hoi, Een vraagje of er dames zijn die zich hierin herkennen? Mijn man is ondernemer. En werkt op het moment heel erg veel. Hij staat iedere dag om 6 uur op. En soms is hij op tijd thuis en kan hij gewoon mee eten is dan tussen 17 en 18 thuis maar soms is hij ook pas om 21 uur thuis. Op zich heb ik geen moeite met zijn werktijden maar wel dat wanneer hij thuis is gewoon echt niks doet. Hij helpt niet mee in het huishouden, kookt nooit, dekt of ruimt de tafel niet af, tenzij ik het vraag dan doet hij het wel maar niet uit zichzelf. Ook niet in het weekend! Als we op zondag gezamenlijk ontbijten, ben ik degene die het ontbijt maakt, tafel dekt en alles opruimt. Wel met hulp van de kinderen overigens. Ik werk zelf 2 dagen maar die tellen volgens hem niet mee omdat hij veel meer werkt vind hij het dus normaal dat ik het huishouden en kinderen verzorg. We hebben trouwens 4 kids en dus een druk gezin. Zijn er meer 'ondernemersvrouwen' die zich hierin herkennen? Is dit normaal of moet ik hierin toch een goed gesprek aanknopen met manlief. Sorry voor het lange verhaal.. maar vraag me steeds meer af of ik niet teveel op m'n bordje krijg geschoven..
Nou, het maakt niet zo uit wat wij ervan vinden toch? Kennelijk heb jij andere verwachtingen dan je man, dus dan is het altijd goed om daarover te praten. Hier helpt hij wel mee, al moet ik het vaak wel vragen, maar dat heb ik inmiddels geleerd. Wat doet jouw man als je het vraagt? De dingen die mijn vriend doet hebben mn betrekking op de kinderen, een luier verschonen, maar vaak ze even bezig houden bijv. Ik vind het niet erg als ik het huishouden doe, maar dan verwacht ik van hem dat hij er is voor de kinderen. En ik dus niet mn werk moet onderbreken door 10 keer 'mama...'-opdrachten uit te voeren. Dat is dan zijn werk. Oh en ik ben trouwens sinds dit jaar gestopt met werken, maar als mijn vriend gezegd had dat mijn baan/aantal uren (ik werkte er 20) 'niet meetelt' dan was dat ook wel een reden voor een stevig gesprek.
Absoluut herkenbaar. Ik ben ook getrouwd met een ondernemer, en hij is veel weg. Als hij thuis is doet hij helemaal niks. Als ik het vraag wil hij het best doen hoor, maar hij heeft nog nooit iets uit zichzelf gedaan. Ik kan me er soms kapot aan irriteren, maar het is wel iets wat ik van te voren wist. Voordat we kinderen hadden was het ook al zo, alleen toen vond ik het niet erg. Ik werk zelf niet, dus op zich is het ook wel een logische verdeling. Alleen ik heb voor m'n gevoel nooit even tijd voor mezelf, omdat ik altijd met het huishouden of de kinderen bezig ben.
Ik herken het wel. En ik werk 0 uren per week, mn man vond het eerst ook nodig mij dat constant te vertellen. Ik ben dr een keer volledig over geflipt en heb hem een week lang mn dag schema gestuurd. Plus hem het weekend succes te wensen en zelf weinig te doen. Ik was er zo schijtziek van dat hij denkt dat ik niks doe. Het kostte even wat gevloek en gedoe, maar hij heeft nu wel door dat ik niet de hele dag op mn kont zit en ik ook moe ben. Hij doet alleen nog steeds niks uit zichzelf, maar ik denk dat dat meer aan het feit dat hij een vent is ligt dan dat hij ondernemer is.
Hier gewoon een man die 40 uur werkt en die doet ook niets en vind mijn 2 dagen werken ook niet meetellen. Dus zeker herkenbaar ligt meer aan mijn man zijn opvoeding denk ik. Daar was de rolverdeling zo vrouw was thuis deed het huishouden en kids man werkte
Hier geen herkenning, man doet best veel ondanks dat hij veel werkt. Eten doen we vaak apart omdat hij niet thuis is dan dus ik kook meestal. Maar hij pakt ook de stofzuiger, doet ook de vaatwasser, brengt zoon 1 dag In de week naar school. Ik mag dus zeker niet klagen. Het grootste deel komt op mij neer maar ik ben ook meer thuis. Maar ik wist waar ik aan begon. Misschien toch het gesprek aangaan
Ik herken het niet (gelukkig) Mijn man is ook ondernemer. Werkt van 6 tot 6 en ook vaak nog s avonds na half 9. De tijden dat hij thuis is doet hij best nog wel wat met onze 6 kinderen. Hij stopt altijd de jongste 3 in bed en doucht ze. Verder op zaterdag de weekboodschappen en klussen in en rond huis. In t huishouden doet hij niet zoveel, hoeft ook niet, want ik ben fulltime thuis. Als ik vraag of hij wat wil doen (dweilen bijv) dan doet hij dat ook. Ik ben bewust gestopt met werken buitenshuis toen hij voor zichzelf begon.
