Ik wilde vanmiddag met mijn dochter naar de bioscoop en dan het liefst naar iceage4. Nu zie ik dat er een leeftijdsadvies wordt gegeven vanaf 6 jaar. Ben een beetje wezen googlen en op andere sites wordt weer aangegeven dat de film voor alle leeftijden geschikt is. Lekker duidelijk dus. Ik twijfel nu dus een beetje over wat te doen. Mijn dochter kijkt graag naar zulke films en snapt ze volkomen. Eng is ie volgens mij ook niet, dus zelf denk ik dat deze prima te doen is. Vraag me alleen af of ze van de bioscoop wel mag aangezien ze aangeven dat het vanaf 6 jaar is? Weet iemand of ze ons zouden weigeren hierdoor? Zal ze straks wel even bellen maar wellicht dat er iemand is die hier ervaring mee heeft?
het is alleen een leeftijd advies dus denk dat je gewoon naar binne kunt. veel plezier! lijkt me een leuke film
Qua film zou ik het gewoon doen, denk niet dat de bios er iets mee doet. Thijmen vindt Ice Age ook helemaal geweldig. Is het de 3d versie? Dan zou ik het namelijk niet doen, 3d is voor de oogontwikkeling van jonge kinderen namelijk niet zo goed.
Bri dat is niet waar. Heb het zelf een keer mee gemaakt. Bioscopen kunnen enorm hoge boetes krijgen als er gecontroleerd wordt. Laatst werd er een ook een jongen geweigerd die was 11 en wilde met zijn vader naar een film van 12 jaar en ouder. Helaas ze konden weer naar huis. Pa nog stennis lopen schoppen maar ja dit zijn al 8 jaar de regels. Denk dat het ligt aan de bios, bij de 1 zijn ze streng bij de ander helemaal niet.
Daar heb ik écht nog nooit van gehoord, dat bioscopen boetes kunnen krijgen als ouders met hun iets te jonge kind naar een bepaalde film willen.
Is zelfs wettelijk vastgelegd, in elk geval voor de 12 en 16 grenzen. Wetgeving - kijkwijzer.nl Kijkwijzer en wetsartikel 240a Kijkwijzer waarschuwt ouders en opvoeders tot welke leeftijd een televisieprogramma of film schadelijk kan zijn voor kinderen. Dat betekent dat Kijkwijzer en ook PEGI, de Kijkwijzer voor games, informatie in de vorm van waarschuwingen bieden. De leeftijden van Kijkwijzer en PEGI kennen echter ook een wettelijk aspect. Dit is geregeld in Artikel 240a van het Wetboek van Strafrecht. Het artikel zegt letterlijk: 'Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die een afbeelding of voorwerp, of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar, verstrekt, aanbiedt of vertoont aan een minderjarige van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat deze jonger is dan zestien jaar.' Toelatings- en verkoopbeleid Een bioscoopexploitant is op grond van dit wetsartikel strafbaar wanneer hij een persoon jonger dan 16, toelaat tot een film met de classificatie 16. Een bioscoopeigenaar mag iemand om legitimatie vragen of, op basis van een vermoeden dat iemand jonger is dan 16 jaar, de toegang weigeren tot een film met de classificatie 16. Ook videotheken en winkels hebben met deze wet te maken: zij mogen geen dvd's of games met een 16-classificatie verkopen of verhuren aan personen jonger dan 16. Het is met ingang van 1 januari 2005 verplicht om vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs te dragen. De overheid geeft aan dat artikel 240a Wetboek van Straftrecht ook voor de andere leeftijden van toepassing is. In februari 2009 is een Convenant getekend tussen de branches, het NICAM en het Ministerie van Justitie. Dit moet leiden tot een betere handhaving van de leeftijdsgrenzen voor audiovisuele producten in bioscopen, winkels, videotheken en bibliotheken. In dit convenant is de afspraak opgenomen dat de leeftijdsgrens van 16 jaar gehandhaafd wordt. Voor de leeftijdsgrens van 12 jaar zal bij twijfel altijd naar de leeftijd gevraagd worden. De overheid heeft de bioscopen de mogelijkheid geboden om kinderen die één of twee jaar jonger zijn dan de leeftijdsgrens van 12 of 16 jaar onder begeleiding van hun eigen ouder of verzorger toe te laten tot een film met een 12 respectievelijk 16 leeftijdsclassificatie. Bioscopen zijn hiertoe echter niet verplicht.
