairi Nieuw lid

20 feb 2015
    3
    0
    1
    NULL
    NULL
    Sinds eind 2013 ben ik uitgevallen in mijn werk. Ik werk drie dagen, part-time dus met een vast contract. Het toekomstbeeld is dat ik volledig kan herstellen, maar hoeveel tijd er nodig is is niet zeker. Vorig jaar dacht ik dat het weer beter ging en startte onze kinderwens. Ik was weer begonnen met werken maar het ging toch niet goed. We moesten weer stappen terug doen en nu werk ik een paar uurtjes per dag, niet in mijn eigen werk. Arbeidsritme opbouwen. Nu is eind 2014 voorbij en dat is het eerste ziektejaar en het 2de spoor ingezet. Volgens mijn werkgever is dit verplicht, door de wet poortwachter en het UWV. Nu lopen de twee sporen naast elkaar. Ik heb net weer een gesprek gehad met het re-integratie bureau en er is gezegd dat als het gevraagd wordt, ik in mijn eigen tijd aan het tweede spoor moet meewerken. Het scenario kan worden dat ik 3 dagen bij mijn eigen werkgever aan het terug komen ben in mijn eigen werk en dat ik de andere twee dagen bij een andere werkgever 'stage' moet lopen.
    Ik ben nu bezig met veel afspraken voor mijn herstel, re-integreren en mijn eigen werk. Het levert ontzettend veel stress op. Nu blijkt dat ik ook zwanger ben, had ik niet verwacht. Aan de ene kant ben ik heel blij, aan de andere kant heb ik enorme stress erbij! Ik durf het niemand te vertellen, ik weet niet welke gevolgen dit allemaal heeft. Ik wil bewijzen dat ik in mijn eigen werk kan terug komen, maar hoogzwanger en mijn ziektebeeld wordt dat erg lastig eind 2015. Ik begrijp dat de afspraken voor mijn herstel in mijn eigen tijd moeten.
    * Maar ben ik verplicht ook in mijn eigen tijd het 2de spoor te volgen?
    Nog een vraag:
    * Lopen die twee jaar gewoon door als je zwanger bent? Of krijg je dan uitstel? Help aub...
    * Zwanger zijn kan mijn herstel beïnvloeden. Heeft dit consequenties voor mijn uitkering of iets anders?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste 2kairi,

Momenteel ben je al langer dan een jaar ziek en nu blijkt dat je zwanger bent. Je hebt vragen over het verdere verloop van je re-integratie bij je werkgever.

Ik zal hierbij je vragen uiteen zetten en je zo goed mogelijk informeren.

* Maar ben ik verplicht ook in mijn eigen tijd het 2de spoor te volgen?

Je werkgever is verplicht er alles aan te doen om je in eigen werk te laten re-integreren of te re-integreren binnen het eigen bedrijf. Als dit geen mogelijkheid is dan mag de werkgever het tweede spoor inzetten.
    Nu verwacht jij dat er een mogelijkheid bestaat dat je naast de werkzaamheden binnen eigen bedrijf in je eigen tijd aan het werk moet bij een tweede werkgever. Dit kan niet de bedoeling zijn.
    Het is natuurlijk belangrijk dat je werkgever er alles aan doet zodat je weer aan het werk kunt, maar dit mag niet ten koste gaan van je gezondheid.
    Maak duidelijke afspraken met je re-integratiebureau en werkgever over wat de bedoeling is van het tweede spoor. Wellicht moeten de werkzaamheden van het tweede spoor straks de werkzaamheden binnen het eigen bedrijf vervangen. Laat in deze afspraken ook vastleggen wat de mogelijkheden voor jou zijn.
    Kom je er samen met de werkgever niet uit? Vraag dan een deskundigenoordeel aan.
    UWV beoordeelt of de re-integratie inspanningen van de werkgever voldoende zijn.

* Lopen die twee jaar gewoon door als je zwanger bent? Of krijg je dan uitstel?

Zwanger zijn heeft geen gevolgen voor de loondoorbetalingsverplichting van je werkgever maar zwangerschapsverlof wel.
    Als je met verlof gaat dan is dit een onderbreking van je arbeidsongeschiktheid. Als je na je verlof nog steeds ziek bent vanwege dezelfde oorzaak als voor die tijd dan telt de wachttijd weer door.
    Heb je na je verlof andere klachten? Dan gaat er een nieuwe wachttijd van 104 weken ( 2 jaar ) lopen.

* Zwanger zijn kan mijn herstel beïnvloeden. Heeft dit consequenties voor mijn uitkering of iets anders?

Ik hoop natuurlijk voor je dat je zwangerschap je re-integratie niet in de weg zit. Mocht dit wel zo zijn dan kan het gevolgen hebben voor de duur van de loondoorbetalingsperiode van je werkgever. Zoals ik in de vorige vraag heb uitgelegd.
    Echter, mocht het toch voorkomen dat je ziek wordt ten gevolge van je zwangerschap dan kan de werkgever deze kosten vergoed krijgen vanuit de Ziektewet-uitkering.
    Of het gevolgen gaat hebben voor de WIA-uitkering waar je in de toekomst mogelijk recht op hebt daar kan ik nu nog niets over zeggen. Het ligt er aan hoe het komende jaar voor jou gaat verlopen.

Ik snap dat je bang bent om je werkgever in te lichten over je zwangerschap. Ik adviseer je wel het aan te kaarten zodra de klachten van je zwangerschap je re-integratie in de weg staan.

Actuele informatie over ziek zijn tijdens zwangerschap, vind je hier.

Ik wens je veel succes en een goede zwangerschap toe.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. 2kairi

2kairi Nieuw lid

20 feb 2015
    3
    0
    1
    NULL
    NULL
    Dank u wel voor de uitleg. Ik ben weer wat gerust gesteld. Deze punten neem ik mee in het volgende overleg.
    Nogmaals bedankt!

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan!

5. 2kairi

2kairi Nieuw lid

20 feb 2015
    3
    0
    1
    NULL
    NULL
    Nog een vraagje:
    Krijg ik tijdens mijn zwangerschapsverlof dan nog steeds 70% van mijn salaris of krijg ik dan weer mijn normale salaris?

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste 2kairi,

Je zwangerschaps- en bevallingsuitkering is 100% van het loon dat je verdiende in de twaalf maanden voorafgaand aan de maand waarin je verlof begint.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina