Reageer ik verwend of overtrokken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kim32, 4 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.824
    18.544
    113
    Vrouw
    Met zulke beschadigingen ga ik uit van een hevig ongeval en dat mensen na zo'n gebeurtenis de maxicosi wegdoen. Volgens mij kun je in zo'n geval ook gebruik maken van de omruil service bij Maxicosi.
    Maar het is ook prima hoor, dat je enkel nieuw wil.

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.708
    113
    @ts

Bijgevoegde bestanden:

Ysabella, Leolove, Zeebra en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Het is naar mijn idee een discussie die niet nodig is. Als de baby naar je schoonmoeder gaat, ga je neem ik aan met de auto? Baby ligt in maxi cosi, die laat je daar met baby achter en neem je einde dag weer met baby mee. Ze heeft dus geen eigen maxi cosi nodig.
    Er zijn genoeg mensen die geen keuze hebben. Achteraf vind ik het ook heel decadent (en wellicht zonde van ons geld) wat we allemaal nieuw hebben gekocht, terwijl dat prima 2e hands kon. Dus in dat opzicht kan het gezien worden als verwend, maar het is totaal niet nodig om dit zo tegen jou te zeggen.
    Ik zou er dus op terug komen, uitleggen dat ze jullie maxi cosi kan gebruiken (al vraag ik mij af waar ze allemaal naartoe wil gaan met een baby), dus ze hoeft zelf geen maxi cosi aan te schaffen.
    Gaat ze wekelijks oppassen? Dan voorzie ik nog wel discussies als dit nu al zo’n ding is geworden.

Neuzeke vindt dit leuk.
  4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.708
    113
    Ik zie best wel scenario's waarin het handig is als oma een maxi cosi heeft. Ik bracht de kinderen toen ze te klein waren voor de fiets altijd met het OV naar de gastouder, in de draagzak/doek, voordat ik met het OV verder reisde naar mijn werk. Ze werden niet structureel door opa/oma opgehaald, maar als dat wel gebeurde, hadden ze waarschijnlijk wel een eigen MC gehad. En zo zijn er vast wel meer scenario's denkbaar.
    Overigens is de MC voor ons altijd echt een autostoel geweest, die dus ook maar bij uitzondering de auto uit kwam.

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.151
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik ben het hier wel mee eens. Oma zal ook gewoon trots zijn en het spannend vinden. En ja, mijn schoonmoeder haalde ook meer in huis dan ik nodig vond voor dat ene dagje oppassen. Maar ook eerste kleinkind, ze was gewoon enthousiast. Maar goed, ik herken met dan ook niet in de horrorverhalen van schoonmoeders. Mijn schoonmoeder is een topwijf. En ja, soms doet ze dingen die van mij niet hoeven, maar daar tegenover staat ze enorm voor ons klaar altijd en mijn dochter is gek op dr. Dus tja. Je moet ook niet te moeilijk doen denk ik dan.
    Maar als je altijd al het idee hebt dat ze over je heen loopt, lijkt het me nu wel tijd om met je partner te gaan zitten en afspraken te maken waar jullie beiden achter staan. Zodat je partner eventuele dingen met zijn moeder kan bespreken.

Zeebra vindt dit leuk.
  6. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.672
    18.738
    113
    Vrouw
    Met de wagen :maxi cosi er uit.
    Met openbaar vervoer : kind in de maxi cosi en alles achterlaten bij oma.
    Met de fiets : maxi cosi die bij oma staat gebruiken.

Wil jij geen 2de hands (wat ik volledig begrijp bij maxi cosi en autostoelen) dan kan je nog altijd eentje extra kopen en achteraf verkopen.
    Er zijn voldoende mensen die geen moeite hebben met zoiets 2de hands te kopen.

7. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.230
    28.214
    113
    Ik ben het met @MadeInUSA eens. Ik vind ook dat je overdreven reageert (typisch first time mommy wel :p ). Niets mis met tweedehands hoor. Op de stoeltjes zit een sticker en daarmee kan je controleren hoe oud het stoeltje is en of het plastic nog veilig genoeg is. Dat gebeuren over veiligheid wordt ons moeders (ouders) heel erg aangepraat. ‘Je wil toch het beste voor je kindje?!?’

Ik snap dat het enthousiasme van je schoonmoeder wat verstikkend kan voelen maar ipv er ruzie om te maken zou ik het proberen los te laten. Jullie krijgen een kind maar zij krijgt een kleinkind. Voor haar is dit ook een bijzondere tijd. Ik zou proberen om ‘common ground’ te vinden ipv te kibbelen over de zin en onzin van (tweedehands) autostoeltjes.

Zeebra en citroenrasp vinden dit leuk.
  8. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Ik zou ook geen tweede hand maxicosi of autostoel willen.
    Of moet echt van bekende overnemen

Ysabella, Madelie, SAARC en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.051
    17.015
    113
    Ik vind dit soort overzichten altijd zo flauw :p Gaat hier echt totaal niet op, in elk geval :)

Riverdale87, Dubbelgeluk, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Niets mis met tweedehands, maar het moet er wel netjes uitzien.
    Mn moeder had ook een tweedehands autostoel waarvan de gordels niet goed aangepast konden worden, dat vond ik echt niet fijn. Inmiddels zijn ze groot genoeg voor een stoelverhoger en hebben wij die zelf aangeschaft, zodat ze beide netjes zitten.

Maar gewoon goed checken hoe het eruit zit.

