Recepten echt vers koken

Discussie in 'De lounge' gestart door bouncytigger, 15 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

Het is allebei tarwe, maar het precieze verschil moest ik ook opzoeken ;) . Ik denk dat de smaak wel redelijk op couscous lijkt maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit couscous gegeten. Bulgur smaakt van zichzelf eigenlijk nergens naar en moet je echt op smaak brengen, volgens mij is dat met couscous ook zo.

Couscous is gemalen harde tarwe die daarna wordt bevochtigd en door meel gerold wordt, eigenlijk minimini rolletjes pasta.

Bulgur is tarwe die gekookt wordt totdat de schaal-het vlies (weet even niet het nederlandse woord) bijna openbreekt. Dan wordt hij gedroogd en gemalen of gekneusd in verschillende diktes.

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Ahh dankje, ik denk dan inderdaad dat het wel wat van elkaar wegheeft. Couscous smaakt zo inderdaad ook niet echt ergens naar. Ik ga 't van de week eens halen en gewoon maar proberen, denk dat het bij de kindjes ook wel in de smaak gaat vallen!

3. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    oeh, heb er nog eentje van een zomerse stamppot, stamppot witlof.

- 4 stronkjes witlof
    - 1 appel (maakt niet uit welke, ligt aan wat je zelf het lekkerste vind)
    - 1 klein uitje
    - 1 gekookt ei
    - 150 gr. hamblokjes
    - 150 gr. rookspekjes
    - mayo of fritessaus
    - citroensap
    - 5 flinke aardappels

bereidingswijze:
    - Aardappels schillen en koken.
    - Rookspekjes uitbakken
    - Witlof in reepjes snijden, appel schillen, klokhuis verwijderen en in kleine blokjes snijden, uitje heel fijn snippelen, eitje in kleine blokjes snijden. Dit alles in een schaal doen met de hamblokjes. De mayo (of fritessaus) en de citroensap toevoegen. Hoeveelheid weet ik niet precies, maar tot je in feite een salade hebt.
    - Als de aardappels gaar zijn, afgieten en droogkoken. Hier maak je een hele droge puree van met een klein scheutje melk. Echt heel droog houden, want anders wordt het later een kleffe bende.
    - De salade door de puree roeren, en de spekjes toevoegen.
    - Het geheel op een zacht pitje doorscheppen, tot het weer goed is doorgewarmd.

Heerlijk op warme zomeravonden.

Eet smakelijk!!!

4. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

was het juist niet de bedoeling dat het vers was??? ipv pakje blikje etc etc:D

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Tomatenpuree zelf maken lijkt me vrij lastig :)

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Pasta met zalmsaus

Voor 2 volwassene en 2 kinderen:
    - 2 paprika's
    - 2 courgettes
    - 1 ui
    - 2-4 tenen knoflook
    - bakje gerookte zalmblokjes
    - room
    - bakje pardanostukjes (of grof gemalen parmezaan oid)
    - gedroogde oregano
    - paprikapoeder
    - djinten (gemalen komijnpoeder)
    - chilipoeder

Hoeveelheden kruiden naar smaak, ik werk vanuit de losse pols.

Liefst groenten apart op hoog vuur bakken in olijfolie, dan weer bij elkaar, knoflook erbij, zalm erbij en even doorbakken. Kaas erbij, husselen en room erbij.

Kruiden erbij (chilipoeder doen wij pas als de porties voor de kinderen eraf zijn).

Eventueel kun je er nog, als het vuur al uit is, cherrytomaatjes bij doen, in 4en gesneden. Nog even doorhusselen en klaar.

euhm ... en de pasta niet vergeten te koken natuurlijk :D

7. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
  8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
  9. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    onze "witte macaroni" favoriet bij de kids!

kipfilet in blokjes
    fijngesneden ui
    in reepjes gesneden zongedroogde tomaatjes
    eetlepel oregano
    dit alles beetje aanbakken en dan 125 ml witte wijn erbij doen.
    dit alles half uurtje laten sudderen

afmaken met bak champignons en beker creme fraiche
    Wij gebruiken altijd tagliatelli als pasta hierbij.

Beetje geraspte kaas, evt wat sambal badjak :)

Heerlijk!

10. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    wat voor room gebruik?? gewoon kookroom?? of creme fraiche??
    klinkt lekker!

11. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Hoezo?

Ik zeg altijd maar Google is je beste vriend

12. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wat je zelf lekker vindt ... Ik gebruik meestal die goeddeels plantaardige van Blueband geloof ik? Maar met echte vette creme fraiche of koksroom is het nog lekkerder :D

13. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    ik zoek al een poos een lekker pasta recept met zalm, dus deze van jou ga ik zeker uitproberen!!!

14. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    De bulgursalade is hier ook favoriet!

15. tulip

tulip Niet meer actief

hier heeeel weinig uit pakjes, heel af en toe de mix voor roerbakmie. Maar verder alles zelf, het smaakt gewoon zoveel beter.

