Vliegen tijdens zw ivm straling?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Flowertje27, 13 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flowertje27

Flowertje27 Fanatiek lid

31 dec 2020
    3.003
    2.492
    113
    Vrouw
    Hi dames,

Ik ben momenteel 9 weken zwanger. Wanneer ik 12 weken zwanger ben, gaan we naar Italië op vakantie voor één weekje met het vliegtuig. Wanneer we thuis komen gaan we na een paar dagen opnieuw op vakantie in Europa.
    Dus 4 keer vliegen in korte tijd. Het zijn geen lange vluchten, 2 keer 2 uurtjes en 2 keer 3 uur. Nou begreep ik dat vliegen gelijk staat aan een röntgenfoto, wat niet mag tijdens de zwangerschap. Om die reden zou het KLM personeel ook niet meer mogen vliegen wanneer ze zwanger zijn. Ik begin me nu een beetje zorgen te maken, is 2 keer vliegen in een korte tijd misschien niet slim om te doen? Deze vakanties staan al heel wat maanden vast.... en ik heb er eigenlijk helemaal niet over na gedacht tot nu.

Ik hoor graag wat jullie hierover denken!?

2. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik dacht altijd dat een stewardess nog 100 vlieguren mocht maken tijdens de zwangerschap?

Ik zou gewoon gaan hoor.
    Er zijn zo veel vrouwen die gewoon vliegen tijdens de zwangerschap.

Zuul en Mapje vinden dit leuk.
  3. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Wellicht weet @Zoe123 dit, zij is stewardess volgens mij :)

Flowertje27 vindt dit leuk.
  4. Selien

Selien Bekend lid

12 apr 2016
    899
    698
    93
    Vrouw
    Zover ik weet mag je gewoon vliegen tijdens je zwangerschap, alleen pas op het laatste stukje (week 34-36) heb je kans dat de vliegtuigmaatschappij je niet meer mee wil nemen.
    Bij twijfel kun je altijd de maatschappij zelf bellen of je verloskundige die hebben hier natuurlijk meer ervaring mee dan wij.

5. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.271
    5.871
    113
    Vrouw
    Ben zelf afgelopen juni naar Griekenland gevlogen met een zwangerschap van 10+2 weken. Met 10+1 week nog controle gehad bij de verloskundige en deze wenste me een fijne vlucht toe en vakantie toe. Enige kanttekening die ik mee kreeg was dat ik ieder uur eventjes moest lopen, omdat je als zwangere sneller last van trombose kan krijgen. Gewoon lekker op vakantie gaan!

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    #6 Zoe123, 13 aug 2021
    Laatst bewerkt: 13 aug 2021
    @Flowertje27 Vliegen mag gewoon.
    Voor cabine dames gelden andere regels omdat het meer een algeheel plaatje is.
    Fysiek zwaar werk, psychische belasting, gezondheidszorg die niet zo compleet is in andere landen(denk aan India etc) risico’s aan boord, denk aan onverwachte turbulentie..
    Straling speelt hier bij geen rol.
    Dus…vliegen is geen enkel probleem.
    Volgens mij mag je de laatste weken van de zwangerschap alleen vliegen met een doktersverklaring, maar dat is ook maatschappij afhankelijk.

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    #7 Zoe123, 13 aug 2021
    Laatst bewerkt: 13 aug 2021
    Nee, zodra wij weten dat we zwanger zijn moeten we dit melden en is het klaar met vliegen.
    Was vroeger overigens anders.
    Ik heb tijdens de zwangerschap van mn oudste (geboren april 2006) doorgevlogen tot 24 weken OMG.
    We mochten toen volgens mij tot…26 weken?
    Zat ik daar met mn al dikke buik. Ergens in Noorwegen aan het ontbijt. En de baas (gezagvoerder)zei meisje…
    Zal ik gewoon straks eens gaan bellen dat je afstapt? Dat het nu klaar is? :|
    Ja, dat was het toen ook wel echt…

8. Flowertje27

Flowertje27 Fanatiek lid

31 dec 2020
    3.003
    2.492
    113
    Vrouw
    Bedankt voor alle reacties dames! Dat stelt me wel gerust. Ik vind het alleen wel apart dat een röntgenfoto dan absoluut niet mag en zo vaak vliegen wel.. maar de vakantie afzeggen is eigenlijk ook niet echt een optie meer (en willen we ook niet) :D

9. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    #9 julia80, 14 aug 2021
    Laatst bewerkt: 14 aug 2021
    Dit klopt niet helemaal. Ik heb lange tijd als stralingsdeskundige gewerkt (heb stralingshygiëne niveau 3) en overmatige blootstelling aan straling is wel degelijk een overweging bij stewardessen wanneer ze zwanger zijn. Er wordt echter nog steeds aangenomen dat de totale stralingsdosis ook voor stewardessen te laag is om schade op te lopen.

Maar een paar keer vliegen binnen korte tijd is dus voor een gewone zwangere sowieso geen probleem!

Wie meer technische info wil:
    http://hps.org/publicinformation/ate/faqs/pregnancyandflying.html

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Ik heb het rapport even doorgelezen mbt waarom wij sinds 2007 niet meer zwanger mogen vliegen,
    er is toentertijd een risico evaluatie gedaan.
    In dit rapport staat vermeld dat straling geen rol heeft gespeeld in deze beslissing.
    Dat er geen verhoogd risico is.
    Vandaar mijn bewering…
    Maar wellicht is men ondertussen op andere conclusies gekomen?

11. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Ik heb bij 2 gevlogen. Afgezien van dat mijn maag het er absoluut niet mee eens is tijdens een zwangerschap hebben de kids er niks aan over gehouden.
    Na de 34wk zou ik het niet meer doen overigens.

Deel Deze Pagina