Wbt of ze er 1 nodig heeft ja of nee. Dat is iets dat de tijd zal leren. Soms blijkt het toch erg handig te zijn.

11. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.672
    18.738
    113
    Vrouw
    Dit idd.
    Die stickers en datum zeggen namelijk niets.
    Je moet dan ook de bekleding er afhalen en checken op barsten, vervorming en mini scheurtjes. Ook moet je de onbekende persoon op zijn of haar woord geloven dat er nooit wat gebeurd is met de stoel want er kunnen ook onzichtbare scheuren zitten na een ongeval of val van bepaalde hoogte.

Ik laat dat voor anderen :).
    Genoeg andere spullen die je 2de hands kan kopen.

Ysabella, Suzy85, SAARC en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Mee eens. Sommige dingen wil ik graag nieuw.

Neuzeke vindt dit leuk.
  13. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    #33 LisbethSalander, 5 mei 2022
    Laatst bewerkt: 5 mei 2022
    Ik verbaas me vooral dat veel het normaal vinden dat grootouders zelf een autostoel kopen. Mijn insteek is altijd geweest: het is mijn kind dus ik betaal de “noodzakelijke” spullen.
    Dus de autostoeltjes voor in mijn ouders auto heb ik gekocht voor ze. De kinderstoel voor aan de eettafel, het ledikantje, het fietsstoeltje enz ook. Waarom zouden hun daar kosten voor moeten maken? Voordeel is dar je zo dus zelf bepaalt of het nieuw/ tweedehands/hippe kleur/ enz is.

Lils, Cin85, MrsDiablo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Magnolia29

Magnolia29 VIP lid

30 nov 2015
    11.454
    23.123
    113
    Vrouw
    Ik heb er echt nog nooit over nagedacht dat een 2e hands autostoel niet veilig zou zijn :o:
    Loedermoeder die ik ben :rolleyes:;)

LizMe, Nellie4, Zeebra en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Mijn advies; vanaf nu gewoon niet meer met je schoonmoeder in discussie gaan over spullen die je wil gaan kopen voor de baby. Dat is aan jou en je partner. Deze tijd moet je vooral volop genieten van de voorpret. Dus koop lekker de spullen die jij graag wil, nieuw of tweedehands.

Dat oma zelf een Maxi Cosi wil kopen, vind ik een beetje gek. Meestal met oppassen breng je je kind in de Maxi Cosi, dus dan kan zij de jouwe gewoon gebruiken. Ik zou het daar dus op gooien, dat je het zonde vindt om spullen dubbel te kopen.

SAARC en Neuzeke vinden dit leuk.
  16. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Dat is niet helemaal waar dus. Door bijvoorbeeld warmte kan het plastic dus ook een iets andere vorm aannemen. Je ziet dit niet, maar is dus wel minder veilig. In warme landen waar een maxi cosi veel buiten is mag hij daarom bijvoorbeeld maar 5 jaar gebruikt worden :)

Snananas, Suzy85, SAARC en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.708
    113
    OV - kind in de MC? o_O Met een MC een paar honderd meter sjouwen, door de drukte, trap op trap af, is niet mijn hobby

18. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.230
    28.214
    113
    klopt ja, daarom zegt zo’n sticker dus wel wat want dan weet je hoe sterk het plastic nog is.

Een autostoeltje is gemaakt om een heftig ongeluk te overleven, ik snap de angst van scheurtjes niet zo. nieuwe maxi cosi’s kunnen in die zin ook beschadigingen hebben. Je weet daar ook niet van wat ermee is gebeurd tijdens het transport of in de winkel of tijdens de levering tenslotte.
    Als je je niet prettig voelt bij de tweedehands, dan niet doen lijkt me, maar een tweedehands is in principe niets mis mee hoor. Gewoon je verstand gebruiken.

Nellie4, TotalBella, Zeebra en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.672
    18.738
    113
    Vrouw
    #39 Neuzeke, 5 mei 2022
    Laatst bewerkt: 5 mei 2022
    Maxi-cosi is toch gemaakt om mee rond te lopen ?
    Er bestaan zelfs riemen om rond de draag hendel te doen.

Dat het uw hobby niet is, prima hoor maar jij vind een nieuwe maxi cosi ook niet belangrijk, dus waarom zou je dit als hobby hebben?

Maar als je graag een nieuwe maxi cosi bij oma hebt dan neem je ofwel die van u mee of je koopt een nieuwe om daar te laten.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Je reageert helemaal niet overtrokken, ik vind de reacties over hormonen en nieuw bakken moeder ook erg flauw.
    Het is volgens mij wel algemeen bekend dat je maxi cosi's en autostoelen beter niet tweedehands koopt als je niet weet wat ermee gebeurd is. Als er in het binnenwerk iets scheurt is die niet meer veilig als je een botsing krijgt. Ik ben absoluut niet tegen tweede hands, wij kopen zoveel gebruikte spullen, maar bezuinigen niet op belangrijke veilige items.
    Je kunt op legio spullen bezuinigen mbt baby's, er worden heel veel onnodige dingen aanbevolen als je voor babyspullen gaat shoppen. Maar ik zou dan niet beknibbelen op iets wat heel belangrijk voor de veiligheid is.

En voor mij is het simpel tegen oma: mijn kind wordt niet in een tweedehands maxi cosi vervoerd, punt!
    Als ze mij dan verwend vindt: so be it! Kan ik echt geen seconde mee zitten.

Snananas, Taiga, Suzy85 en 14 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina