Hoe pak ik dit aan? Baby zes maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Josie88, 21 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Josie88

Josie88 Niet meer actief

#1 Josie88, 21 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 feb 2014
    Eva is, op een paar dagen na, zes maanden. Sinds twee weken krijgt ze een groentehapje. We zijn hier 's middags (rond 13.30) mee gestart om evt. darmklachten niet 's nachts mee hoeven te maken.

Ik wil dit straks verschuiven naar 17.30 uur (als wij ook eten, ze zit altijd al gezellig bij ons aan tafel).
    Dan rond 10.00 een fruithapje, komend weekend willen we voor het eerst fruit geven. Is het handig om de groente eerst door fruit te vervangen of beter starten met twee hapjes op een dag te geven (ze krijgt voorlopig dan geen nieuwe soort groenten, om een evt. reactie op het fruit op te kunnen merken).

Wij zijn langzaam begonnen met hapjes ivm KEA en ontzettend gevoelige darmen, maar word er een beetje onzeker van, ik zie soms topics voorbij komen waarin staat dat de kinderen al aardappel, broodkorstjes etc. krijgen en vraag me dan af of ik niet grandioos verkeerd bezig ben. Op de site van Nutricia zie ik zelfs al iets over tussendoortjes? Tussendoortjes lijkt me nog niet nodig? Aardappel beter toevoegen als ze aan het fruit gewend is of eerst aardappel en dan fruit? Wanneer dan een broodkorstje proberen? Is er al een bepaalde hoeveelheid aan groente en fruit die ze nu zou 'moeten' krijgen?

:)

Edit: ik was niet voornemens om pap te geven overigens. Heeft qua voedingsstoffen geen toegevoegde waarde heb ik begrepen?

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Volgens mij doe je het hartstikke goed! Je kunt beter rustig aan beginnen, zoals je nu doet met groent en straks net zo met fruit.

Broodkorst mag vanaf 6 maand (als tussendoortje) en met 7 maand als boterham, maar dat wil niet zeggen dat het moet. Ik ben bij mijn oudste later begonnen en heb op den duur wel pap gegeven, maar wel fijne granen. Om te kijken hoe het ging voor ik brood ging geven.

Voor kinderen en baby's geld; jij bepaald wat, je kind bepaald hoeveel het eet. Dus al zijn het 5 hapjes, als zij tevreden is dan is het goed.

Ik ben tussendoortjes gaan geven nadat ik over was naar 3 maaltijden, dus pas rond 9 maanden met mijn jongste. Tot die tijd nergens voor nodig, vind ik. Een broodkorst is ook een tussendoortje ;).
    Nutricia verkoopt babyvoeding dus die zal alles uit de kast halen om zijn producten, incl 'tussendoortjes', te verkopen. Nutricia is geen betrouwbare bron hierin.

Aardappel pas gedaan nadat een aantal fruitsoorten goed ging, als nieuwe voedingswaar geintroduceerd.

Kindjes die pas rond de 6 maanden bijvoeding krijgen kun je niet vergelijken met kindjes die vanaf 4 maanden al bijvoeding krijgen en rond de 6 maanden zijn. Die kindjes hebben al eerder verschillende smaken geproeft.
    Doe het lekker rustig aan en kijk naar je kindje. Volgens mij doe je het goed, mijn jongste at met ruim 6 maanden net wat groente en waren we nog niet eens aan fruit begonnen ;)

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ook pas met 6 maanden begonnen, dus waar sommige kinderen al complete menu's voorgeschoteld kregen waren het hier maar een paar kleine hapjes...
    Doe dus gewoon rustig aan en kijk wat bij je kindje past!
    Je bent goed bezig!

Aardappel kun je het beste ook eerst als groente introduceren. Als dat goed gaat kun je evt mengen met andere dingen.

Fruit en groenten kun je best op 1 dag geven, mits de groenten al een keer eerder geïntroduceerd zijn. Dan weet je dat je kindje daar niet op reageert.

Brood zijn we hier ook pas met 7 maanden mee begonnen.
    Evt kun je na het introduceren van verschillende soorten fruit ook in de middag al eens een korstje geven na 6 maanden. Gewoon om te proeven.

Laat je niet opjagen door schema's die je hier ziet of schema's van Nutricia. Die laatste is er bij gebaat om zoveel mogelijk producten te verkopen natuurlijk! In een dagschema van hun zit bij iedere maaltijd een product van Nutricia.. niet echt nodig lijkt me!

Wij hebben op een gegeven moment ook wel granenpap gegeven, dat voegt wel meer toe dan bijv rijstebloem wat jij denk ik bedoelt.

4. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Volgens mij doe je het goed zo hoor:)

Even over die pap: vond het ook onzin. Totdat het een keer op was. Die nacht heeft ze slecht geslapen en werd om half 5 al wakker voor haar fles. Dat was wel de 6+ versie, en die gaf ik nadat het brood er goed in ging. De rijstebloem heb ik wel gegeven, meer om de voeding wat dikker te maken, en dat gaf ik als aller eerste hapje. Zo heeft Fem van een lepel leren eten:)

En nutricia die verkoopt zich wel hoor. Elke ouder wil dat hun kindje het beste krijgt.. dat is gewoon een vraag aanbod systeem. Met naar mijn mening slechte reclame en beloftes. Die producten als yogolino zitten bom vol suikers..

5. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Super deze reacties, bedankt!

Dan gaan we komend weekend voor het eerst fruit geven, met een groente die ze al gehad heeft. Als ze dan een paar soorten fruit (doen om de drie dagen iets anders) heeft gehad, evt. een nieuwe groente erbij. Dan eens een aardappel proberen, over een maand een broodkorstje.

Ik dacht inderdaad aan rijstebloem Nova, fijne granenpap kan ik tzt (rond de 7, 8 maanden dan?) wel eens proberen. Wat is dat voor pap precies en om welk tijdstip geef je dat ongeveer, tussen de middag? Ook even benieuwd alvast, wat geef je op een eerste boterham (of is dat eerst alleen brood, beetje boter erop)? (jouw zoontjes hebben ook KEA toch Averlhach?)

Tja Nutricia, logisch. ;) Dat krijg je als je op google zoekt natuurlijk, zie door de bomen het bos niet meer.

Wat zijn drie maaltijden rond negen maanden Averlhach? Fruit, brood (pap?) en groenten (met aardappel en ook vlees dan inmiddels)? Zorg voor later natuurlijk, maar vind het wel interessant alvast.

De hoeveelheid is wel een dingetje. Ik heb een hongerlapje geloof ik, mevrouw kijkt werkelijk beteuterd als het bakje leeg is. :D Heb het niet afgewogen (maak het zelf), maar het zijn in totaal twee flinke eetlepels ongeveer.

6. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Ah, zie nu jouw reactie nog Annabel, dank je.

Yogolino? Klinkt niet heel aantrekkelijk. :D

Gaf jij 's avonds pap? Hier is het voor het slapen vooralsnog niet nodig, misschien komt dat nog. ;)

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Die (naturel) granenpap gaf ik op een gegeven moment als ontbijt... Goede start van de dag. Hier wilde ze pas vanaf 1 jaar 's morgens een boterham!
    Voor de nacht wordt dit ook niet echt aangeraden, omdat van granen de darmen aan het werk gaan. Hadden toen steeds een wakker en onrustig kind 's nachts ivm een poepbroek toen we het een keer geprobeerd hadden! Niet handig...

Wij werkten daarna ook al snel naar 3 hoofdmaaltijden met 2 tussendoortjes en melk voor de nacht.
    Ontbijt: pap (later dus brood met roomboter)
    Tussendoor: fruit
    Lunch: brood met boter en fles melk
    Tussendoor: fles melk tot 8mnd, evt nog wat fruit, later rijstwafel met water/thee
    Avondeten: groenten met aardappel, vanaf 9 mnd 1-2x pw vlees/vis/ei
    Voor het slapen fles melk

8. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    rustig aan opbouwen hoor, je hoeft voor niemand te haasten.
    wij zijn met 6 maanden begonnen met groenten, 3 weken later met fruit en met 8.5 maand pas met brood!
    en daarna ook pas aardappel en vlees enzo gaan geven.

brood deden wij eerst niets op, later boter dat het niet zo droog is en pas bij 10-11 maanden beleg erop.

pap wou mijn zoontje nooit dus na een paar x proberen mee gestopt. met 10-11 maanden wel in de ochtend brinta gegeven omdat hij ruim een half uur deed over een boterhammetje, dan moesten we zo vroeg opstaan haha

proberen inderdaad te beginnen met een paar happen, de darmen moet er wel aan wennen, hoe lekker ze het ook vinden...

succes, nieuwe fase in voor jullie!

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe

Mijn oudste had KEA, gelukkig alleen het eerste jaar. Mijn jongste heeft een tja, wat eigenlijk? Gevoelig maagje? Zodra daar iets fout bij gaat spuugt hij alles uit.
    Mijn jongste heb ik dus ook rustig en voorzichtig aangedaan met bijvoeden, maar wel iets sneller dan mijn oudste.

Fijne granen is vanaf 6 maand, dus die ben ik gaan geven. Als ontbijt of lunch gaf ik het.
    De eerste boterham gaf ik kaal. Zonder iets erop, vind ik niet noodzakelijk. De oudste mocht ook geen gewone boter, maar zeker met het uittesten of brood goed gaat kun je beter het zonder iets geven. Daarna plantaardige boter, als je wil.

3 maaltijden zie ik als; ontbijt (pap of brood met melk), tussendoor (fruit), lunch (brood met melk), tussendoor (koekje/rijstewafel/soepstengel/broodkorst), avondeten (groente en aardappel) en fles melk toe.

Groente en fruit mag zoveel ze wil, inprincipe uitzonderingen daargelaten. Als ze meer groente wil mag het.

Als je specifieke vragen hebt; pb staat open.

Deel Deze Pagina