Ja het ondernemer-schap heeft daar niet zo veel mee te maken denk ik, voordat mijn vriend ondernemer was, moest ik het hem ook al vragen. En ik heb m ook wel duidelijk moeten maken dat ik niet elke dag theekransjes aan het houden ben hoor
Ik ben zelf ondernemer, in de drukke periodes werk ik vanaf 10 uur tot 23 uur. 7 dagen per week. Ik baal dan wel dat als ik thuis komt nog de was moet doen, vaatwasser moet in en uitruimen. Boel opruimen. En in de ochtend boodschappen doen, stofzuigen, dweilen en bedden verschonen enz. Hij werkt mee in het bedrijf en dat kost ong 3 uur per dag en hij zorgt in de drukke periodes voor de kleine meid. Gelukkig hebben we wekelijks een hulp, die vnl de grote dingen aanpakt. En als ik heel moe bent, dan slaap ik gewoon niet thuis. We hebben een kantoor dicht bij huis (5 min lopen) met een slaapkamer. (Gewoon een appartement met alle gemakken voorzien) Ach het is 1 maand per 3 maanden, dat ik het zo knetterdruk hebt, de andere maanden werk ik zo 5/6 uur per dag. Dan is het zorgen voor de kleine meid en het huishouden niet zo probleem. Overigens, hij heeft pas een opdracht aangenomen, waar hij 2-4 nachten werkt. Hij slaapt dan in de ochtend op kantoor appartement. Het wordt sowieso meer aanpassen om het meer in de goede banen te leiden. Maar als straks de school begint, komt dat wel goed.
Ik herken het gelukkig niet. Man werkt veel en ik ben thuis. Maar hij doet wel dingen in het huishouden, ook uit zichzelf. Ik vind zelf dat het logisch is dat ik in principe het huishouden op me neem. Maar 4 kinderen is ook hard werken en kan ook rete veel energie vergen dus ik vind het dan niet meer dan normaal dat hij een beetje bijspringt. En verder accepteert hij het ook prima als ik iets niet gedaan heb, omdat ik er niet aan toe kwam. Ik vind dat eigenlijk gewoon horen, wederzijds respect. Maar jij werkt ook, dus vooral op je werkdagen zal het pittig zijn om het huishouden erbij te doen. Ik zou persoonlijk een stevig gesprek er aan wijden. Vertellen wat je verwachtingen zijn en dat je niet altijd hem wil vragen wat te doen. Maar misschien is het ook niet zo'n ramp dat je hulp moet vragen, want dan kan je zelf de regie houden wat hij doet in huis Maar mocht hij dan toch niks willen doen zou ik gewoon in staking gaan op jouw werkdagen en in het weekend en alleen dat doen wat nodig is voor jezelf en de kids. Dan ervaart hij hoe hard zijn aandeel nodig is
Haha ja briljant he, alsof je dat doet haha. Mn man zegt ook zo vaak savonds: mens wat maak je je druk, ga zitten. En echt, ik probeer hem dan uit te leggen dat mijn werk niet maar 8 uur per dag is maar de hele dag. Het stopt nooit. Hij begint het ondertussen wel beter te zien, dat ik best veel doe op een dag en dus ook moe ben savonds. Toch weer iets haha
Mijn man is ondernemer om 5 uur gaat de wekker en hij is rond 18 uur thuis, maar vaak ook later. Dat ik kook is logisch voor ons maar staat het niet klaar en ziet hij dat ik moe of iets ben stelt hij zo voor om te koken. Vaak dekt hij de tafel. Gaat bijna altijd met onze zoon spelen en brengt hem in bad en in bed. We hebben een klus huis gekocht dus daarna gaat hij vaak nog klussen maar als hij geen energie heeft krijgt hij een kop koffie van me en zijn er geen verplichtingen. Ik voel vaak dat ik een lot uit de loterij gewonnen heb.
Fijn te lezen dat meer vrouwen hier last van hebben. Als ik mijn man vraag om de keuken op te ruimen na het koken doet hij het wel maar vergeet dan bijvoorbeeld aan het eind de aanrecht af te doen. Waardoor ik er toch zelf weer iets aan moet doen. En hij wil ook best een keer de kinderen op bed leggen maar wil dit vooral snel doen waardoor hij dan bijvoorbeeld de tanden niet poetst oid. Dit heeft natuurlijk niks te maken met feit dat hij ondernemer is maar daar verschuilt hij zich achter. Dus bijvoorbeeld als ik vraag, wil je even de pannen afwassen die er nog staan zal hij eerst zeggen: ja want ik heb nog niks gedaan vandaag. Als ik dan zeg wat ik al heb gedaan is dat toch altijd minder als wat hij heeft gedaan vind ie. En als ik commentaar geef als hij op zaterdag de hele dag heeft gewerkt en zondags uit wil rusten ipv iets met de kinderen gaan doen, moet ik dat maar accepteren anders had ik een man moeten zoeken die gewoon 40 uur bij een baas werkte. Maar goed ben gewoon zwaar gefrustreerd op het moment ook door hormonen.. en dacht echt dat ik de enige was met soms zo'n ... vent . Maar gelukkig niet dus. Zal vanavond toch wel weer een wat dingen aankaarten!!
