Real food

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamak, 15 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

Even offtopic maar vorige week was toch ook op tv bij eerste hulp bij kinderen dat kinderen helemaal niet actiever worden van suiker, dus dat dit gewoon een fabel is

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

En kleurstoffen?
    As we dan toch een beetje afdwalen ben ik daar ook wel nieuwsgierig naar.

(Want meeste mensen die vinden dat hun kinderen minder moeten snoepen met suiker.. Verminderen automatisch ook de kleurstoffen :) )

3. Maia

Maia Niet meer actief

Ik lees mee, ben ook zonder pakjes aan het koken en wil eigenlijk nog gezonder dus misschien krijg ik hier tips uit.

4. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ja wij doen ook mee :D Hier geen pakjes en zakjes meer in huis, alles vers zoals het hoort en het bevalt ons SUPER!

5. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Leuk dat er zo veel animo is... Hier staat de beoodmachine inmiddels weer aan voor vers brood voor morgen...

6. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ik ben er niet bewust mee bezig maar ik kook meestal wel met verse producten (of vers gekocht en zelf ingevroren groenten).
    Nu gaan we binnenkort verhuizen en dan wil ik me er wel wat meer in verdiepen.

Ik heb wel pakjes in huis voor noodgevallen. Met het warme weer een paar weken terug er toch ook wel gebruik van gemaakt. Ik ben net zwanger en werd al misselijk bij het idee aan warm eten alleen, laat staan het nog te moeten koken. Mijn man heeft zich kunnen behelpen met pakejs en af en toe afhaalmaaltijd, voor mijn zoontje had ik nog redelijk wat in de vriezer en ik heb voornamelijk slaatjes gegeten.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Dit doe ik nu een half jaar en het bevalt mij heel goed. Ik eet alleen ook geen zuivel, en het liefst weinig tot geen koolhydraten. Vlees eigenlijk ook niet ( kip wel). Ik eet eigenlijk alleen nog vis of alleen groenten. Ik slik extra vitaminen erbij.

Sinds ik dit eet ben ik een stuk slanker geworden en voel ik me 1000% beter

8. Maanhaasje

Maanhaasje Actief lid

12 aug 2013
    217
    0
    0
    Soundfullness Therapeute
    Oegstgeest
    Recept voor amandelkwark/yoghurt

Nodig:
    1 cup geweekte amandelen (je laat ze 1 nacht in het water staan)
    1 cup water
    2 eetlepels citroensap
    1 eetlepel agavesiroop (of maple, maar dan heb je een ander smaakje)

Je doet dit allemaal samen in de blender, of met de staafmixer tot het een creme achtige substantie heeft. Erg lekker met plakjes aardbei of banaan. Of zelfgemaakte muesli.

Banaanchips is makkelijk, plakjes banaan frituren in wat olie (ik gebruik kokosolie) Appelchips maak ik door plakjes dunne appel te drogen in mijn droogoventje, maar dit kan ook op de laagste stand van je oven (met de deur een stukje open anders is de kans groot dat ze verbranden) tot ze krokant zijn, dit kan overigens ook met mango :)

Sausjes:
    Mosterdsausje/dressings:
    1 el mosterd
    2 el olijfolie
    2 el agavesiroop of honing

Alles mengen tot het egaal is.
    Voor een beetje meer speciaal doe je er nog een teentje knoflook, wat sesamzaadjes, citroensap en peper doorheen.
    Dit is overigens ook erg lekker over de sperzieboontjes en voor kinderen maak ik het altijd wat zoeter om de scherpte van de mosterd te breken.

Als je wel dierlijke producten eet, kan je zelf mayo maken en dit natuurlijk compleet aankleden, met kerriepoeder maak je een kerrie dipje, voor een italiaans tintje doe je er wat balsamico bij, of basilicum of pindakaas (deze koop ik altijd bij de biowinkel want dan zijn het alleen maar pinda's zonder palmolie).

Voor veganaise:
    1 el umeboshipasta (of mosterd als je dit niet kan vinden) (biowinkel)
    1 el gesnipperde ui
    200 ml plantaardige ongezoete melk (soja is het minst zoet)
    100 tot 200 ml neutrale olie
    zout naar smaak

Doe alles behalve de olie in een blender, meng het tot een glad mengsel, en voeg langzaam een beetje bij beetje de olie toe, zodra het begint in te dikken voeg je geen olie meer toe. Zet vervolgens een uur in de koelkast om nog wat in te dikken.

