Hoi! Mijn zoon is nu ruim drie maanden en ik geef borstvoeding. Omdat hij in de avond slecht slaapt en dan weinig drinkt, ben ik 's nachts nog veel aan het voeden. Dat vind ik steeds vermoeiender. Gister besloot ik een fles te geven met half Nutrilon en half moedermelk. Pfff, wat een onrustige nacht. Baby kwam niet in slaap. Veel hoesten en kreunen en heel veel dunne ontlasting. Zou hij misschien niet tegen de kunstvoeding kunnen? Iemand hier ervaring mee? Dank alvast
Wij merkten bij de overgang van borstvoeding naar flesvoeding wel dat ze meer last had van krampjes. De ontlasting werd bij mn dochter juist dikker maar volgens mij verschilt dat ook per kind.
Sowieso kunnen kindjes moeite hebben met overgang tussen 2 soorten voeding, dus ook tussen borstvoeding en flesvoeding. borstvoeding is veel lichter verteerbaar dan flesvoeding. Ik weet niet of je alleen borstvoeding ook al eens uit de fles geeft en of dit wel goed gaat? Hou er rekening mee dan voeding uit een fles minimaal 15 minuten moet duren. Een borst geeft eerst veel (toeschietreflex) dan rustiger en aan het einde langzaam. Een fles kan dit niet, daar is een constante flow. Daarom hoort een voeding minimaal 15 minuten te duren, je je kindje zo rechtop mogelijk en de fles zo horizontaal mogelijk zonder lucht in de speen. (Zwaartekracht die dan niet mee helpt) Als een voeding te snel gaat geeft dit vergrote kans op kramjes. Ik zelf ben voorstander van 20 minuten voeden en ik denk dat dit bij een baby die normaal de borst krijgt ook wel wenselijk is. Dus hoe gaat de voeding uit de fles en drinkt je kindje ook borstvoeding uit de fles? Is het niet te veel geweest wat je hebt gegeven? Daarnaast weet ik dat sommige kindjes die borstvoeding gewend zijn gewoon niet goed reageren op de grote eiwitten in de flesvoeding. Een kindje wat ik ken bleef daar ook last van houden tot circa 1 jaar. Wat je dan dus kan doen is sowieso hypo allergeen voeding gaan geven. De eiwitten hierin zijn kleiner en volgens mij is dit ook het standaard advies als je overstapt van borstvoeding naar flesvoeding. Daarnaast, alweer dat woord..., kan de overstap half/half ook gewoon te groot zijn. Dan is het beter om 1/4 kunstvoeding en 3/4 borstvoeding te geven en kijken wat dat doet.
Dank voor jullie reacties! Met moedermelk uit de fles ging het heel goed inmiddels. Ik overweeg idd hypo allergene voeding en wat langzamer mixen is ook een goed plan. Fijne avond!
Die van ons gilde het uit van de krampen op nutrilon. Was begonnen met borstvoeding maar derde dag was ik er helemaal klaar mee, door omstandigheden overigens, borstvoeding productie zelf was prima. Na 6 weken tobben met een gillend kind en continue horen dat t niet aan de voeding lag (consultatiebureau, huisarts) via leef.nl frisolac gehaald en probleem was na de eerste fles grotendeels over. borstvoeding is super goed verteerbaar, frisolac is lichter te verteren dan nutrilon omdat er veel minder lactose in zit dan andere standaard flesvoeding (heb kruidvat, jumbo, nutrilon, hero (had geen lactose info op etiket staan, klantenservice gebeld die wist t ook niet) frisolac met elkaar vergeleken). Vond website bestelling maar eng, dus friesland campina gebeld en zij doen alleen uitleveren via leef.nl en in een jaar tijd niets anders dan lof voor leef.nl en friesland campina team friso. Hier nooit meer anders dan frisolac/friso. Het is net wat meer moeite dan een pak uit de winkel meeslepen tijdens je boodschapjes en het is een gewoon standaard melkje, met minder lactose, maar wat zijn wij er blij mee en desondanks dat er minder lactose in zit, ze groeit als kool!!!