Nou, ik vond het echt geen grappig klusje... Heb het 1x geprobeerd, je bent keilang bezig, verschillende laagjes waren niet helemaal gelukt en het smaakte toch niet zo lekker als wanneer ik hem bij de toko haal! Dus nee, dan maar 2,75 uitgeven voor een kwart bij de toko, halve of hele haal ik niet meer want die gaan net zo snel op...
Mijn moeder maakte vroeger álles zelf, behalve de spekkoek. Dat was haar echt te veel werk. En dat van een vrouw die voor een verjaardagsfeest minstens twee dagen in de keuken doorbracht, is voor mij genoeg aanwijzing dat het te veel werk is, voor iets wat je ook zo kunt kopen.
Oeps, dan heb ik niets gezegd! Ik heb het ook nog nooit zelf gemaakt, ligt (of lag ) wel in de planning.. Ik dacht dat alleen al die lagen vee; tijd in beslag nemen. Maar als je thuis bent en dan bijv iedere 5 minuten een nieuwe laag toevoegt.. Maar zo werkt het dus niet alleen maar?
Overigens vind ik de smaak van de toto-spekkoek ook niet onderdoen als die van de zelfgemaakte, dus tja. Wanneer je tijd overhebt en zin hebt, why not.
Ik heb idd wel eens gehoord dat het erg lastig is om het te maken. Ik haal het ook weleens bij de Makro, niet zo lekker als bij de toko natuurlijk.
Ik heb het toevallig vanmorgen gemaakt (mét twee kinderen om me heen dartelend ) en het viel me best mee met hoeveel werk het is. En ik ben Lui. Hij is lekker geworden. Wel een beetje valsgespeeld en een makkelijk recept gebruikt met kant en klare koekkruiden, deze: Chocolade spekkoek Hij smaakt niet overdreven chocoladerig, maar je kunt de cacao denk ik ook wel weglaten evt.
dat ziet er wel lekker uit die van de ah... ik ben zn doos die het dus wel zelf maakt het is een klote werk maar ik vind ze toch echt 10x lekkerder als uit de toko/supermarkt, maar goed, het is wel sneller ik heb indisch recept uit het groot indisch kookboek, ik moet er wel echt zin in hebben en dan nog duurd het een paar maanden voor ik me er aan waag op het moment dat ik er mee bezig ben kan ik me zelf wel weer voor me kop slaan!!!!! en als het klaar is en de volgende dag weer op me bordje ligt(als die het red) dan hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm hard aan het werk op die foto.
En de laagjes Zijn misschien niet zo heeel mooi maar het is home made En iedereen die hem proefde was verkocht
Ik heb ook helemaal zin in spekkoek nu. Een oud collega van mij had destijds een stukje voor me meegenomen. Gemaakt door haar (indische) oma. En o wat was dat lekker! Ik heb ze ook wel eens van de toko gehad maar inmiddels al jaren niet meer gehaald. Heb ook geen toko in de buurt en in de binnenstad kom ik zelden. @Xylina wat leuk om te zien! Hoe moet ik het voor me zien dat elk laagje gebakken word? Dan word het laagje daaronder toch ook telkens opnieuw weer meegebakken? Of moet elk laagje in een apart blik gebakken worden?
Hangt er van af hoe klein ze zijn. Een echte hulppeuter vindt het vaak juist wel leuk om te helpen. En als je minder laagjes neemt, dus grotere vorm en daardoor plattere koek, dan kst het minder tijd. Qua recept, het hangt er van af wat je lekker vindt. Meer dooiers geeft een vastere koek, meer hele eieren maakt het wat luchtiger en cake-achtiger. Zelfgemaakt vind ik toch wel beter smaken dan gekocht. Ik heb overigens nooit moeite ze te vinden, noch in de regio Rotterdam, noch op de Veluwe. Albert Heijn, Jumbo, Bas van der Heijden, overal gespot.
Het lukt het beste in een oven met aparte boven- en onderwarmte. Bij het bakken van de laagjes heb je de oven op bovenwarmte staan. Daarna bak je de hele koek nog even op boven- en onderwarmte. Je kunt bij de toko de kruiden kant en klaar kopen (bubuk spekuk), maar met speculaaskruiden krijg je ook iets lekkers. Luie spekkoek kan ook, dan neem je drie of vier veel dikkere lagen. Of superlui: marmercake...gewoon cakebeslag maken, helft beslag mengen met kruiden (of twee kleine porties beslag aken, een met een zonder kruiden), en in een cakevorm bakken. Dan heb je niet de structuur, maar wel de smaak.
Wat leuk zeg, bedankt voor de tip diksmama! Maar het klopt dus wel dat voorgaande laagjes steeds opnieuw de oven weer in gaan?
Generatie recept van mijn indo moeder de verhouding is 250 gr. boter 250 gr. poedersuiker 125 gr. droog gezeefd meel 10 eierdooiers 8 stijfgeslagen eiwitten 1 pakje vanille suiker koekkruiden, een volle lepel (i.p.v. koekkruiden kan je ook een mengsel nemen van 1 theelepel nootmuskaat, 1 theelepel gemalen kruidnagel , ½ theelepel gestampte cardamon ) nog meer boter voor het bestrijken van de laagjes. Roer de boter tot room, voeg de suiker toe en nog 5 min. roeren roer een voor een de eierdooiers mee, wanneer die op zijn nog 10 tot 15 min roeren. Klop het eiwit stijf en schep dat luchtig door het beslag en pas daarna het gezeefde meel erdoor scheppen. Verdeel het in 2 porties en schep door de ene de kruiden en laat het andere blank. Intussen de oven aansteken (hangt van de oven af op welke stand, zoals voor cake) als het eerste bruine laagje gaar is de onderbrander van de oven uitdoen en het iets hoger in de oven zetten en verder bakken met de bovenbrander, hij hoeft immers alleen aan de bovenkant verder garen. Op het eerste laagje met een kwastje boter strijken en dan weer een lepel licht beslag erop gaar laten worden en zo doorgaan tot het beslag op is, het bovenste laagje moete weer bruin worden. Schenk intussen een lekker drankje in en ga voor het ovenraampje liggen kijken want zodra het bovenste laagje gaar is, dus niet meer vochtig, dan moet het volgende laagje erop. Het kost een heleboel tijd maar dan heb je ook een home made spekkoek. Het is mij teveel werk, ik bestel ze wel tegenwoordig en iedereen eet het toch wel, authentiek of niet. Succces! en anders koop je toch gewoon eentje bij de toko, misschien minder lekker maar wel gemakkelijker.