Iemand nog tips?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Anne1001, Dec 31, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

May 29, 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Hallo meiden,

Mijn zoontje is 9 dagen oud en krijgt vanaf dag 1 borstvoeding. De voeding kwam razendsnel op gang en hij klokte het heerlijk weg.

Mijn andere zoontje heb ik ook borstvoeding gegeven, ook bij hem kwam de borstvoeding super snel op gang en groeide hij als kool. Helaas had bij mijn tepels na een 3/4 x voeden al helemaal open gedronken ondanks dat hij keurig aanhapte (ik ben zelf kraamverzorgster en zag goed het verschil tussen netjes aanhappen of niet) Al snel daarna kreeg ik er spruw bij, werden de kloven langzaam kraters en genazen niet meer en na 6 weken hel ben ik gaan afbouwen met een borstontsteking tot gevolg.

Toch wilde ik het nu graag weer een nieuwe kans geven. Ook nu voelde ik bij elke voeding die ik gaf mijn tepels pijnlijker worden en ben ik al snel gestart met een tepelhoedje. Deze heeft ervoor gezorgd dat ik tot nu toe nog geen kloven in mijn tepels heb. Na elke voeding smeer ik een laagje purelan en kokosolie. Ondanks al deze maatregelen ga ik opnieuw door de grond van de pijn als mijn zoontje aanhapt. Bij mijn rechterborst zakt de pijn uiteindelijk helemaal weg, links blijft de gehele voeding gevoelig al is het niet zo pijnlijk als in het begin.
    Ik heb al een dag gekolfd om mijn tepels wat te ontzien maar helaas gaan mijn borsten dan 'op slot' en kolf ik net 30cc met harde knobbels en volle borsten tot gevolg, dus legde ik mijn zoontje daarna nog regelmatig aan om mijn borst leeg te krijgen.

Nu is mijn linkerborst boven ook flink pijnlijk en rood geworden sinds gisteren. Ik heb al van alles geprobeerd, kolven maar helaas blijft hij weinig geven met de kolf, onder de douche leegmasseren en dit helpt nog het beste, en leegmasseren tijdens een voeding met warmte. Ik krijg hem aardig soepel maar de pijn blijft behoorlijk en voor ik het weet schieten mijn borsten al weer toe en vult de pijnlijke plek zich ook weer tot een harde bult.

Ik zit er op dit moment even een beetje doorheen. Ik krijg het beeld van de voedingen met mijn oudste zoontje niet van mijn netvlies en ik zie mezelf alweer helemaal die kant op gaan. Mijn lieve peuter kan niet tegen me aan komen kroelen want mama heeft nu weer zere borsten... ondanks dat ik eindelijk van die dikke buik verlost ben... ik zit op het punt om er een fles in te gaan stoppen maar kan het niet over mijn hart verkrijgen om daadwerkelijk die stap te zetten omdat er toch ook veel dingen beter gaan dan de vorige keer.

Ik heb via de app contact met een lactatiekundige, maar wil ik haar mee komen laten kijken dan ben ik €90 euro kwijt voor een bezoekje en dit past helaas niet in ons budget... ik weet dat ik via het cb gratis een Lactatiekundige kan laten komen, maar ik heb vanmorgen gebeld en ze zijn pas vanaf dinsdag weer bereikbaar. Dinsdag komt ook de verloskundige weer dus dan bespreek ik het liever met haar.

Ik ben iig even mijn verhaal kwijt, en misschien mis ik in mijn emotie nog belangrijke stappen en heeft iemand hier een gouden tip!
    Iig bedankt voor het lezen van mijn ellenlange verhaal :p

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Wat vervelend dat het weer niet gaat zoals jij zou willen. Je zegt dat hij goed aanhapt, maar misschien toch niet ideaal? Heeft hij echt een dubbele kin bij het drinken? Ligt hij volledig met zijn buik tegen jouw buik, helemaal horizontaal? Laat je zijn nekje volledig vrij bij het voeden zodat hij zelf kan meebewegen? Heb je al eens een andere houding geprobeerd, rugby of biological nurturing gingen hier beiden meer vanzelf die eerste dagen....

En voor jezelf: neem wat pcm voor je gaat voeden. Volledig veilig voor de baby, maar jij bent waarschijnlijk al net iets meer relaxed en daardoor gaat het misschien ook net iets beter.

Veel succes! Hopelijk snel beterschap.

3. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,056
    2,193
    113
    Brabant
    Idd pmol slikken.
    Verschillende houdingen proberen! Zorgt voor andere belasting van de tepels, maar ookandere stimulatie van de borsten.

Zijn de tepelhoedjes de goede maat?

Is er zeker weten geen spruw? Mondje/billen van je kindje schoon?

Ik zou toch even volhouden. Ik weet dat de tepels bij mij na een week of twee eelt kregen.

4. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

May 29, 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Alle punten die jij benoemd kloppen shakes. Hij heeft mooi zijn lipjes naar buiten gekruld, ligt met zijn oren, schouders en heupjes in een rechte lijn enz. Ik voed hem in verschillende houdingen. Rugby houding was een tijdje minder pijnlijk maar daar heb ik toen dus wel iets mis gedaan in de houding. Hij lag veel te krom met zijn kin op zijn borst, en al snel werd het voeden nog pijnlijker en ging ik in gedachten na wat het kon zijn en bedacht ik dat de houding helemaal niet goed was geweest. Nu ik hier weer goed op let is de pijn tijdens het voeden weer gezakt, bij links bijna gezakt, en doet alleen het aanhappen pijn.
    Kheb de hele week een kraamzorg en verloskundige erbij gehad met hun neuzen en boven op om een oorzaak te vinden maar we konden alleen maar tot de conclusie komen dat hij echt keurig aan ligt. Tepelhoedje is ook de juiste maat! En als ik klaar ben met voeden is mijn tepel ook keurig rond en roze, geen gekke dingen aan te zien. Behalve dat het bovenste laagje huid los is gegaan en de tepel dus iets lichter roze is.