Nou, bekijk het ff lekker. Ik zou m terugkaatsen dat als ie rust op zondag had willen hebben hij niet met een vrouw een gezin had moeten starten.. Mijn vriend werkt ook af en toe in de weekenden, maar dan wel met de voorwaarde dat die andere dag (of als ie het hele weekend werkt: het weekend daarop) echt voor het gezin is.
Persoonlijk herken ik het niet want mijn man en ik hebben beide drukke uitdagende banen voor 32 uur per week. We hebben dus ook beide een thuisdag en doen ook evenveel in het huishouden. Neemt niet weg dat ik wel alles zie en coórdineer. Met andere woorden: als ik niet vraag of hij op zijn thuis dat bepaalde dingen wil doen gebeurd het ook niet hoor Maar hij doet wel uit zichzelf de verzorging van de kinderen en we draaien samen de ''avondspits'' Nou is mijn vader wel ondernemer en die deed en doet ook niets thuis terwijl mijn moeder ook wel werkte...hij is inderdaad ook altijd aan het werk. Maar goed dat zou ook weer oude stempel kunnen zijn. Die is ook steeds zo verbaasd dat mijn man kan koken haha.
Hier ook een man met een eigen zaak, ivm ziekte werk ik alleen maar een paar uur per week id zaak. Wij hadden ook altijd discussie over het huishouden en toen heb ik gezegd als ik een hulp in de huishouding krijg zeur ik er niet meer over. Dit heeft bij ons top gewerkt, discussies zijn grotendeels weg. Moet wel zeggen dat mijn man alles met onze dochter doet, legt haar elke avond op bed en gaat regelmatig met haar weg op vrije dagen zodat ik even tijd voor mezelf heb.
Ik herken het helemaal niet eerlijk gezegd. Mijn man is ook ondernemer en maakt heel veel uren per week. Ik ben ook ondernemer en werk gemiddeld 24 uur per week maar nu ben ik nog met verlof en zelfs dan doet hij zo extreem veel. Uit zichzelf. Hij kookt als daar de mogelijkheid voor is, schoonmaken doen we altijd samen, hij doet de afwas, en de was doen we allebei. Als hij thuis komt en we hebben gegeten stopt hij de oudste altijd in bad. Zou toch eens een stevig gesprek aangaan met jouw man.
Maakt het stukje dat je man ondernemer is nou zoveel uit? Ik heb een vriend die 40+ uur per week werkt, in onregelmatige diensten en ik herken jouw verhaal niet. Ik werk 4 dagen per week, 28 uur, dus een stuk minder dan hij. En ja, ik doe meer in het huishouden, maar heb daar ook iets meer tijd voor. Als ik hem iets vraag, doet hij het ook. Opruimen, afwassen en stofzuigen doet hij uit zichzelf. Denk dat een gesprekje wel op zijn plaats is, aangezien jullie beide andere verwachtingen lijken te hebben.
Hier geldt 'samen thuis = taken verdelen', zo zijn die dingen sneller klaar en hebben we dan bv samen de avond (ipv dat 1 van ons dan nog van alles moet doen). Maar ik moet wel duidelijk die verdeling maken, mijn man 'ziet' veel niet en voelt ook niet aan dat er iets moet gebeuren. Als hij vroeg is opgestaan of tot heel laat heeft gewerkt, is het wel zo dat ik hem bv 's ochtends langer laat liggen ofzo. Zelfde geldt wanneer hij bv overdag heeft gesport, dan doet hij 's avonds bv de kinderen in bad en bed zodat ik dan kan sporten. Dus het wordt heen en weer 'gecompenseerd', maar het feit dat hij veel werkt betekent dus niet dat hij thuis niks hoeft te doen.
Ik herken het ook niet, mijn man is geen ondernemer maar werkt wel fulltime (ook onregelmatig) en sport zo'n 4 keer in de week. Ik werk 32 uur en sport 2 keer per week en ja ik doe iets meer in het huishouden, maar wanneer hij er is verwacht ik wel dat hij mee helpt met de tafel afruimen, kids op bed leggen en de hond uitlaten. Het is begrijpelijk als jij niet of minder werkt jij voornamelijk de huishoudelijke taken op je neemt, maar wanneer hij er wel is kan hij zijn handen gewoon uit de mouwen steken. Vind het een lullige opmerking dat jouw 2 dagen werken niet mee tellen, die tellen wel degelijk mee... ik denk dat je het op een gemiddelde niet-werkdag drukker hebt dan op een wel-werkdag.