hoeveel cc aanbieden?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door tetta, 31 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tetta

tetta Fanatiek lid

19 apr 2011
    3.430
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo dames, ik heb een vraagje. J gaat vanavond nieuwjaar vieren bij oma. Oma gaat haar dus afgekolfde melk geven maar nu heb ik geen idee hoeveel een kindje van 4 weken ongeveer hoort te krijgen? Volgens de kraamhulp moest ik 120cc aanbieden maar dat is inmiddels 3 weken geleden.

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hebben jullie al wel met een flesje geoefend?

120 cc aanbieden?? Ja misschien dat kv moeders dat per keer aanbieden, maar dat zou ik met moedermelk niet snel doen!
    Hoeveel kolf je gemiddeld per keer?

Ik kolf per keer (als ik niet eer live gevoed heb) zo'n 40 tot 60 à 80 cc (hangt per puur vanaf hoe lang ik niet gevoed/gekolfd heb) maar na zo'n 3 à 4 uur dus gemiddeld 50cc per borst. Ik bied dus flesjes melk aan van 50 à 60 cc per keer.

Maar dat is nu. Toen mijn dochter kleiner was bood ik slechts flesjes aan van 20 cc per keer. Ze moest het drinken uit de fles nog leren en anders kon ik het weggooien. Opgewarmde melk mag je nl niet opnieuw opwarmen en moe je na een uur weggooien.

Hoeveel uur blijf je weg en hoe vaak drinkt jouw kindje?

3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wat ik verder nog wilde zeggen: ik zou als je nog nooit een flesje gegeven hebt maar geen drank gaan drinken en in de buurt blijven van je kindje ;)
    Best veel kindjes weigeren eerst echt enorm de fles!!
    Maar ik hoop voor jou dat die van jou het niets uit maakt waar hij het uit drinkt ;)

Vind het trouwens best lef getuigen, zo jong en dan al een avond zonder kindje te durven!! ;)
    Ik was en ben daar veel weker in ;)

4. MamaInSpee1979

MamaInSpee1979 Actief lid

7 apr 2011
    357
    0
    0
    Zuid Nederland
    Volgens het CB waar ik bij ben is er de formule:
    150 X het lichaamsgewicht (in KG) / het aantal voedingen wat je normaal geeft (bij voeding op verzoek kan het soms nog varieren).
    Dit is dan de hoeveelheid die je aan kunt bieden.

Misschien wel handig om bij oma aan te geven dat het flesje niet leeg hoeft, aangezien je bij borstvoeding ook niet precies weet hoeveel je kindje drinkt. Mijn ervaring is namelijk dat men met een flesje de neiging heeft om het kindje de fles leeg te laten drinken.....het wordt dan namelijk zo zichtbaar he, als ze veel laten staan.

Nu drinkt mijn zoontje vrij constant maar in het begin bood ik de hoeveelheid die hij mocht hebben vaak in twee delen aan zodat ik inderdaad niet te veel melk warm gemaakt had en weg moest gooien.

Opgewarmde melk kun je trouwens wel een uur op kamertemperatuur laten staan. De vraag is echter of jouw kindje het dan nog lust.....

Succes en een fijne jaarwisseling!

5. MamaInSpee1979

7 apr 2011
    357
    0
    0
    Zuid Nederland

De adviezen wat betreft borstvoeding en alcohol zijn ook nog eens erg verschillend. Zo zegt het CB dat je na één glas alcohol anderhalf uur moet wachten met BV geven, maar de nederlandse borstvoedingsorganisatie gaat uit van 3 uur wachten na één glas alcohol.........

6. vgg

vgg Bekend lid

8 okt 2010
    522
    21
    18
    NULL
    NULL
    Wij hebben in het begin ook altijd de voedingen in kleine beetjes opgewarmd, maar bieden nu rustig een grote fles aan (op het kdv krijgt hij zelfs 200 ml per keer en hij laat nooit iets staan), maar toen hij nog zo jong was, drink hij geloof ik iets van 50 ml, maar dat was bij ons echt alleen nog maar om te proberen, dus als hij dan weer snel honger kreeg, was ik gewoon in de buurt.
    Eerlijk? Ik had het nog niet aangedurfd met 4 weken...

7. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Een bepaald aantal cc per lichaamsgewicht telt niet echt bij bv, alleen bij kv. bij bv hoor je te kijken of een kindje voldoende natte luiers heeft en of het een levendige luier is. Laat alsjeblieft de gedachte aan cc's los. Elk bv kindje doet het anders.

CB's geven vaak adviezen welke alleen op kv slaat, menig één hier kan dit bevestigen.

8. vgg

vgg Bekend lid

8 okt 2010
    522
    21
    18
    NULL
    NULL
    Sorry, kon het niet laten, hier moest ik toch wel om lachen. ;)

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Haha
    Ik typ dit met m'n iPhone en was ff 'het draadje' kwijt ;)
    Natte luiers heeft en levendig is bedoelde ik dus ;)

Hihi

10. MamaInSpee1979

7 apr 2011
    357
    0
    0
    Zuid Nederland
    Dat klopt inderdaad, maar in het begin is het wel fijn om een richtlijn te hebben zodat je zeker voldoende meegeeft......want halverwege de avond een telefoontje krijgen dat er onvoldoende voeding is meegegeven voor je kindje is toch ook wel erg vervelend.

11. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Mij is door de lactatiekundige ook geadviseerd om bij bv 150ml x kg lichaamsgewicht gedeeld door het aantal voedingen, te geven. Maar daarbij er wel rekening mee houden dat dit een richtlijn is. Dit geldt geloof ik tot 8 weken leeftijd.

12. tetta

tetta Fanatiek lid

19 apr 2011
    3.430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het ging mij ook vooraal erom dat ik voldoende meegeef! Ik kolf best veel, vanmorgen had ik een uur na de voeding 150cc in totaal uit beide borsten. Gisteravond was dit meteen na de voeding zo'n 80 cc. Denk inderdaad dat ze het beste in delen kan opwarmen. Ik vries het in ijsblokzakjes dus dat gaat makkelijk. Heb haar al een paar keer eerder een flesje gegeven en dat gaat allemaal goed. We brengen haar om 7 uur naar oma en verwachten rond 3 uur thuis te zijn.

13. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Wauw, handig dat je zoveel en gemakkelijk kolft!
    Hier hebben beide dames nooit meer dan 140 cc uit een fles gedronken. Ideaal om het mee te geven in ijsblokzakjes dan kan oma altijd nog wat warm maken als je dochtertje niet genoeg heeft.

Fijne jaarwisseling!

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Ik zou zo rond de 100cc aanhouden, maar is puur op gevoel gebaseerd. Het verschilt zo erg per kindje.

Wat betreft jezelf, ga je nog wel kolven? Met een 4 weken oud kleintje is het niet erg goed voor je productie om een voeding over te slaan en je hebt ook veel kans op stuwing/lekkage etc.

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier dronk ze rond de 100cc geloof ik, wat later 120cc en toen ik aan het werk was, kolfde ik meestal 160-180cc wat ze meestal opdronk.

Ik zou het in porties van 50cc meegegeven en opwarmen.
    Er vanuit gaan van van 100cc per voeding en hoe vaak ze bij jou meestal komt in die tijd en een voeding extra meegeven.
    Ik zou nog even voeden voor je daar zelf weggaat.

Maar persoonlijk had ik mijn kindje met 4 weken nog niet bij iemand achter gelaten, maar die keuze is natuurlijk persoonlijk.

Deel Deze Pagina