Ook mensen die niet geband zijn reageren soms maar een keer. Ze openen een flinke discussie maar later verder niks meer horen.
Precies, daar doelde Deb natuurlijk ook op. Meestal mail ik ze dan om in overleg een slotje te zetten. Geen reactie = kloink
En dat slotje vind ik nou juist zo jammer. Er is niets mis met een goede discussie. Ben het met jullie eens dat het geen grove aanvallen moeten zijn maar weerbaarheid van sommige mensen hier is soms ver te zoeken..
Tjah, je kan het nou eenmaal niet maar door en door laten gaan. Op een gegeven moment is het genoeg. Een goed discussie is inderdaad niet verkeerd maar zo goed zijn ze hier vaak niet. Er wordt totaal geen rekening gehouden met elkaar en lukraak de ene nare uithaal na de andere gedaan. Dat is niet echt bevorderend voor de sfeer en heeft dan ook absoluut geen meerwaarde. Als de discussie gewoon netjes is, zal er geen enkele mod zijn die hem dichtgooid.
Soms krijg ik een beetje het idee, dat sommige meiden hier fel reageren, omdat het vrij gemakkelijk is op een forum. Face to face zouden ze dat misschien wel helemaal niet durven, al heb ik een aantal forumvriendinnen waarvan ik weet dat ze in het dagelijks leven ook niet voor de poes zijn met een ijzersterke mening en zo'n mening geven moet kunnen. Als hier de hele dag hemels met elkaar wordt om gegaan zou ik er een heel nep/onrealistisch gevoel bij krijgen. Er zijn nou eenmaal topicstarters die werkelijk vragen om discussie, express of uit onwetendeheid..en die worden dan door bepaalde 'topicjagers' gebombardeerd. Soms ben ik het er roerend mee eens. Soms denk ik..en wie ben jij dan wel niet..
als je de reageersters bedoeld Patroeschka kan ik daar alleen maar bevestigend bij knikken dat denken wij dus ook nee alleen in topic's die al in het begin wijzen met owww leuk hier kunnen we even lekker sarre want dit topic vraagt erom fout geen 1 topic vraagt hierom een discussie ok kan zeer leerzaam zijn maar niet op de manier die we de laatste tijden maar al te vaak tegenkomen
Met geschreven tekst moet je voorzichtiger zijn dan met woorden. Geschreven tekst kan soms anders overkomen als dat het gezegd zou zijn met een glimlach. Wanneer ik dat voorbij zie komen in een onderwerp wordt ook vaak geprobeerd de kans dat het verkeerd of negatief wordt geïnterpreteerd te ontkrachten door letterlijk te benoemen dat het geen aanval is. Die onderwerpen lopen niet of nauwelijks uit op een 'vervelende' discussie. Om de non verbale communicatie die we missen op een forum op te vangen zijn er smilies maar het effect daarvan is niet te vergelijken met de daadwerkelijke gezichtsuitdrukking of houding van iemand tijdens een gesprek. We weten ook niet in welke staat iemand verkeerd wanneer er bijvoorbeeld een vraag wordt gesteld. Wellicht zit diegene wel te huilen achter de PC en krijgt een digitale schop onder haar kont (waar ze niet op zit te wachten). Terwijl als we zouden zien dat ze zit te huilen dan hadden we haar anders, wellicht voorzichtiger, benaderd. Daarnaast is het belangrijk dat iedereen zijn/haar mening mag delen. Helaas wordt het delen van een mening vaak op een manier gebracht en/of ontvangen alsof de mening wordt opgelegd. Het doel van een discussie is het delen van elkaars mening en niet het opleggen daarvan. Het bewust vervelend of zelfs denigrerend reageren op een topic wordt hier niet gewaardeerd en bij herhaaldelijk plaatsen van dat soort reacties wordt je account gesloten. Zwangerschapspagina is een forum waar iedereen zich thuis moet voelen.
vind het raar als je je persoonlijk aangevallen voelt op internet, want wie valt jou aan, een toetsenbord waar wat vingers overheen gaan? Ik kan het goed hebben en geef ook mijn ongezouten mening terug, beter hier uitleven dan in real life waar je mensen echt kan kwetsen. Als iemand zich gekwetst voelt door een toetsenbord, kom op he! (heb ik nu iemand gekwetst?)
@ Lentefee: ik denk dat mensen zich aangevallen voelen door de vrouw die achter dat toetsenbord zit. Ik herken dat gevoel, gelukkig heb ik het uit kunnen praten in dat bewuste topic en kom ik hier nu weer graag. Een slotje op een topic maakt dat uitpraten btw wel eens moeilijk (geen verweit naar de mods hoor), maar soms zijn de gemoederen al zo hoog opgelopen dat het niet meer uit te praten valt, denk ik. Toch heb ik 't idee dat we 't wel leren: zie topic 'hoe oud was je toen je 'T' voor 't eerst deed'. Daar zijn verschillende meningen en wordt soms ook fel gereageert, maar er hangt geen ruziesfeertje. En verder is dit volgens mij niet echt een discussieforum, maar meer een informatief forum. En dat er dan toch gediscussieerd wordt zou sommige leden wel eens af kunnen stoten. Die zitten daar niet op te wachten. Maar ja, dan kun je er ook voor kiezen die topics gewoon over te slaan.
Ben het niet met je eens Lentefee, ik denk dat je zeker door een paar letters geschreven door een toetsenbord, gekwetst kan worden. Al is het natuurlijk wel anders als in real life.
Jessica, kan me gewoon niet voorstellen dat je wakker kan liggen door een paar letters van een vreemde... Als ik geen zin meer heb in het gezeur, hup pc uit en weg met de vervelende mensen, kon dat ook maar zo in real life
Grappig deze opmerking.... een toetsenbord bedenkt de tekst toch niet wat er getypt wordt? Daar zit een persoon achter met een mening en dat is niet de mening van een toetsenbord! Of heb jij zo'n gaaf toetsenbord met hersenen en een eigen mening thuis?
Pfffffffffffff moet er toch niet aan denken..... NOG iets met een eigen mening in huis. Veel te lastig.
Stel ik heb een hele dikke neus en ik kom op straat een vreemde tegen die me daarom uitscheld. Voel ik me dan gekwetst: ik wel, ja dus! Dat kan dus ook met een vreemd op dit forum dmv een kwetsende post. Misschien nog wel meer dan een vreemde op straat, omdat je op dit forum mensen in vertrouwen neemt over iets waar jij mee bezig bent. Daar kunnen ze je dus wel mee kwetsen. En dan gaat 't niet om de letters, maar om de boodschap die een medeforumlid je naar je hoofd slingerd.