Als variant, kan je er 2 el bietensap toevoegen of een halve tl kerriepoeder of peterselie, van alles eigenlijk.

Verder vinden ze hier hummus (kikkererwtenpasta) ook erg lekker om te dippen, je hebt hier ook diverse varianten van, gemaakt met witte bonen of bv met toevoeging van bietjes (wordt zo leuk roze)

Tomatensalsa: (niet 100% onbewerkt)
    4-6 verse tomaten
    6 middelgrote augurken
    1 blikje tomatenpuree (140 gram)
    teentje knoflook

Tomaten en augurken in de blender en maal tot ze net niet helemaal fijn zijn. Dan het teentje knoflook er boven uitknijpen. Dan in een bakje doen en de tomatenpuree erbij doen.

Guacamole natuurlijk :)

Geroosterde paprika's pureren tot een sausje is ook erg lekker!

Ook heb ik een aantal recepten voor warme sausjes, maar die weet ik niet uit mijn hoofd, zal ze opzoeken :D

En als ontbijt is havermout hier geliefd want je kan hier eindeloos met variëren.
    Appel/kaneel
    Cacao, kersen
    Rozijntjes en kardemon
    vijgen en geitenkaas
    gedroogde abrikozen
    om maar wat dingen te noemen.

Ik maak dit overigens gewoon met water en niet met melk en zoet het met agave of kokosbloesemsuiker.

Uiteraard eten ze hier ook wel brood (de kids) maar dat is glutenvrij brood wat ik zelf bak, of brood gebakken van amandelmeel (is meer cake qua structuur, maar wel lekker).

En beleg verschilt heel erg, van notenpasta's tot plakjes fruit, vegetarische kaas (dus zonder dierlijk stremsel), hummus, pompoenspread, plakjes komkommer of tomaat met mayo. Of zelfgemaakte jam. Geroosterd brood met plakjes appel en kaneel is ook een favo hier :)

Als je nog meer wilt weten, geef maar een gil :)

9. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wat ik me afvraag: ben je qua kosten (veel) meer geld kwijt wat boodschappen betreft?

10. Maanhaasje

Maanhaasje Actief lid

12 aug 2013
    217
    0
    0
    Soundfullness Therapeute
    Oegstgeest
    Tja of je echt meer kwijt bent weet ik niet... Ik eet zelf geen vlees dus dat valt al af als kostenpost, hiervoor aten we alleen bio en dat was niet te betalen.
    Ik heb toen ik wat geld over, in 1 keer gewoon een berg zooi gehaald waar ik een tijdje mee kon doen en daarom kost het nu niet zoveel als ik het moet vervangen (meestal is niet alles in 1 keer op ;) ). Dingen zoals notenpasta, maple syrup, agave, kokossuiker, amandelmeel, glutenvrij meel, glutenvrije pasta en noodles etc. Maar nu eten wij ook glutenvrij.

Verder, als je een hoop andere dingen laat staan, zoals snoep, chips, frisdrank, tja..troep, scheelt dat ook een hoop denk ik.

Ik heb voor mijn groenten een biologische groentenabonnement en dan heb ik voor 17,50 voor mijn gezin van 4 vooralsnog genoeg aan. Fruit en overige koop ik wisselend op de gewone en de biomarkt. Je hebt een lijstje met de clean fifteen en de dirty dozen (zie google), en daar hou ik me heel erg aan als ik shop voor groenten en fruit, alles op de dirty dozen koop ik sowieso bio. De clean 15 zijn de meest schone groenten en fruit met zo min mogelijk gif erop en de dirty dozen, zijn gewoon slecht voor je zeg maar zoveel gif zit erop.

Maar om je in een indicatie te geven, met de manier waarop wij eten, met 4 mensen en om het weekend met 6 spendeer ik ongeveer 10 euro per dag en ongeveer 100 euro per week. 10 voor de dagelijkse dingen zeg maar en de overige 30 is het groentenpakket en de rest van de markt.

11. Romy1979

ok, 100 euro per week is wel gemiddeld denk ik voor boodschappen. Ik gok dat wij dat nu ook kwijt zijn.

Ik zit al een tijdje te denken om anders te gaan eten. Meer verantwoord, gezonder en zonder al die toevoegingen.

Ik zit hier alleen met een partner die vrij weinig lust qua groenten. Maar goed, de rest zou natuurlijk prima kunnen.

