mijn vriend en ik zijn onverwachts zwanger geraakt... nou is zou dat we van te voren weten dat we zorg kindje krijgen... tot 4 jaar moeten we regelmatig het kindje laten controleren in het VU ziekenhuis in amsterdam... de eerst keer binnen 2 weken na de bevalling... als het kindje 3 maanden is moest het zelfs onder een roes gecontroleerd worden... mijn moeder heeft dit ook allemaal met mij moeten mee maken en heeft dit natuurlijk allemaal aan mij verteld toen ouder was.. ik wist dat ik dit ook zou krijgen als kinderen zou nemen maar nu is het vannacht besef echt binnen gekomen dat ik echt in deze molen terecht ga komen als ik bevallen ben.. ik weet dat ik moet zien als fijn dat het kindje dan goed onder controle staat en als er wat is ze er dan waarschijnlijk vroeg bij zijn maar het maakt mij duidelijk nu ook echt heel bang... zijn er hier ook andere dames die van te voren wisten dat je een zorgkindje kreeg of krijgt?
ohw wat stom heb er niet eens bij gezet... ik weet dat een zorgen kindje krijg omdat ik vroeger retinoblastoom heb gehad dit is oogkanker... hierdoor is mijn rechteroog op de leeftijd van 11 maanden verwijderd... heb al een erfelijkheidsonderzoek laten doen vorig jaar en gelukkig is het maar 0,5% kans dat ons kindje zou krijgen dit is een kans van 1 op de 200 kinderen... maar omdat het toch zou kleine kans is willen de dokters wel blijven controleren... aangezien het beste is als je er zo vroeg mogelijk bij bent..
Owww,dat is inderdaad een zeer vervelende situatie. Maar 1:200 vind ik zelf niet zo heel groot maar begrijp je bezorgdheid. Heel veel succes deze zwangerschap en natuurlijk nog gefeliciteerd!!
dankjewel ja het is gelukkig echt een mega mega kleine kans maar het is er wel en wat ik al zei ik moet het positief bekijken dat mijn kindje zo goed in de gaten gehouden word maar ik heb van die momenten dat ik denk aaaaaa help stel dat...
Misschien moet je er niet nu al vanuit gaan dat jullie kindje dit ook krijgt. Er is meer kans dat het niet zo is dan wel zo.. Natuurlijk is het heftig dat er steeds controles zijn maar dit wil niet zeggen dat bij voorbaat het fout is. Het is uit voorzorg.. probeer dat te bedenken i.p.v. dat het al een zorgenkindje is! Zo kun je denk ik meer van je zwangerschap genieten dan als je je nu al druk maakt om wat de toekomst brengt. Geen enkele ouder weet of het kindje gezond blijft/is als het eenmaal geboren is.
Kan je bij je kindje niet ook een erfelijkheidsonderzoek laten doen als hij/zij geboren is? Dan weet je misschien beter wat je kan verwachten. Als je kindje de afwijking niet heeft in zijn genen zal hij ook nooit een retinoblastoom krijgen. Als hij de afwijking wel heeft moet hij goed onder controle blijven. Succes!
@danssie ik ga er niet vanuit dat kindje het krijgt want anders zou ik helemaal gek worden van zorgen... ik bedoel meer zorg kindje in de trant van moet onder controle van ziekenhuis staan en om de zoveel tijd daar heen voor controle... als 3 maanden is maar het een hele tijd niet eten voordat het naar ziekenhuis gaat ivm narcose... zoals ik al in mijn eerste post aangeef moet het zien als fijn dat onder controle staat zodat als er wat gebeurt ze er vroeg bij zijn... maar soms is het heel moeilijk om niet in een negatieve zin te denken... over het algemeen lukt het wel... @saartje1982 ik heb dit toen gevraagd en dit was niet mogelijk het kindje moet tot 4 jaar onder controle blijven daarna is het niet meer mogelijk om retinoblastoom te ontwikkelen... het is wel zo als ze niks vinden er langer tijd tussen de afspraken zal gaan zitten...
Hier n "zorgenkindje"... Kleine man heeft n nierprobleempje... 1e Onderzoek was op de dond na zn geboorte (zaterdag geboren)... En 2e keer zkhuis was vrijdag (dag later dus)... Al met al zijn we inmiddels tig keer in t zkhuis geweest, af en toe heb k er best verdriet van (spelen meer dingen met hem) maar k zou nooit n andere keuze hebben gemaakt... Zou mn kleine man ook niet meer kunnen/willen missen... Sterkte! t Is misschien wat moeilijker of verdrietiger dan gewoon zwanger en mama, maar echt je eigen wondertje maakt t allemaal meer dan goed!!!