Hoe vaak moet ik de planten buiten water geven?

Discussie in 'De lounge' gestart door Yukl, 19 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yukl

Yukl Niet meer actief

We wonen in een appartement en ik ben slecht met planten. Ze gaan altijd dood. ;)

Maar nu staat ons huis in de verkoop en heb ik een plantje op het balkon neer gezet. En ik wil er eigenlijk meer. Ze staan in plantenbakken. Hoe vaak en hoeveel per keer moet ik ze water geven? Ik heb niet het idee dat ze veel regen vangen.

2. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Als ze gaan hangen :D ...is vaak wel zo, dan komen ze weer tot leven. Maar elke plant is verschillend natuurlijk, zou anders af en toe ff voelen of ze droog staan. Het liefst niet in de volle zon water geven, dan kunnen de bladeren verbranden.

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Als het niet regent, dan moet je ze elke dag water geven. Een pot of bak droogt heel snel uit.

4. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Inderdaad iedere dag, tenzij je merkt dat ze erg nat zijn, dan zou ik het om de dag doen.

5. Mayon

Mayon Niet meer actief

Idere dag, hangpotten soms twee keer hier.

Marianne, las laatst dat dat een fabeltje was, alleen is het snel opgedroogd waardoor ze niet veel er van opnemen.

6. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb heel veel potten en bloembakken in de tuin, en ik geef ze om de dag water. Als het veel regent of als ik voel dat de aarde in de pot nog nat is, zoals nu, doe ik het niet. Als het superwarm is, zoals een paar weken geleden, doe ik het elke dag.

O ja, planten in een zinken bak/pot moet je vaker water geven en gaan ook eerder dood, omdat het zink heel heet wordt in de zon. Ze verbranden dan als het ware.

7. Melanie86

Melanie86 Fanatiek lid

26 nov 2009
    3.766
    0
    36
    Potplanten (zeker met bloemen) Hebben veel water nodig! Het moet flink regenen willen ze voldoende water krijgen, omdat het regenwater vaak op de bladeren valt en dan niet bij de wortels komt.

Ik zou ze elke dag water geven!

8. Yukl

Yukl Niet meer actief

Wow, iedere dag? :$ Hm maar goed dat ik het even check dan. ;) Ik doe het nu om de 1 a 2 dagen omdat ik hem inderdaad steeds zo droog vind, maar dat is dus niet voldoende. Jeetje, daar ben je best zoet mee dan. :p En hoeveel? Ik heb een kleine gieter waar ik denk 1 liter water in kan. 1 volle ofzo?

9. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    geef idd ook niet in de zon, of als het een zonnige dag wordt smorgens water, beste is eigenlijk wel savonds. en idd afh. van de planten, en voelen hoe nat de grond is.. te nat kan ook weer zorgen voor het verbranden van de planten met een zonnige dag.. of als je de grond te nat houd, rotten de wortels weg..

10. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Ligt eraan hoeveel planten/bloemen je hebt, en wat voor soort, maar de aarde hoeft niet te verzuipen, ik geef ze op niet al te warme dagen eerder een klein scheutje water.. als je het een tijdje uitprobeert merk je het vanzelf.

11. Yukl

Yukl Niet meer actief

Pff ik ben benieuwd hoe lang ik deze in leven weet te houden. Ik heb echt totaal geen gevoel voor planten.

Aan de achterkant van de plant zien de bladeren er al een beetje grauw uit (met van die dorre gaten er in). Komt dat door te weinig water? Of krijgt ie dan aan de achterkant te weinig licht?

12. Bri

Bri Niet meer actief

In elk geval vaker dan ik het doe ;)
    Ik moet ieder jaar nieuwe planten kopen, best zonde eigenlijk.

Hoeveelheid is afhankelijk van de warmte en hoe groot de planten en potten zijn. Ik heb vooral grote potten (en grote planten), die krijgen rustig 8-10 liter per keer als het flink warm is. Een grote gieter vol dus.

Als ik jou was, zou ik ff een nieuwe gieter kopen, dat scheelt een hoop lopen.

Bij gaten in de bladen denk ik aan beestjes (slakken, rupsen).

Deel Deze Pagina