Hamster

Discussie in 'De lounge' gestart door kleinliefje, 21 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinliefje

kleinliefje Niet meer actief

Informatie aan het opzoeken over de hamster als huisdier. Zijn er hier dames met ervaring en tips? Is het echt zo dat je binnenkomt en ruikt dat er een diertje aanwezig is?

Bedankt alvast!

2. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Heb zelf geen hamster, maar ken wel iemand die er 2 heeft en ja dat ruik je echt...

3. Robijn89

Robijn89 VIP lid

1 feb 2015
    8.124
    5.044
    113
    Vrouw
    Ik heb vroeger altijd hamsters gehad. Dat ruik je inderdaad wel, maar als je het hok goed bijhoudt is het niet een heel schokkende geur.

4. Lizzthrasher22

Lizzthrasher22 Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.474
    2
    38
    Je ruikt het inderdaad. Ook als je het hok bijhoudt, want je ruik niet alleen de uitwerpselen/urine, maar ook het zaagsel of wat voor ondergrond je erin doet. Wij hadden muisjes en dat rook je wel echt goed. Moest het hok wel erg vaak schoonmaken, maar dat zal bij hamsters misschien anders zijn.

Ik vond het niet echt heel erg stinken, maar wel echt die 'knaagdierengeur' haha :p

5. XoXo

XoXo Niet meer actief

We hebben nu een logé hamster, tot nu toe ruik ik hem niet.

6. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

19 mrt 2014
    2.080
    0
    36
    Hamsters ruik je vrijwel niet hoor.
    zoiezo hok goed schoon houden :)
    Voor wat voor hamster wil je gaan? En als tip koop een groot hok, liefst een antirommel hok , traliekooien zijn niet zo fijn :)

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Mijn dochter heeft er er een op der slaapkamer en nee je ruikt het niet.
    We hebben hennep als ondergrond , bijv zaagsel moet je echt niet doen want dit absorbeerde niet en krijg je vieze plakzooi in de bak.
    Verder alleen kant en klaar voer in het bakje en gedroogd fruit . Geen vers fruit want dit gaat ook stinken omdat Ze het gaan verstoppen.

De bak wordt 1x per week helemaal uitgedaan. Leeg gooien, doekje erdoor en weer vullen ;). Denk dat 2 weken ook nog zou kunnen.

Hiervoor binnen konijn gehad, die stonk wel . Maar goed daar komt ook veel meer poep/plas bij kijken dan zo'n kleine hamster. Ook gebruikte we toen zaagsel als bodem bedekking

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    We hebben de iMac fantasy kooi trouwens. Geen rommel en makkelijk uit te breiden doordat hij te stapelen is door uitbreiding te kopen. Zelf hebben we dat niet maar wel handig als je meer hamsters wilt

9. kleinliefje

Ik zat zelf te denken aan de goudhamster (Siberische hamster?).

10. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik vind persoonlijk met kinderen muizen leuker! Heb hamsters gehad en die beten allemaal vrij vlot.. Onze muis is net een week terug dood gegaan, was echt een maatje voor de kinderen. Heb er vandaag weer twee gekocht, twee vrouwtjes want die stinken minder.

11. veense

veense Niet meer actief

Onze eerste rook je niet zo, nummer 2 wel. De eerste lag een keer dood in zijn hok na anderhalf jaar, nummer 2 hebben we na een paar maanden verkocht, het was werkelijk een rampendier! Deed niets anders dan aan de tralies knagen, was veel te agressief om op te pakken en wist zelfs zijn loopbal open te rammen.
    Hier komt er nooit meer een hamster in huis, vooral ook niet omdat mijn dochter echt kapot was van verdriet toen ze het beessie dood op zijn rug zag liggen. Nu hebben we een konijn, veel langere levensduur, veel tammer en veel meer op ons gericht. Komt naar het gaas zodra we de tuin in komen, laat zich heerlijk aaien, huppelt soms heerlijk door de tuin en gaat dan zelf zijn hok weer in. Heb zelf ook jarenlange ervaring met konijnen, dus ben zelf ook blijer met een konijn dan met een hamster.

12. kleinliefje

Een konijntje is inderdaad ook nog een optie, maar klopt het dat je die altijd in paartjes moet houden?

13. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

19 mrt 2014
    2.080
    0
    36
    De goudhamster heeft op zijn minst een hok van 80 x40 nodig :)

Muizen heb ik gefokt en kan zeggen dat ze 10 keer zoveel ruiken als een hamster, ook al ben ik fan van de muis je kunt beter voor de goudhamster gaan.

Muizen moeten altijd samen , hamsters alleen dat heeft ook zijn voordelen :)

14. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

19 mrt 2014
    2.080
    0
    36
    Konijnen zijn net als cavia's en muizen sociale dieren die echt samen gehouden moeten worden, ook al zitten ze heel vaak alleen, je doet het dier er geen plezier mee

15. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hamster ruik je, maar echt minimaal.

Persoonlijk vind ik ze voor kinderen niet zo leuk.
    Slapen overdag, savonds wakker en de meeste zijn niet zo knuffwlig en willen nog wel is happen. Zijn 2 muisjes (wel vrouwtjes, mannen stinken enorm!) veeeeeeeeele malen leuker, grappiger, knuffeliger.

16. kleinliefje

Bedankt voor jullie adviezen, wij gaan er nog heel goed over nadenken. Willen heel graag een katje (altijd gehad thuis) maar man is mega allergisch :(

17. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    #18 mam1991, 21 feb 2015
    Laatst bewerkt: 21 feb 2015
    Heb met hamsters gefokt.. Vraag maar raak.

Kinderen raad ik liever syren bij aan, zijn rustiger en hanteerbaarder dan bijv Russen. Omdat ze een stuk groter zijn.
    Syren dienen altijd alleen gehuisvest te worden, houdt he ze samen zullen ze op volwassen leefdtijd gaan vechten met de dood tot gevolg.

Vrouwen ruik je af en toe omdat de dan willig zijn (klaar om te paren)
    Mannen zijn naar mijn ervaring relaxter dan de vrouwen.
    Hok minimaal 80x40 (vloer opp, verdiepingen tellen niet mee!) liefst nog groter! Hier zaten ze in bakken van 1.20x40

Elke week schoonmaken is meer dan voldoende, in de zomer kun je er voor kiezen om hun plas hoekje bijv om de dag te verfrissen.. Je zult ze da echt niet ruiken.

Qua veiligheid: schaf geen open radjes aan (kunnen ze pootjes breken) hamsterwol (verstikkingsgevaar, wc papier voldoet ook) en likstenen(veel te veel zout kan lijden tot nierproblemen) Zorg voor dierlijke eiwitten in het vier, dit zit er vaak niet in maar wel erg belangrijk! Hier kregen ze meelwormen bij hun dieet en natuurlijk vers groenvoer.

18. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Met hennep als ondergrond is het fijner schoonmaken ipv zaagsel. Met urine wordt dat een vieze bende.

19. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter heeft een Rus en ik sta er altijd van te kijken hoe tam ze hem heeft gekregen, het is echt een lief beestje :) ik maak hem 1 keer in de week schoon.

Deel Deze Pagina