klopt ik werd ook paar weken voor mijn 16de verjaardag geweigerd om naar zwart boek te gaan samen met mijn moeder. uiteindelijk toen maar bij een andere bios naar afblijven gegaan.
Rosao, dank je, het is me helemaal duidelijk. Een bioscoop kan een 11 jarige dus wel weigeren voor een film voor 12 jaar en ouder, maar krijgt geen boete als zij die wel toelaten. En het lijkt me al helemaal niet aan de orde bij een film die 'voor 6 jaar en ouder is'. Dat moet je toch zelf weten als ouder?
Dat is wat de controleur vertelde tegen de vader. Ik heb dit ook ooit zelf meegemaakt. Ik was 15 en wilde met vriendinnen naar een film van 16 jaar en ouder voor mijn verjaardag. Dat ging dus niet door, mijn moeder bood nog aan om dan mee te gaan maar ook dan mocht het niet, kon mooi naar een andere film... Vandaar dat ik weet dat het al 8 jaar zo gaat. Ben nu 23. Was bij verschillende bioscopen trouwens. Maar denk echt dat de ene strenger is als de ander.
Ik was in de veronderstelling dat de gewone versie er ook zou zijn maar heb net gekeken en ik zie alleen 3D staan Dan houdt het voor mij ook op. Dan maar een andere film. Wel jammer!
Als ik rosao haar reactie lees mag het voor jonge kinderen dus wel gewoon! Mazzel! Zou zeggen veel plezier Beter dat je dat weet dan met een teleurgesteld meisje weer naar huis!
Is tegenwoordig steeds vaker dat er alleen een 3d versie wordt aangeboden! Idd balen! Zijn veel films waar ik dan met Thijmen naar toe zou willen, maar dan is er geen gewone versie.
ohw dat van die boete wist ik niet, ik dacht idd dat je onder begeleiding van wel kon gaan. goed om te weten! wel jammer ts! is er geen andere leuke film?
Veel keus is er niet, zeg maar gerust niet. Het wordt brammetje baas, geen animatiefilm maar toe maar. Is iig geschikt voor alle leeftijden en het feit dat ze we naar de bioscoop gaan vind ze spannender dan de film die we uiteindelijk gaan kijken
Heb een voorstukje gezien van Brammetje Baas en heb me echt krom gelachen. Denk dat het voor jou in elk geval een leuke film is
Zou het voor haar dan wel leuk zijn? Ik had daar mijn twijfels bij nl, vraag me af of zo'n film voor haar niet 'te saai' is en wat moeilijker te bergijpen is? Zo stom, iceage wordt geadviseerd vanaf 6 jaar terwijl ik denk van joh, ook prima te doen voor de wat jongere kindjes en deze is dus geschikt voor alle leeftijden maar vind ik persoonlijk juist meer iets voor de wat oudere kinderen.
Mja die leeftijds grenzen zijn soms een beetje vaag. Had ik vroeger met Jurasic park van alle leeftijden (herinneren jullie je nog die vent die opgegeten wordt door de T-rex?) En Lelo en stitch vanaf 6 jaar... HUH? Maar als die leeftijds grens voor 12 en 16 jaar geld, geld het dan niet ook gewoon voor 6? Dat vind ik anders een beetje raar.
Hij doet wel veel stoute dingen enzo, dus misschien vindt ze dat juist wel leuk. Is een beetje afwachten denk ik.
Haha mooi is dat, denkt ze dadelijk hey leuk, kan ik ook! Nou ja, we gaan er maar sowieso heen want had het haar al beloofd. Zo sneu als ik de plannen opeens wijzig.