help, darmkrampjes....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door heppiedepeppie, 28 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    mijn kleine vent heeft voor het eerst darmkrampjes....
    Hij is al twee uur aan een stuk aan het schreeuwen, Niet huilen maar echt schreeuwen.

We hebben echt alles al geprobeerd:
    -wrijven met de klok mee
    - warme doek
    - badje
    - thermometer in de hoop dat er wat ontlasting naar buiten komt
    - over de rug wrijven
    - over de buik wrijven

HELP!!!! We weten het niet meer.....hij is bijna schor van het huilen...

zijn temperatuur is ook al omhoog aan het lopen naar 37,5 maar dat zou ook van het drukmaken kunnen zijn...
    Wie heeft nog tips??

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Heel vervelend en wat sneu voor je ventje. Je kunt er alleen niet zo veel aan doen. Niet in paniek raken, niet ineens van alles gaan doen. Hou hem lekker bij je als je je daar goed bij voelt of laat hem in bed liggen als dat beter voelt, probeer hem te troosten ondanks dat hij waarschijnlijk ontroostbaar is, het gaat vanzelf over. En hij gaat het weer een aantal keren krijgen, geloof me. Mijn mannetje heeft net ook een uur af en aan geschreeuwd, ik weet niet wat hij had. Buikpijn, krampjes, geen zin om te slapen? Dat hebben ze soms en je ventje zal het nog wel een tijdje houden. Babies schreeuwen vaak moord en brand ipv een beschaafd huiltje, dat heeft de natuur zo gemaakt om moeders helemaal zenuwachtig te maken ;)

3. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    PFFF wel zwaar dit hij is nu even stil maar tussendoor schreeuwt hij het uit. straks 2,5 uur achter elkaar..moet zeggen dat echt ff moest huilen net..

hij heeft nu 1 voeding overgeslagen, maaar hij slaapt nu even op mijn borst (sorry voor de fouten, ik typ nu met 1 hand)
    kan ik hem staks weer voeden of krijgt hij dan weer kramp?? kan het trouwens aan mijn borstvoeding liggen of wat ik gegeten of gedronken heb??

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Jazeker, het kan zelfs ook aan je eigen verstopping liggen (ander topic). Je zou in je eigen voeding gasvormende dingen kunnen vermijden, maar verder kun je niet zoveel doen. Tenzij je erg veel melk hebt en hij alleen voormelk zou krijgen? De kramp ontstaan vaak tijdens het voeden omdat dan de darmpjes worden geprikkeld om in beweging te komen. Poept hij ook? Boert hij goed?

Natuurlijk moet je gewoon voeden, anders krijgt hij ook nog honger erbij. En tijdens het voeden lekker warm buik tegen buik liggen en evt masseren met twee vingers onder de navel met de klok mee. En dan heb ik het over best een beetje "prikken" om de darmpjes echt een beetje te bewegen, dus niet alleen over de huid strijken (alles met mate natuurlijk en goed laag op de buik blijven).

En dan zijn er nog middeltjes waarvan de werking niet vaststaat en die ook wel eens de klachten kunnen verergeren, infacol etc.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Wil hij wel aan de borst drinken als hij krampjes heeft? Dat kan namelijk heel verzachtend werken. Om ervoor te zorgen dat hij niet nog meer last van krampen krijgt, kun je het beste de meest "lege" borst geven. Het zuigen aan de borst werkt op de darmen en door de "lege" borst te geven komt er niet weer een hele plens bv in je kindje terecht.

En idd gewoon voeden straks. Wat hier goed hielp bij krampjes was ronddragen in een draagdoek, misschien een iideetje?

6. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    omdat hij een voeding heeft overgeslagen zijn mijn beide borsten vol...ik heb erg grote borsten hij drinkt ook altijd maar aan 1 borst. ik dacht dat drinken tijdens krampjes het alleen maar erger zou maken.

niet bij nagedacht dat mijn verstopping effect op hem zou kunnen hebben. inmiddels ben ik al wel wat ontlasting kwijt zelf...

ik zal hem dezelfde borst aanbieden als de voeding van half 6 vanavond. hij ligt nu lekker te snurken op mijn borst.

hoe vaak hebben baby's trouwens krampjes?? kan dat iedere dag? want dat zou ik echt erg vinden voor lucas

7. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Kan iedere dag, iedere voeding, zeker. Idd zielig, maar een echte babykwaal :(

