Hallo dames, IK heb in dit forum gezocht naar berichtjes over cerclages, maar de meeste zijn al van een tijdje terug. Ik ben op dit moment net zwanger. Omdat ik inmiddels 2 dochters ben verloren door een vroeggeboorte, krijg ik in deze zwangerschap een cerclage. Heeft iemand hier ervaring in (en wellicht ook gezet in het AZM)? * hoelang is het herstel? * wordt het een ruggeprik of algehele narcose? Mijn gyn heeft mij tevens 'aangeboden' omdat ik zo'n verleden heb, om mij te laten opnemen in het ziekenhuis als ik me onzeker voel. Dit ga ik dus ook doen, ik zal vanaf 20 weken naar het ziekenhuis gaan, om in ieder geval over die risico weken heen te komen. Ik wil namelijk me vanaf de cerclage ziek melden, en echt bedrust houden. Wordt dit eigenlijk ook geadviseerd bij cerclages of bij (dreigende) vroeggeboortes? Bedankt alvast voor de antwoorden. Liefs, Flo
Ik heb een cerclage gekregen met 23 weken, omdat ik ontsluiting had. Ik ben destijds onder algehele narcose geweest. Omdat ik vreselijk bang was voor de ruggeprik. Ik heb helemaal niks gemerkt na de tijd. Heb er ook nooit last van gehad. Moest nog 3 dagen blijven in het ziekenhuis en toen mocht ik naar huis met volledige bedrust. Bedrust kreeg ik dus wel inverband dreigende vroeggeboorte en omdat ik 23 weken zwanger was. Maar er zijn ook vrouwen die rond de 14 of 16 weken een cerclage krijgen en die geen bedrust hebben omdat dit puur uit voorzorg is. Vaak halen ze het bandje weg rond 37 weken zwangerschap. Bij mij hebben ze het gelijk gedaan toen ik een keizersnee kreeg. Vind het wel verstandig van je op niet meer te gaan werken als de cerclage is geplaatst. En inderdaad zo rustig mogelijk alles te doen. Super trouwens van je gyn dat hij je uit voorzorg wil opnemen. Geeft denk ik toch veel meer rust als je in goede handen bent. Als je vragen hebt hoor ik het wel. Weet je al wanneer je een cerclage krijgt? Ik hoop dat je ondanks wat er allemaal is gebeurd toch een fijne zwangerschap hebt.
Ik zal mijn cerclage rond de 14 weken krijgen. Ik heb er nog geen afspraak voor staan. Daar zal ik volgende week even voor gaan bellen. Ik ben op zich niet bang voor ingreep zelf, maar meer voor daarna. Ik hoop niet dat mijn bmm onrustig ervan wordt. Ik ga inderdaad er bewust voor kiezen om zoveel mogelijk rust te houden. Ik wil er nu alles aan doen wat in mijn eigen macht ligt om deze zwangerschap tot een goed einde te brengen. Eigenlijk is de cerclage natuurlijk bedoeld om te voorkomen dat je bmm open gaat, en zou je met cerclage meer aankunnen. Maar ik durf dat niet. Bedankt voor je berichtje!