Nav Zara75 haar tomatensoep topic moest ik ineens weer denken aan de tomatensoep van de Chinees. Die zou ik heel graag zelf eens willen maken, maar ik ben nog nooit het juiste recept tegen gekomen. Heeft iemand dat recept? NB: ik bedoel dus niet van die bocht uit een pakje van honig ofzo, maar echt die zoet/zure soep die je bij de Chinees koopt.
Geen recept, maar ik heb weleens gehoord dat er appelmoes ik zou zitten. Ik ben benieuwd of er wel een recept van te krijgen is, en het verschilt waarschijnlijk ook nog per Chinees. Ok, aan dit antwoord heb je dus helemaal niks...
Haha En ik had weer gehoord dat er sinaasappelsap in zou gaan, hahaha Dus ik hoop dat iemand het echte geheime recept wil delen
Het exacte recept van de chinees zelf weet ik niet, wel dat er echt bijzonder veel suiker in gaat, veel vetsin (smaakversterker) en verdikkingsmiddelen. Heeft weinig meer met tomatensoep te maken, het is heet water met suiker, soeppoeder en wat prei en kipsliertjes maar er zijn wel lekkere recepten voor chinese tomatensoep, maar die zal dan wel net wat anders smaken. Kippenbouillon maken met kipfilet, uurtje laten trekken. Ui en prei roerbakken, tomatenpuree/tomatenblokjes, als je wil tauge en bamboe, suiker, citroensap, korianderpoeder, veel gember, witte wijnazijn, beetje vetsin, wat lichte sojasaus naar smaak. Dan kom je al een heel eind.
Zulke topics moet je niet openen, ik krijg er direct zin in Ik heb idd ook eens gehoord dat er appelmoes in zou moeten, maar ik heb het geprobeerd en het smaakte in de verste verte niet naar die van de chinees haha.. Misschien maar eens een dagje meelopen met de chinees Denk niet dat ze het recept prijsgeven...
Ik heb daar een heerlijk recept voor. Deze staat alleen op mijn man zijn laptop en hij is nu net 3 dagen naar het buitenland. Ik zal hem vragen of hij het even wil mailen vanavond, en anders krijg je hem donderdag.
Ik heb een recept die er heel dicht in de buurt komt zonder vetsin en andere rare dingen Zal hem zo opzoeken.
Pot appelmoes erdoor, en gember. Dat kwam althans bij ons heel goed in de buurt. En met verse tomaten. Helaas ontdekte ik het recept net met 10 weken zwangerschap en ben ik er zo misselijk van geworden dat ik de geur nog steeds niet verdraag. Maar mijn kinderen vonden het geweldig!
Verhit olie in een pan en bak stukjes kipfilet lichtbruin. Voeg twee gesnipperde uien toe. Doe er ruim 1 liter kippenbouillon bij en laat een half uur trekken. Verhit in een apart pannetje 1 blikje tomatenpuree en 1 eetlepel water. Roer er 1 eetlepel bloem door of 1/2 eetlepel maizena en 2theelepels gemberpoeder. 5 minuten doorroeren. Voor een vollere soep een blikje tomatenblokjes erbij doen. Eventueel pureren met de staafmixer en aan de bouillon toevoegen. Op gevoel op smaak brengen met bruine suiker, gembersiroop en eventueel azijn/peper/zout. 2 bosuitjes in hele fijne ringetjes erbij. Voor variatie reepjes omelet of mihoen erdoor. Hoe langer de soep staat hoe dikker hij wordt.
Ik heb het ook eens gemaakt, weet alleen het recept niet meer. Er zat in ieder geval azijn en appelmoes door, smaakte echt precies zoals het hoort.
Ik vind de soep van onze chinees altijd wat weghebben van tomato frito van heinz. Idd wel met suiker erdoor. Maar dan heb je nog geen soep. Maar het zou me niet verbazen als die 2 de hoofdingredienten waren. Ik zou wel eens van die echte dikke italiaanse tomatensoep willen maken. Wat zo een beetje korrelig is, wat je ook bij de italiaan zo krijgt met een blaadje basilicum erop
Pak tomatensap en een pot appelmoes. Mihoen en stukjes kip of garnalen er doorheen. Bosuitje fijn snijden en klaar