Spruw ben ik weer als de dood voor... dat was de grootste boosdoener dat het bij de eerste zo mis ging. Maar het mondje en de billen zijn helemaal schoon en ook herken ik geen spruw pijn, maar echt puur die aanhap pijn.
    Ik vind het zo lastig hoe lang ik dit nog moet aankijken. Ik vraag me echt af of dit ooit nog over gaat of gewoon bij me hoort..

Ik ben momenteel ook de pijnlijke harde plek warm aan het houden tijdens het voeden en koelen na het voeden. Hopelijk helpt dit!

Bedankt alvast voor jullie reacties en het meedenken!

5. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    Laat toch de tongriem eens beoordelen....is de tong van je kindje schoon een tijdje na het voeden of is er nog melk. Is het gehemelte mooi ruim?
    en vraag of je ivm ontsteking ibuprofen mag ipv paracetamol. Weet dat ze liever niet doen ivm bloed verlies in de kraamtijd. Maar misschien mag het bij jou.
    Heb je tijdens het kolven ook al warmte en compressie toegepast?
    Ken je multimam compressen voor genezing van de tepels? Werkt als en trein (tenzij spruw)

6. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

May 29, 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Bedankt voor je reactie! Het tongriempje en lipbandje zijn nagekeken door de verloskundige, verborgen tongriempje kon ze ook niet persee ontdekken maar er is nog een optie dit in het ziekenhuis na te laten kijken. Dit wilden we einde vd week in gang zetten als de pijn dan nog gelijk gebleven zou zijn. Mondje is voor zover ik zie elke x mooi schoon, soms heeft het een lichte melk aanslag, ik ben dan telkens bang voor spruw maar ik kan het met een gaasje zo wegvegen.

De harde plek in mijn borst is gelukkig met de warme en koude compressen aardig weg! Wel is er een klein bloeduitstortinkje gekomen op de plek waar ik veel te vaak gemasseerd heb... stom! En de paracetamol heeft er volgens mij ook wel bij geholpen!
    Tijdens het kolven nog geen warmte compressen gebruikt, dat is nog een goeie! Dan stroomt de melk idd makkelijker!

De multimam gelcompressen heb ik toevallig liggen maar ze hebben niet zoveel effect bij mij... bij mijn zoontje heb ik de gelcompressen van rite aid gebruikt en deze gaven wel effect maar hielden de tepel zo enorm week dat de spruw er rustig kon gedijen. Dus stiekem durf ik ze nu niet zo goed te gebruiken...

7. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Idd naar tongriempje en lipbandje laten kijken...

Hier zei de kraamzorg dat dat het niet was en de vk ook...

Later bij de KNO bleek wel dat het tongriempje veel te kort was... helaas was de bv toen al om zeep

8. butterblue

butterblue Bekend lid

Nov 7, 2014
    716
    156
    43
    Werk in het ziekenhuis!
    NL
    Hoi, bij mijn zoontje ook gehad!
    Ik heb dus wel gewoon spruw gehad, ook al zag het er niet zo uit. Ook hier vanalles geprobeerd vantevoren ;)
    Wat bij mij heeft geholpen is de tepels en mondje van zoontje na de voeding behandelen met een steriel gaasje met daarop afgekookt water. Tepels aan de lucht laten drogen. Ik had zoogcompressen die steriel verpakt zijn, namelijk lansinoh compressen. Deze erop gedaan en bij volgende voeding weer verwisselen.
    Dit is het enige wat mij hielp destijds. Ik weet wat het voor een pijn doet en hoe frustrerend het is wanneer je voor de rest alles goed doet! Succes ermee meid het komt vast goed! Bij mij is het ook goed gekomen maar heb even moeten volhouden:thumup:

9. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

May 29, 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Bedankt meiden!
    Ik heb de laatste dagen erg geploeterd, veel gehuild en getwijfeld maar nu toch de knoop doorgehakt. Ik ben rustig aan aan het afbouwen. Ik voel me ergens echt verschrikkelijk en een enorm gemene moeder als ik mijn zoontje aan de borst zie drinken. Maar ik begon er doorheen te zitten en kon niets en niemand meer verdragen om me heen. Keek al tegen te volgende voeding op als deze nog een stuk verder weg was. En tijdens de voeding kon ik alleen maar janken. Ik wilde deze keer de borstvoeding graag weer een kans geven maar wel op tijd een rem er op zetten als ik ging voelen dat het ten koste zou gaan van mijzelf. Geen herhaling van de vorigen borstvoeding.
    Pff ik vind het nog steeds een onmogelijke keuze, maar het is goed zo. Ik kan me gaan richten op vooruit gaan/opknappen.

10. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    Prima meid, als je zo graag wilde en je hebt van alles geprobeerd dan is het toch goed. Je moet er niet zelf aan onder door gaan. Hopelijk knap je snel op!

11. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

May 29, 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Dank je wel!!

Share This Page