Als je heel veel melk hebt, is het wel opletten dat hij ook goed de "achtermelk" krijgt, dus je borst goed leegdrinkt. Die is vetter. Alleen de waterige voormelk drinken kan dus (meer) krampjes veroorzaken. Evt kun je de voormelk dan wat afkolven en weggooien. Maar kijk eerst aan of het zich weer goed regelt, als je meer melk hebt dan hij drinkt kan dat weer wat afnemen natuurlijk.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik heb ook heel veel melk en moet dus goed opletten hoe ik voed, zodat hij niet alleen voormelk krijgt. Dat maakt het erger, en hij groeit er slecht van. Wat ik doe:
    - Aanleggen en vervolgens redelijk snel afkoppelen
    - De eerste TSR weg laten lopen (dan spuit het er soms uit)
    - R, laten drinken, en dan laat hij soms zelf los omdat het te snel gaat
    - Tussendoor bij de eerste borst laat ik hem meestal wel twee keer goed boeren
    - Borst helemaal leeg laten drinken, dus ook als hij een beetje ligt te suffen maak ik hem weer wakker (van een sterke tsr krijg je een luie drinker, ik wel tenminste, want dan loopt het zo in zijn mond, en voor de vette melk moet hij echt wat doen ;))
    - Tussen de borsten verschoon ik hem, dan wordt hij weer wakker
    - Tweede borst als toetje, maar daar laat ik eerst ook weer wat voormelk wegstromen. De tweede neemt hij maar heel weinig van.
    - Na de voeding hoog zitten en boeren.

Al met al duurt een voeding zo zo'n 45 minuten bij mij. Door het vele boeren (en mazzel met zijn darmen) heeft hij weinig krampjes. Als hij krampjes heeft (of enorm de hik) leg ik hem altijd aan, zoals suus ook al zei. Het troost hem en door de drinkbeweging gaat het vaak snel wat beter.

9. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Als je de lege borst aanbiedt, bied je in feite vettere melk aan en die is erg goed tegen darmkrampjes.
    Ik vond het zelf erg fijn om mijn dochter te dragen in de draagdoek, knietjes hoger dan de billetjes en haar buik tegen mijn buik. Als ik dan een stukje ging lopen, verlichtte dat wel naar mijn idee.

10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Oh en trouwens, niet met de thermometer proberen ontlasting naar buiten te krijgen! Het komt vanzelf wel, en ik heb vaker gehoord dat dat prikken met de thermometer meer kwaad dan goed doet. En krampjes kunnen ook van lucht komen, en dan doe je het ook nog voor niets....Het is gewoon heel sneu maar de darmpjes van babies rijpen ongeveer 4 maanden en dan hebben ze meer last van hun eten dan anders.

11. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    ik heb volgens mij ook veel melk, maar ik weet dat niet zeker! Ik heb grote borsten, de LK zei tegen me dat de melk bij mij niet super snel stroomt, vanwege mijn grote borsten maar ook vanwege de vorm. Ze zei dat ik dus soms compressie mag toepassen. Maar Lucas drinkt soms 45 minuten aan ƩƩn borst en dan kan ik er nog melk uit drukken...dus dan is mijn borst toch nog niet leeg? Toch heeft hij dan vaak dat hij nog met zijn mondje gaat zoeken naar mijn andere borst, dus deze bied ik dan soms ook nog aan en dan gaat hij nog gretig drinken.

Maar hoe kan ik nou checken dat hij ook echt de achterste melk krijgt? Ik heb nog niet gekolft.
    Oh en ik heb wel toeschietreflexen maar meer in de zin dat mijn borsten prikkelen en niet dat de melk eruit loopt....

Boeren doet Lucas eigenlijk nooit, en hij geeft ook nooit melk terug, soms loopt er een stroompje melk langs zijn wang als hij aan de borst in slaap valt.

Vanmorgen had hij overigens een aardig groene poepluier. Vanmiddag een hele flinke gele poepluier (toen heb ik al zijn kleren moeten verschonen want hij zat helemaal onder) maar vanavond had hij weer een groene luier.
    Ook heeft hij straks 30 minuten kramp gehad, maar niet zo erg als gisteren gelukkig...

Hij slaapt daardoor overdag wel veel minder merk ik en daar maak ik me dan weer zorgen over, want tijdens zo'n kramp aanval slaapt hij natuurlijk niet.

12. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    as we speak heeft hij weer dezelfde heftige krampen als gisteren....hij ligt nu bij mijn man op de borst...pfff als dit iedere dag zo is de komende 3 maanden...zit hier nu al te janken op de bank laat staan dat ons mannetje dit iedere dag moet meemaken...

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Groene poep kan idd duiden op te veel (voor) melk, maar ik durf daar niet zoveel over te zeggen. Dat zou wel de kramp kunnen veroorzaken. Bel anders eens met een vrijwilliger van vbn of lll, die hebben echt veel verstand van bv en kunnen je hier zeker een aantal tips voor geven.

Ik zou ook proberen je kindje toch een boertje te laten doen. En dan niet hangend over je schouder, maar een beetje rechtop/voorover gebogen zittend, dat helpt wel vaak. Succes!!

Ik heb een huilbaby gehad en je voelt je zo machteloos als je kleine zoveel huilt en je niets kunt doen. Heel veel sterkte.

14. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Bedankt voor je reactie!
    Vind het ook erg heftig hoor! Ben zelf nog niet herstelt van mijn KS, heb veel slaaptekort gehad in het ziekenhuis de eerste 5 dagen en thuis natuurlijk ook (dat is logisch en dat heb ik er ook graag voor over), maar mijn man moet maandag weer gaan werken en dan moet ik het dus alleen gaan doen....
    sorry voor mijn geklaag, maar de emoties lopen even hoog op (en zullen ook wel weer vanzelf zakken :))

15. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Geen probleem qua klagen hoor! Het valt best mee, en ik zit er soms ook best wel doorheen (vandaag regeldag ik word RAMgek :)), hoort er bij met zo'n klein kindje, slaapgebrek en hormonen ;)

Groene poep kan wijzen op teveel voormelk, maar mijn zoontje heeft ook een dag of 4 groene luiers gehad en toen werden ze weer mosterdgeel. Maar de suggestie van suus is wel een goede, bel een vrijwilliger om mee te kijken. Ik ben zelf geen expert maar vind 45 min aan 1 borst best lang, vooropgesteld dat hij die 45 min ook effectief drinkt.

Lucas gaat vaker krampjes krijgen. Of misschien ontwikkelt hij nu zijn vaste huiluurtje? Hebben babies ook vaak in de avond. In ieder geval is boeren altijd goed. Probeer je het huilen niet te veel aan te trekken (makkelijker gezegd dan gedaan, mijn dochtertje was een huilbaby en van deze dag regelen en huilen van mijn zoon ben ik nu al een nerveus wrak), geef het inderdaad ook wat uit handen aan je man en leer dit mantra: Tisunfaaase :D Ook dit gaat voorbij ;)

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Pff meid, ik weet nog goed hoe kapot ik was 2 weken na mijn ks en dat met een huilende baby. Ik zou echt willen dat ik wat voor je zou kunnen doen. Ik kan je in elk geval vertellen, ook al kun je het je nu niet voorstellen en heb je er weinig aan, dat het beter wordt!

Heb je familie/vrienden die je de komende tijd wat extra kunnen ondersteunen? Laat het huishouden lekker liggen en zorg dat je rust zodra je kunt. Slaapt je kindje, niet gaan opruimen, maar ga lekker even liggen. Ik kan mij goed voorstellen dat je er tegenop ziet dat je man maandag weer aan het werk moet, maar het gaat echt goed komen hoor!

Kijk anders eens op het dragen&voeden forum (even googelen). Heel veel moeders die bv geven en waar vaak heel goede tips en adviezen worden gegeven. Je moet je wel aanmelden, maar het is wel laagdrempeliger dan iemand bellen.

17. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hee meid, logisch dat je nog niet hersteld bent na de ks! Kun je wel alleen voor Lucas zorgen? Kun je door het huis scharrelen, uit bed komen, etc? Kun je hem goed oppakken en weer in bed leggen etc?

Toen ons meisje was geboren heeft papa veel vanuit huis gewerkt, en geprobeerd zvm werkuren te maken, en hij nam ook wel veel vrij op, maar kon het daardoor wat meer verspreiden. Kan hij echt niet nog langer thuis blijven? Of kan hij in elk geval zorgen dat er eten en drinken voor jou klaar staat bijvoorbeeld, zodat je daar geen omkijken naar hebt? En heb je geen lieve moeder, zus, schoonmoeder oid die bij je thuis wil komen? Je hebt absoluut reden om om hulp te vragen hoor!

