Laminaat

Discussie in 'De lounge' gestart door Elisje, 21 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Wij willen graag laminaat in onze woonkamer. Ik ken er niet veel vanaf en zie even door de bomen het bos niet meer. Welke soorten laminaat zijn er en moet er altijd een ondervloer komen?
    Wij willen wel graag dat de vloer 'slipvrij' is, is dat dan laminaat met een groef? En is er een beperking qua gewicht, bijvoorbeeld meubilair? Wij hebben 2 actieve zonen dus we willen wel iets dat redelijk meegaat.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier altijd heel tevreden over Quickstep. Ondervloer is wel nodig ja. En laminaat is eigenlijk nooit glad.

3. SnowAngel

SnowAngel Niet meer actief

Bij een bouwmarkt of vloerspeciaalist kunnen ze je er alles over vertellen
    En dan kan je ook advies vragen wat je het beste allemaal kan doen!

4. Zara123

Zara123 Bekend lid

25 sep 2015
    654
    26
    28
    Ik zou sowieso mat nemen, of een laminaat met zo min mogelijk glans. Wij hebben Lundia van Karwei maar vind dat het snel beschadigd. Er zijn al op meerdere plekken beschadigingen te zien, het ligt er net een jaar in.

5. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.370
    2.851
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Ik ben zelf heel tevreden over quickstep. In t verleden ook laminaat gehad vd bouwmarkt en van IKEA. Ik merk echt dat Quickstep kwalitatief beter is. We hebben de quickstep meegenomen uit ons vorige huis nu en opnieuw gelegd, nog altijd prachtig! Kan heel goed opnieuw gelegd worden dus.

6. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Wij ook van de bouwmarkt soort tegel laminaat grijs met donkere vegen erin ervoor hadden we beige v groef ik moet zeggen die v groef lag er 8 jaar in en nooit beschadigd enige nadeel met tandenborstel elke keer schoonmaken omdat er vuil tussen de groeven gaat zitten bij die v groef laminaat

Laminaat dat ik nu dus heb is overal al beschadigd en ligt er nu 2 jaar in

7. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Voor een woonkamer zou ik kiezen voor laminaat met een V-groef, ik heb dat zelf niet en vind het er te vlak uitzien.

8. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Dank jullie wel al. Ik kan jammer genoeg niet persoonlijk advies gaan inwinnen in een winkel.

Glans hoeft inderdaad niet, was al aan het rondkijken voor mat of hooguit wat je bij verf satin zou noemen.

@ shakes hoe bedoel je dat laminaat eigenlijk nooit glad is? Mijn man zijn tante heeft laminaat in haar keuken (kwam haar schoonbroer mee aanzetten dus geen idee welke soort het is) maar ik merk toch dat ik minder 'grip' heb met sommige schoenen.

9. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Ik heb laminaat van kwaliteitparket.nl. Egger diamond nog iets, bevalt ons zo goed! Via de website hebben wij toen ook veel informatie ingewonnen.

10. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Hier ook quickstep na een goedkopere laminaat gehad te hebben. Heel goed te leggen en goede kwaliteit.

Je beter iets meer uitgeven voor een kwalitatief goede vloer dan dat je over een aantal jaar overnieuw moet beginnen.
    Ondervloer is sowieso aan te raden!

11. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Deel van het probleem is ik woon in uk, dus ben meer op zoek naar antwoorden algemeen (zoals hoe zit het nu met die groeven, soort ondergrond, welke dikte het beste is voor een druk huishouden, of er limieten zijn qua gewicht enz)

Quickstep is hier ook bekend maar verder specifieke merken niet altijd. Al herken ik wel een naam hier genoemd die ik ook hier op de site van een bouwmarkt tegenkwam.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wij hebben het bij een outlet gekocht. Wel een bekend merk en hele goede kwaliteit, maar betaalbaar. Wij hebben de hardste variant gekocht. Die is dan geschikt voor intensief gebruik, en dat is bij ons helemaal niet aan de orde, maar daardoor ziet het er na 4 jaar nog wel als nieuw uit. Ik geloof dat er in totaal misschien twee of drie krassen op zitten, door het hele huis. Ondervloer zou ik ook zeker een goede nemen omdat het anders erg gaat bewegen en geluid maakt, en ook minder goed isoleert.

13. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Hier ook laminaat.
    Qua gewicht is er geen richtlijn dus daar hoef je geen rekening mee te houden.
    Als je een v voeg neemt houdt er dan rekening mee dat je echt goed moete stofzuigen, omdat er veel rotzooi in blijft zitten.
    Ik vind qua gladheid wel verschil. Mijn ouders hebben ook laminaat en die is echt gladder als die van ons.
    Soort ondergrond kunnen ze vaak vertellen bij de winkel/website.
    Hier hebben we gewoon de groene platen eronder. En loopt zacht klinkt niet door. Ik weet alleen niet of er verschillen zijn qua dikte.
    Ik heb gewoon gekeken naar welke kleur ik het mooist vond.

14. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Hier ligt laminaat door het hele huis, gelegd door klussers die het huis instapklaar hebben gemaakt voor we het kochten. Een ondervloer is een must.
    Ik heb dus geen idee wat voor laminaat het is, het is antraciet grijs van kleur, met een houtnerf structuur erin, en ook een groef, en volgens mij is het mat. Het glanst niet in elk geval.
    Ik heb vroeger vbo meubelmaken gedaan en best een aantal vloeren gelegd, maar qua belastbaarheid, meestal staat het er in de winkel bij. Dan liggen er een paar stapels met pakken laminaat en er staat of hangt dan een kaartje bij waar op staat waar het geschikt voor is. Onze vloer gebruiken we nu 5 jaar intensief (5 kinderen en tot vorig jaar ook nog 3 katten) en het ziet er nog heel erg goed en mooi uit.

15. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Wij hebben alleen boven laminaat, beneden hout, maar ik zou juist zonder groef pakken, zeker met kinderen. Die groef is niet schoon te houden en dus niet hygiënisch! Wij hebben een matte met zichtbare houtnerf. Een grijsachtige kleur, heel blij mee, zie je niks op. Ook het merk Lundia van Karwei maar hier na 2 jaar nog gniets beschadigd (wel boven en altijd zonder schoenen).

Wij hebben in onze houten vloer beneden wel een groef, helaas...en zonde om die te vervangen, al speel ik weleens met het idee :)

16. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Bedankt dames, echt tips waar ik wat mee kan.

Als je geen groef neemt is het dan gladder? Ik was in de veronderstelling dat de groef wat meer non slip ging geven. Of is dat dan gewoon afhankelijk van het merk?

Zag al verschillende diktes in laminaat en ook in de ondervloeren. Nog even daar op doorzoeken want weet niet goed wat te doen daar. Er zal nu wel een beetje een hoogteverschil komen tussen woonkamer en keuken maar wil wel proberen om dat verschil zo beperkt mogelijk te houden. Of iets van een scheidingsstrip vinden die wat schuin afloopt (weet niet eens of dat bestaat).

17. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Wij hebben een winkel in laminaat, dus heb je nog meer vragen, kom maar op.
    Verder is alles al zo goed als beantwoord volgens mij. Een V-groef zorgt niet voor meer grip. Kan natuurlijk wel, want als je net op die groef staat, zal het minder glad zijn dan de plank zelf. Het is puur de structuur die de plank wat minder glad maakt.
    Een ondervloer moet altijd. En ook een vochtscherm daaronder wordt geadviseerd. Er zijn verschillende ondervloeren. Belangrijk is om te kijken naar de ondergrond. Is dat hout of beton, heb je onderburen, is er vloerverwarming?
    Succes

18. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    En een profiel met hoogteverschil bestaat gewoon. Daar zijn verschillende maten in.

19. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Of het slipt heeft niets te maken met een groef, maar of de planken zelf structuur hebben. Je hebt bijvoorbeeld hele mooie planken met een opgebrachte houtstructuur (zodat het er echt uitziet als een "houten" vloer, en die structuur zorgt ook voor grip.

20. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ok snap hem helemaal nu met de grip. Geen groef dan aangezien we 2 drukke kinderen en hond hebben en samen met nursery-schoolcombinatie heb ik niet de tijd om de hele dag te stofzuigen/dweilen ;)

Wij wonen in een bungalow, geen onder- of bovenburen dus. Onze ondergrond is beton.

Ga zo even verder zoeken dan qua ondervloer. Bedankt dames, jullie zijn echt een hulp :)

Deel Deze Pagina