Wanneer zelf eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door Mama81, 11 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    Mijn zoontje is bijna 14 maanden en op dit moment voeren wij hem eigenlijk alles nog. Zijn brood stop ik in zijn mond, pap, toetjes en zijn prakkie, alles voeren wij hem. Alleen een koekje of rozijntjes doet hij zelf.

Ik wil hem graag leren zelf te eten, maar wanneer doe je dat eigenlijk? En hoe?
    Waarom ik dit vraag is omdat mijn zoon een echt smijtertje is, hij gooit alles op de grond, als ik een stukje brood voor hem neerleg zodat ie dat zelf kan opeten, dan beland het op de grond en eet de hond het op :D (die vind het niet erg hihi). Soms mag hij mij meehelpen en houdt ik zijn handje vast en pakken we samen een lepeltje van zijn bordje af en dan heeft ie een lol, dat vind ie schitterend, want hij doet het dan een beetje zelf.
    Nu merk ik de laatste tijd ook dat het eten slechter gaat, hij draait steevast zijn hoofd om of spuugt het uit. Heeft dit ermee te maken dat ie het zelf wil doen? Maar hoe voorkom ik dat ie alles op de grond blijft gooien? Het is niet alleen met eten hoor, alles wat ie kan vinden moet op de grond....

2. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Mijn zoontje (15 mnd, 2 weken) eet al een tijdje zelf. Ik denk dat hij brood zo'n beetje met 11 mnd zelf ging eten. Wel gewoon met handjes hoor, nu net vorkje aan het introduceren.

Ik heb het "voeren" losgelaten, want hij begon iedere keer zo hard te huilen als ik iets in zijn mond wilde stoppen. Zelf pakken ging eigenlijk vrij snel heel goed. Hier is er ook veel op de grond beland.

Wat ik met brood deed, was smeerbaar beleg er op (anders at hij alleen beleg en brood niet meer) en dan omgekeerd op bord. Dan bleven en zijn handen redelijk schoon en voorkwam ik dat alles op de grond vloog als hij eens de onderkant van zijn bord wilde bekijken. Met avondeten ging dat natuurlijk niet en werd het soms echt een enorme knoeiboel. Ik heb vaker bestekje geprobeerd, maar daar raakte hij toen van overstuur. Nu niet meer en probeert hij met hulp van mij zelf te eten en dat gaat echt heel goed. Ik ben weer heel trots op hem.

Mijn tip: probeer jezelf niet druk te maken om alles wat op de grond valt en laat hem lekker doen. Je zult merken dat hij het snel onder de knie heeft hoe hij zelf kan eten. Iedere hap die hij richting zijn mondje brengt overdreven belonen wil ook nog weleens helpen!

Succes!

3. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Wij zijn Luca vanaf 6 maanden met Rapley leren eten en hij doet alles zelf, behalve Yoghurt. Ik heb met 11 maanden een vorkje aan hem gegeven. En nu wil hij zijn broodje alleen nog met een vorkje eten. Ik legde alles al voor hem neer en nu prik ik t op zijn vork en hapt hij het eraf, of probeert hij het zelf te prikken. Ik kan je weinig tips geven, omdat het hier zo vanzelfsprekend gaat. ALs hij alles op de grond gooit maakt dat het wel moeilijker. Misschien de hond uit de kamer als hij eet, zodat niemand de hapjes van de grond kan pakken? Misschien is de stimulans om te gooien dan minder? Succes

4. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    Denk niet dat de hond de kamer uitdoen een stimulans is om minder te gooien, haha, hij gooit altijd en met alles. Maar we gaan het wel gewoon proberen, dan geef ik hem een boterham zelf en maak ik er nog 1, die ik dan zelf tussendoor geef. Het moet er toch een keer van komen!!

5. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Hier nog een die alles op de grond smijt, maar gelukkig zijn eten niet. Nee zijn eten is heilig en hij weet heel erg goed, waar dat dat in hoort :D.

Brood, koekje, rozijntjes en zo doet hij allemaal zelf, wel nog met de handjes. Fruit prak ik nog voor hem (soms stukjes) en dat voer ik hem. Ook zijn avondhap voer ik hem nog. Maar mijn kindje is ruim 3 maanden jonger....

O ja: hier krijgt de hond ook regelmatig een nijntje koek of rijstwafeltje in zijn bek geduwd. Tja kan dan moeilijk boos worden op die hond... Ik probeer het ze (allebei) wel af te leren, maar dat valt niet mee

Deel Deze Pagina