En je emoties, tuurlijk, herkenbaar hoor. Het hoort er ook allemaal (hormonaal) bij. En komt ook echt nog wel terug de komende tijd.

Laten boeren is wel erg belangrijk. Heeft Lucas een lekker bol buikje? Had ons meisje, en wij maar denken dat dat vol met lekkere melk zat, nou nee, dat was dus lucht en ze had er last van. Bij ons werkte boeren als volgt: meisje rechtop tegen je aan houden, en dan zelf naar links en rechts gaan hangen, een seconde ofzo, en dan weer naar het midden.

Van die groene en gele poep weet ik nog dat dl ineens groene poep kreeg en dat heel lang heeft gehouden. In die tijd poepte ze ook moeilijk. Was schijnbaar allemaal onderdeel van het rijpen van de darmpjes ofzo. Hoe dat zit met groene en gele poep en voor- en achtermelk weet ik ook niet precies.

Ik heb ook nooit een tsr gehad dat het eruit spoot trouwens, maar ik heb ook geen grote borsten en nooit echt ruim melk gehad. Een klein beetje melk eruit kunnen knijpen wil niet zeggen dat ze niet "leeg" zijn voor de baby hoor, de melk wordt ook continu weer aangemaakt, er is altijd wel iets melk, maar de baby vindt de borst "leeg" als de melk niet snel genoeg meer komt. En de ene baby is daar geduldiger voor dan de ander.

Voedingen duurden bij ons ook vaak wel 45 min of tegen een uur, dat is idd lang, maar het kan dus wel. Drinkt hij al die tijd effectief? Of dommelt hij ook wel eens in? Je kunt hem een heel klein beetje "alert" proberen te houden door zijn handje of voetje te kriebelen en strelen. En natuurlijk kun je tussen de twee borsten of desnoods halverwege de eerste borst een schone luier (laten) geven, zodat hij weer even goed wakker is.

Succes!

18. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ohh wat zielig!!
    Mijn dochter heeft ook een poosje niet gepoept en daardoor enorme krampen gehad. Mijn tevreden baby veranderde in een baby die van pijn en ellende heel hard en veel ging huilen, afschuwelijk om je kindje zo te zien lijden.

Ik bleek een beeeeeeetje erg dom te zijn geweest: ik had heeeeeeel veeeeeeeel lekkere thee.... Zoethout en kaneel enzo.... Gedronken......
    Dus...
    Ja...
    Ook dat kan een reden zijn. Jouw kindje is nog erg jong en krampjes horen er helaas ook gewoon bij, maar ik dacht ik schrijf het maar wel ff. Mocht je ook ineens potten van dat soort thee wegslurpen, dan kun je dat misschien beter ff laten.

;)

Veel succes!!

19. bloempie 1983

bloempie 1983 Bekend lid

24 aug 2010
    741
    0
    0
    overijssel
    hier ook een tijd lang iedere avond krijsen, krijsen, krijsen. Werd er ook echt moedeloos van! Nu krijgt ze voor iedere voeding infacol, en dat werkt echt super! Duurt wel een dikke week voor je verschil merkt ( dus dan ook 2 pipetjes geven), maar als het eenmaal werkt is het echt super. Heb ineens een super tevreden kindje! Lana kon ook slecht van haar ontlasting afkomen, maar ook dat is na het geven van infacol verbeterd naar 1 maal daags ipv 1x in 6 dagen.

20. babywens2011

babywens2011 Fanatiek lid

1 feb 2011
    2.056
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ook heel herkenbaar hier.. helaas.. Het is inderdaad echt zo erg om je kindje pijn te zien lijden :( maar bijna elke baby heeft er last van. Ons ventje ook wel in wat extreme mate. Na elke voeding is het hier vaste prik.. altijd maar spartelen met zijn beentje en maaien met zijn armpjes, veel gekreun en gehuil, heel vervelend. Helaas is er zo weinig aan te doen.. wat bij ons wel goed helpt is hem op je bovenbenen leggen en fietsen met zijn beentjes.. na een tijdje je knieƫn optrekken, zodat hij omhoog komt en dan een tijdje zo laten zitten. Vaak horen we na verloop van tijd een scheet. Dit doen wij soms heel vaak achter elkaar, maar helpt wel. Ook gebruiken wij cinababy.. Infacol hebben wij ook geprobeerd, maar daar werd het bij hem alleen maar erger van. Veel succes en hopelijk worden de krampjes gauw minder!

Deel Deze Pagina