Recepten en gebruiksideeën voor de slowcooker

Discussie in 'De lounge' gestart door Adje, 18 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Knuffelmonster

Knuffelmonster Bekend lid

15 nov 2014
    793
    287
    63
    Kan beide. Ik bak het even aan. Als je het niet aanbakt, dan is het na een aantal uren een dikke bal/klont zegmaar, dus dan moet je het even losmaken. En mezelf kennende gaat dan de helft er overheen hihi

Jessie80 vindt dit leuk.
  2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.373
    10.321
    113
    Hhmmm pulled pork!! Babi ketjap!!

Adje vindt dit leuk.
  3. Parmezaan

Parmezaan Actief lid

10 jul 2017
    109
    82
    28
    Vrouw
    @owly Stoofpeertjes ga ik er komende winter zeker ook in maken! Daar wordt mijn vriend heel gelukkig van haha :) Heb je een recept dat je kan aanraden?

4. Parmezaan

Parmezaan Actief lid

10 jul 2017
    109
    82
    28
    Vrouw
    Harira

Olijfolie extra vierge of zonnebloemolie
    1 ui, gesnipperd
    2 tenen knoflook
    2 -3 stengels bleekselderij, in blokjes
    2 grote wortels, in halve plakken
    300 gram runderreepjes (bij voorkeur biologisch)
    1 el ras el hanout
    ½ el gemalen komijn
    ½ tl kurkuma
    ½ tl zoet paprikapoeder
    100 gram gedroogde linzen
    1 blik tomatenblokjes
    1 eetlepel tomatenpuree
    zwarte peper naar smaak
    zout naar smaak
    1 – 1.5 liter water (weet niet meer hoeveel vocht ik exact heb toegevoegd, deed het toen op gevoel)

Vlak voor het serveren:
    50 g parelcouscous (of rijst)
    1 blik kikkererwten, even afspoelen voor gebruik
    Sap van ½ citroen

Bij het serveren:
    Verse koriander
    Verse peterselie
    Zachte dadels

Was de linzen goed in een zeef met stromend water, totdat het water dat eraf spoelt helder is.

Ui even fruiten in een koekenpan in een scheut olie. Als de ui glazig is de droge kruiden en tomatenpuree toevoegen, even meebakken.

De tomatenpuree met ui + alle andere ingrediënten van de bovenste lijst in de crockpot doen. Parelcouscous pas later toevoegen, maar als je rijst gebruikt dan deze nu al toevoegen. Even doorroeren. Crockpot instellen op hoge temperatuur voor 4 - 6 uur koken, op lage temperatuur voor meer dan 6 uur koken.

Circa 10-15 min voor het serveren, de parelcouscous en kikkererwten toevoegen. Vlak voor het serveren het citroensap door de soep roeren.

Serveer de soep met stukjes zachte dadels en verse koriander en peterselie.

Adje vindt dit leuk.
  5. Parmezaan

Parmezaan Actief lid

10 jul 2017
    109
    82
    28
    Vrouw
    Turkse linzensoep met flespompoen
    Geïnspireerd op: http://mijnmixedkitchen.blogspot.nl/2013/11/mercimek-corbas-turkse-linzensoep.html Het originele recept is zeker een aanrader! Die maak ik regelmatig zonder crockpot.

Olijfolie extra vierge of zonnebloemolie
    2 uien, in stukjes
    4 rode pepers, zaden verwijderd, gesneden
    2 el Turkse peperpuree Biber salçası (volgens mij enkel te koop bij Turkse winkels)
    2 el tomatenpuree
    2 kruimige aardappels, geschild en in stukjes
    1 grote winterpeen /2 kleinere wortels, in stukjes
    ½ flespompoen, in stukken
    300 g rode linzen
    1.5-2 liter water (weet niet meer hoeveel vocht ik exact heb toegevoegd, deed het toen op gevoel)
    zout naar smaak

Bij het serveren:
    Pul biber
    Plantje munt
    5-6 citroenen

Was de linzen goed in een zeef met stromend water, totdat het water dat eraf spoelt helder is.

Doe flink wat olie in een pan. Ui + rode pepers fruiten. Dan de tomatenpuree en peperpuree toevoegen, even meebakken om te ontzuren. Dan de aardappels en wortels even meebakken tot het lekker begint te ruiken. Dit mengsel + overige ingrediënten in de crockpot. Crockpot instellen op hoge temperatuur voor 4 - 6 uur koken, op lage temperatuur voor meer dan 6 uur koken.

Voor het serveren: de soep goed pureren.

Serveren met citroensap, wat in stukjes gescheurde verse munt en pul biber.

Adje vindt dit leuk.
  6. Parmezaan

Parmezaan Actief lid

10 jul 2017
    109
    82
    28
    Vrouw
    Mediterraanse groente linzen stoof / stevige soep

Ingrediënten voor in de crockpot:

Circa 400 gram flespompoen of gewone pompoen in blokjes gesneden
    Circa 300 gram winterpeen in blokjes gesneden
    Circa 300 gram vastkokende aardappel in blokjes gesneden
    4-5 stengels bleekselderij, in stukken gesneden
    100 gram groene linzen (gedroogd, dus geen blik)
    100 gram gele spliterwten (gedroogd, dus geen blik)
    1 ui, in stukjes gesneden
    2 rode pepers, zaden verwijderd, fijn gesneden
    5 knoflooktenen, fijn gehakt
    1300 ml water
    Snuf zeezout
    Zwarte peper naar smaak
    Snuf paprikapoeder
    1,5 tl gedroogde mediterraanse kruiden of iets meer aan verse kruiden; ik gebruik graag tijm en oregano

Voor bij het serveren:

200 g palmkool (of bij gebrek aan palmkool: boerenkool), stengels verwijderd, blad in grove stukken
    Flinke bos verse peterselie, fijn gesneden
    Parmezaanse kaas
    2 citroenen
    Extra vierge olijfolie
    Evt. extra zout en peper naar smaak
    Lekker verse brood

Instructies

Was de linzen en spliterwten in een zeef, totdat het water dat eraf spoelt helder is.

Doe alle ingrediënten in de crockpot. Roer door elkaar. Zet de crockpot aan, op de lage stand als je de stoof over 8 / 10 uur wilt serveren, op de hoge stand als je de stoof over 4 / 6 uur wilt serveren.

Instructies bij het serveren

Neem de helft van de soep apart, voeg een scheut olijfolie toe, en pureer deze helft van de soep met een staafmixer of in een foodprocessor. Voeg dit dan weer terug toe aan de crockpot. Voeg dan ook de peterselie (hou een klein beetje apart voor bij het serveren) en palmkool toe, roer goed door. Voeg evt. extra zout, peper en olijfolie toe naar smaak.

Serveer de stoof/soep met dun geschaafde plakjes Parmezaan, vers citroensap naar smaak, wat verse peterselie en een lekker stuk brood.

Adje vindt dit leuk.
  7. Parmezaan

Parmezaan Actief lid

10 jul 2017
    109
    82
    28
    Vrouw
    Rode linzen groenten stoof

Ingrediënten voor in de crockpot:

1 ui, fijn gesneden
    1-2 knoflooktenen, fijn gesneden
    3 rode pepers, zaadlijsten verwijderd, fijn gesneden
    300 g rode linzen of 200 g rode linzen + 100 g gele spliterwten
    halve flespompoen, in flinke stukken
    2-3 winterpenen / wortelen, in stukken
    6-8 stengels bleekselderij, in stukken
    1 blik tomatenblokjes
    1 tl komijnzaad
    ½ tl kurkuma
    ¼ tl kaneel
    ¼ tl paprikapoeder
    Zwarte peper en zout naar smaak
    1300 ml water

Voor bij het serveren:

Handvol rozijnen
    Flinke bos verse peterselie
    Sap van 1 citroen
    Optioneel: 200 g palmkool blad in stukken gesneden
    Optioneel: pul biber naar smaak

Feta
    Amandelen of hazelnoten
    Couscous

Instructies

Rooster het komijnzaad in een koekenpan op laag vuur, circa 3 mijn of totdat het begint te geuren. Doe het dan samen met de andere ingrediënten in de crockpot. Zet de crockpot aan, op de lage stand als je de stoof over 8 / 10 uur wilt serveren, op de hoge stand als je de stoof over 4 / 6 uur wilt serveren.

Instructies bij het serveren

Voeg vlak voor het serveren de peterselie, het citroensap, evt. pul biber en de rozijnen toe. Als palmkool in het seizoen is, dan doe ik dat er ook graag bij. Serveer de stoof met wat je lekker vindt. Ik eet ‘m graag met feta, mijn vriend eet ‘m graag met couscous. We doen er ook vaak wat nootjes bij.

Adje vindt dit leuk.
  8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.373
    10.321
    113

Wij doen het eigenlijk op gevoel. Stoofpeertjes in de pan, water in de pan dat ze net onder staan, kaneelstokje, in plaats van suiker doen wij een scheutje honing, als het te weinig is kun je er nog wat toevoegen en verder laten in de pan. Ze zijn klaar als ze mooi donker rood zijn. Hou je van mierzoete peertjes zou je de suiker kunnen vervangen met een schep suiker.

Parmezaan vindt dit leuk.
  9. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Ik heb al jaren een slowcooker :) Super fijn ding! Ik maak er soepen in, stoofpeertjes, roti (bak alleen even de kip aan), eigenlijk heel veel. Ik heb twee Amerikaanse slowcooking kookboeken ter inspiratie.

10. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Hoi Dames,

Hier ben ik hard aan het denken om een slowcooker aan te schaffen ivm met laat thuis zijn vanuit het werk. Hebt zou dan fijn zijn als ik s'ochtends het eten aanzet en het dan klar is als we thuis komen.

Maar heb een aantal vraagjes dus dacht stel ze even hier.:)

Is het realistisch om dat te verwachten. Kun je bijvoorbeeld zalm aardappels en sperzieboontjes hiervoor gebruiken. We willen namelijk niet alleen maar stoofpotjes van eten uiteraard.

En hie gaat het bereiden van aardappelen hierin? Is dat een beetje lekker en te doen?

Van Google word ik niet heel veel wijzer dus vandaar de vraag hier.

Deel Deze Pagina