Ik merk ook dat mensen gewoon de smaak van zout gewend zijn. Mijn schoonvader zeurt altijd dat mijn eten flauw is (echt nog nooit van iemand gehoord) maar nu heb ik ontdekt dat zijn eten gewoon naar een zoutpot smaakt, dus zodra het niet naar zout smaakt vind hij het flauw. Nou ik gebruik echt superveel kruiden. Je kunt er alles van vinden, maar niet dat het flauw is.
    Ik vind het gewoon een slechte ontwikkeling.

16. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Slecht en erg ongezond :$, al dat zout.

Wij maken alles zoveel mogelijk zelf. Maar tomatenpuree komt gewoon uit een blikje hoor, net als gepelde tomaten in blokjes en mais. Dan is het wel belangrijk om bij de ingredienten te kijken (bij sommige gezeefde tomaten heb je bv. wel zout erbij in, proef je ook meteen).

Onder pakjes versta ik of van die Knorr maaltijden (pakken), of zakjes voorgemaakte mixen (voor nasi ofzo, van die kruidenboemboes), of kant en klare (diepvries)maaltijden.

Ik maak een uitzondering voor pizzadeeg, dat haal ik van koopmans, maar ik zou de bodem van de pizza ook van bloem, snufje zout en wat niet meer kunnen maken - voor wat ik verder bak aan lekkere dingen werk ik nl. ook nooit met pakjes maar gewoon met losse ingredienten.

Maar goed. Leuk topic :) :) :)

Van veel groentes kan je zelf makkelijk sauzen maken, door een 'natte' groente te combineren met gekookte peulvruchten en dan een scheutje room erbij te doen. bv:

Groene saus voor pasta
    courgette met erwtjes koken
    in de staafmixer,
    scheutje zure room erbij
    op smaak brengen met beetje peper en rozemarijn

Mmmm.

Voor bij een zoete salade (zoals veldsla met geraspte wortel, blokjes bieten en mais) een dressing:

een scheut basilico mengen met een beetje suiker (fijne suiker zoals witte basterdsuiker)
    rozemarijn en tijm toevoegen (naar smaak)
    dit mengen met een dot echte mayonaise (evt zelfgemaakte, maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd :))

Is een frisse, kruidige, zoetzure dressing. Met basisingredienten kan je veel meer varieren dan met alles uit een pakje, vind ik :)

17. Linana

Linana Niet meer actief

Eylem
    Ik kom een keer bij je eten want volgens mij kan jij echt goddelijk koken :D

Mijn favoriete turkse gerecht is Yaglama. Ik maak alleen het deeg niet zelf, want ik ben gewoon te lui om dit allemaal mooi dun uit te rollen etc. Ik koop van die vellen bij de turkse winkel, weet alleen ff niet hoe ze heten.
    Voor de rest:

500gram gehakt
    3 uien
    2 teentjes knoflook
    klein blikje tomatenpuree
    2 verse tomaten
    verse peterselie
    zout, paprikapoeder, chillipoeder, peper

uitje snipperen, knoflook persen, dit even aanfruiten, gehakt rul bakken. Tomaten pellen en in blokjes, deze erbij met 2 lepels tomatenpuree en alle kruiden.
    Op het eind de peterselie fijn snijden en door het gehaktmengsel.

Ik leg dan een vel bakpapier op de ovenplaat, dan een vel van het deeg, gehaktmengsel er overheen verdelen en zo opbouwen.
    Vervolgens in de oven op 200 graden voor 20 minuten.
    In mooie stukken snijden en serveren met dikke yoghurt met verse peterselie.
    (ik heb dit ook een keer bij iemand gegeten en die heeft het gemaakt met tortilla wraps en dat was ook heel lekker)

18. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    Ik ben erg blij dat ik dit topic heb geopend.... Geloof dat ik maar m'n eigen kookboekje hier uit ga halen....:-D

19. Tavsan

Tavsan Actief lid

30 apr 2012
    377
    0
    0
    Deventer
    Mijn versie van roti met kip:

2 uien en een teen knoflook snipperen.
    Olie in een hapjespan warm laten worden.
    Uien en knoflook in de pan. 2 aardappels schillen en in blokjes snijden, bij de uien in.
    Vervolgens kipfilet (ik heb geloof ik nu een pond) in blokjes snijden en erbij doen.
    2 eetlepels salca erbij (Turkse tomaten/paprikapuree maar gewone tomatenpuree kan ook wel, dan is een klein blikje wel genoeg).
    Alles goed mengen. Dan boontjes erbij, ik gebruik diepvriessperciebonen maar vers kan ook. Lekkerst is met kousenband maar die is hier hartstikke duur.
    Alles goed omscheppen. Dan een paar eetlepels kerrie masala erbij. Alles goed mengen.
    Wat zout erop, water tot het nét onderstaat en dan laten sudderen.

Ik eet het met tortillawraps, bij gebrek aan roti-vellen.
    Ook wel lekker in Turkse puntjes.

20. Eylem

Eylem Niet meer actief

*bloos* nu geef je me echt teveel credits hoor, het mislukt heel vaak hier, je zou mijn man eens moeten horen klagen soms :p

En bedankt voor je idee want ik had serieus nog nooit van yaglama gehoord! :$ ik dacht dat ik aardig op de hoogte was van de Turkse keuken. Maar mijn man kende het ook niet, gelukkig :D . Leuk, ga het een keertje proberen!

Deel Deze Pagina