Ik heb binnenkort een paar weken vrij van mijn werk. Tijdens deze vrije weken wil ik een inhaalslag maken met het maken van fotoalbums, en dan vooral de babyalbums. Nu zijn in mijn omgeving weer wat vriendinnen begonnen met de “ouderwetse” fotoalbum. Dus af laten drukken en dan plakken in een album, zelf wat teksten ernaast schrijven en nog wat extra’s erbij plakken (toegangskaartjes van de dierentuin, vliegtickets, blaadjes etc). Ik dacht zelf een fotoalbum bij albelli te maken en dan zodra hij vol is, af te laten drukken. Maar ik ben aan het twijfelen geslagen! Dus nu mijn vraag, zijn hier nog meer mensen die “ouderwetse” fotoalbums maken en wellicht hier een stukje willen laten zien? Wat zijn de voor en nadelen van het één of het ander? En misschien kunnen we ideeën uitwisselen?
Ik maak ouderwetse foto albums! En ik ben zo blij dat mijn moeder dat ook altijd deed. Toen ik 14 was kreeg ik een foto album helemaal geplakt en met allemaal verhalen er in geschreven ze heeft er een jaar lang elke avond aan gezeten en het is werkelijk waar prachtig geworden. En soms als ik er in blader en de verhalen lees ben ik zo blij dat ze er zoveel energie en tijd in heeft gestoken. Toen ik het op mijn 14e kreeg snapte ik de waarde er niet echt van, maar nu weet ik voor mezelf, dat een geplakt fotoalbum zoveel meer zeggend is als een gedrukt album.
Ik ben het niet helemaal eens met Ysabella, want ik maak dergelijke albums digitaal. Ik houd een dagboekje bij met allerlei verhalen en uitspraken van de kinderen en voeg ook de mooiste tekeningen en kunstwerken eraan toe. Zo heb ik dus een zelfde boek met heel waardevolle plaatjes én verhalen, maar dan wel digitaal. Voordeel vind ik dat de boeken dan minder ruimte innemen maar dat is persoonlijk. Dat een geplakt album dus meer zegt vind ik niet, het is maar net wat je ervan maakt. Maar ik kan me helemaal voorstellen dat mensen een geplakt album iets bijzonders vinden hebben. Kwestie van smaak denk ik.
Maar hoe voeg je dat dan toe? Maak je een foto van de tekening of laat je ruimte open in het album? Ben het met je eens dat het ook een kwestie van smaak is. De kwaliteit zal tegenwoordig wel hetzelfde zijn, vroeger verschoten die digitale albums nogal snel van kleur. Het “ouderwetse” album lijkt mij alleen zoveel makkelijker.
Hier alles via albelli af laten drukken Elk jaar een album... Een gewoon fotoalbum zou hier niks worden... elke keer foto’s af laten drukken en versiering moeten kopen.. haha.. Ik maak ze nu op mijn macbook en die synchroniseert weer met mijn iphone, dus alle foto’s die ik maak staan ook meteen op mijn macbook en elke maand probeer ik het fotoboek weer even bij te werken.. en als er dan een actie van albelli is met alle pagina’s gratis, dan druk ik mijn boeken weer af (maak ook altijd van de vakanties enz apart)
Ik maak elk jaar na hun verjaardag weer een nieuw boek. Digitaal, want dan kan ik meer spelen met de grootte van een foto en collages maken.
Ik maak ze altijd online! Veel makkelijker vind ik haha. Houd het het hele jaar bij, zodat het niet in een keer zoveel is om te doen.
Ik maak foto’s van de tekeningen ed. Zo hoef ik ook niet alles te bewaren (heb wel een map met de mooiste tekeningen van de kinderen), en is alles echt een mooi geheel van alles. Ik vind inderdaad het feit dat je een beetje kan knutselen met de grootte/lay-out etc een groot voordeel. Leuke achtergronden of andere details zijn zo toegevoegd. En de kwaliteit is inderdaad perfect tegenwoordig dus daar hoef je het niet voor te laten.