Hoe doe je dat eigenlijk als je uitgenodigd wordt voor een feestje? Stel een bbq of een etentje? Sla je dat af? Of maak je voor die ene keer een uitzondering?

12. Maanhaasje

Maanhaasje Actief lid

12 aug 2013
    217
    0
    0
    Soundfullness Therapeute
    Oegstgeest
    Tja BBQ neem ik zelf iets mee wat op de bbq kan :D of ik duik in de salades, de meeste mensen weten inmiddels wel hoe ik eet.
    En feestjes, tja ik maak voor mezelf zelden een uitzondering omdat ik me gewoon slecht voel erna, maar voor de kids niet, die mogen in principe van mij alles eten, maar liever geen vlees omdat ik weet dat ik dan met kindjes zit met buikpijn en diarree...
    En uit eten kiezen we bewust voor een vega restaurant en vrienden en kennissen zoeken vaak iets uit met een buffet, dan kunnen we zelf uitzoeken hihi

En groenten was vooral met mijn oudste lastig, maar met sausjes en veel kleuren op het bord, kwam hij daar toch overheen, dus wie weet je man ook hihi ;)

13. Romy1979

haha nee mijn vriend (niet getrouwd) is wat dat betreft enorm eigenwijs. Hij lust vrij weinig.
    Heb 'm ooit eens iets voorgeschoteld waar ik ui doorheen geblenderd had. Maar hij lust geen ui.

Ik persoonlijk vond dat onzin, want als je het niet ziet proef je het vaak niet eens. Nou hij is me toch ziek geweest :)

Tot op de dag van vandaag weet hij nog steeds niet dat dat mijn schuld is, hahaha....

14. Maanhaasje

Maanhaasje Actief lid

12 aug 2013
    217
    0
    0
    Soundfullness Therapeute
    Oegstgeest
    Hahahha, okay dan zeg ik niks ;)

Ik heb mazzel dat toen ik mijn vent leerde kennen hij als vegetarisch was, dat maakte het eten debacle, een héél stuk makkelijker en hij scoorde meteen extra punten natuurlijk :p

15. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Leuk dit topic!!

Wij eten niet helemaal clean (de oudste 3 zijn pubers..) maar heb me er wel flink in verdiept.
    Wij hebben ons eigen moestuintje (broccoli, spitskool, ui, druiven, appelboompjes, aardbeien en straks zaaien we nog snel een portie spinazie) en gaan dat volgend jaar uitbreiden.
    Ook halen we veel uit de schooltuintjes van mijn kids, niemand kijkt er naar om en na een bepaalde tijd mag je pakken wat er allemaal nog groeit! Opbrengst van vandaag: 10 uien, 25 wortels, munt, 5 courgettes, 5 rode bieten (voor de inmaak), bos krulsla, bos pluksla, flinke zak sperzieboontjes en 2 bossen zomerbloemen, staan mooi op de eettafel!! Alles wat teveel is maak ik in.
    Verder bak ik regelmatig eigen brood dus geen broodmix uit de supermarkt. Ik wil dat dagelijks gaan doen maar wij eten met ons allen makkelijk 3 brood per dag weg, mij leek het handig om goedkope broodbakmachines te halen die het kneed en rijswerk te laten doen en vervolgens afbakken in broodblikken in de oven. De broden uit de bbm zijn te klein voor ons en de deeghaak blijft erin zitten, zo stom!

Ik lees hier nog ff mee!

16. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik zou dat echt niet vol kunnen houden.. Knap hoor!

17. RiTi

RiTi VIP lid

24 mrt 2009
    7.587
    0
    0
    Utrecht
    Het is ook net wat je gewend bent. Wij komen een heel eind op basis van deze 'regels' maar kost geen enkele moeite.

18. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    ligt eraan hoe je erin staat... je kan zelf ook echt heerlijke dingen maken zonder dat je dingen uit de winkel mist.. Het enige is het gemak wat je ervaart uit de winkel..

19. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Klopt:
    Wetenschap 24 - Medische mythen ontkracht

20. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Uiteraard, maar ik ben gek op suiker en op makkelijke dingen haha. Niet dat ik alleen maar ongezond/suiker/pakjes en zakjes o.i.d. eet hoor, maar altijd overal op letten en het meeste zelf maken.. Oei nee!

Deel Deze Pagina