gezond broodbeleg etc

Discussie in 'Voeding' gestart door Coortje, 9 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Coortje

Coortje Niet meer actief

Hoi meiden

Ik ben altijd wel redelijk bezig geweest met gezond eten voor de kids! Weinig snoep en genoeg groente en fruit, geen potjes etc maar zelf maken.

Maar nu sluipt het zoete beleg enz op brood er toch meer in dan in wil. Nu ben ik opzoek naar de gezondere opties! Ben al aan het zoeken geslagen en bv pindakaas zit ik al redelijk goed. Nu wil ik ook gezondere jam, honing en hartige spul op brood. Dit om dus de smeerkaas en leverpastei te vervangen! Dus kom maar op met jullie tips. Ook naar de merken, wil dus bv biologische stroop en jam gaan kopen. Of bv geitenkaas op brood.
    Ook een gezondere tip voor ranja? Ze krijgen nu een dun laagje met veel water maar ook daar is vast wat gezonders voor.
    Dus roept u maar!

Dank alvast!

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Water, thee, diksap en vers vruchtensap met water is iig fijner als ranja.

Qua broodbeleg geven wij appelstroop en jam zonder toegevoegde suikers, hero geloof ik, zonder zoetstoffen natuurlijk ook. En honing uit de tuin van een vriendin van mn moeder.

3. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Ik lees even mee. Hier is de chocopasta en hagelslag favoriet bij mijn zoon maar wil toch gezondere dingen ernaast geven.

4. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Lees ook even mee.

Hierkrijg ik namelijk jam en stroop er niet in bij zoon. En aangezien gestampte muisjes, gewone muisjes, hagelslag e.d. Steeds populairder word...

Overigens krijgt zoon alleen zondagochtend chocohagel, hebben we al regel ingesteld. En chocopasta krijgt hij thuis niet (bij mijn ouders wel)

Heb in het verleden wel eens hazelnootpasta gehaald bij de natuurvoedingswinkel. Helaas vond zoon hier nog net te veel stukjes in zitten.

Hoor mensen ook wel eens over amandelpasta, tahin e.d. Maar dat ken ik eerlijk gezegd zelf niet

5. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

1 apr 2009
    1.538
    4
    0
    Hier mag de oudste zelf kiezen wat ie op brood wil tot zekere hoogte natuurlijk. Moet wel genoeg variatie in zitten. Qua drinken krijgt ie slimpy.
    Zitten geen suikers en calorieën in. Ik vind het zelf nog lekker ook

6. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Wij hebben als hartig meestal kaas (ook ivm zuivel), dat kan jonge kaas zijn maar ook belegen, oude kaas of geitenkaas.
    Verder hebben ze bij de natuurwinkel een soort sandwichspread zonder suiker, is hier een succes. En je hebt verschillende vegetarische paté's, oa van Zonnatura maar ook bij de natuurwinkel, die geef ik ook wel eens.

Als zoet kun je denken aan appelstroop zonder toevoegingen, pindakaas zonder toevoegingen (natuurwinkel), jam zonder suiker (dat heet dan geen jam maar fruitbeleg oid, bijv van Zonnatura of bij *daar issie weer* de natuurwinkel) en je hebt een heleboel leuke notensmeersels (bijv amandelpasta, of pina-rozijnenpasta) bij de natuurwinkel zonder gekke toevoegingen die wel net leuk voor de afwisseling zijn.

Chocopasta en hagelslag ed geef ik hier gewoon niet :)

Al drinken geef ik water of thee (diverse smaakjes, van gewoon groen naar fruitigere kruidensmaken), en anders liever vers geperst sap (uit fles) of geblenderd fruit aangelengd met water, yoghurt of melk of troebel appelsap met water aangelengd. Dan heb je toch ook nog fruitvezels naast alleen het fruitsuiker.

Oh en bij honing: ik zou kiezen voor biologische honing. Gewone bijen worden namelijk bijgevoerd met suikerwater waardoor je alsnog suiker in je honing krijgt. Biologische boeren doen dat niet, de honing is daarom puurder en gezonder.

7. Koon

Koon Niet meer actief

Wij aten vroeger vaak banaan of aardbeien op de boterham. Heerlijk was dat!

xxisoldexx: Slimpie is echt troep. Dan kan je nog beter gewone ranja/fruitdrank geven.

8. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

1 apr 2009
    1.538
    4
    0
    Hoezo?

9. angel229

angel229 Niet meer actief

Hier krijgt ze gerookte kipfilet en stroop op de boterham. Heel af en toe krijgt ze er jam op. Hier eet dochterlief ook geregeld nog een volkoren boterham zonder beleg. Vind ze ook lekker!
    Geen kaas, smeerkaas ed vanwege kma.

10. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Mijn dochtertje drinkt naast bv alleen (biologische) kruidenthee. Rooibos, kamille, goede nachtrust. Als ze wat ouder is mag ze best af en toe een beetje siroop (karvan cevitam of roosvicee, is om t even...)

Op brood eet ze nog niet veel, eigenlijk alleen beetje roomboter en sweekends krijgt ze af en toe biologische appelstroop. Ze heeft gister voor het eerst een beetje smeerkaas op en dat vond ze erg lekker, maar ik zoek daar eigenlijk nog een alternatief voor. En ik wilde amandelpasta gaan proberen.

Omdat het voor 2% uit vruchtensap bestaat en verder alleen uit water en (chemische) zoetstoffen en concerveermiddelen....

11. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Slimpie ready to drinks!
    0% suiker & calorieën
    Met toegevoegd Vitamine D en calcium
    Handige meeneemverpakking!

Bosvruchten
    Ingrediënten: Water, 2% vruchtensap uit concentraat (zwarte bes, aardbei, framboos, vlierbes), voedingszuur (citroenzuur), zoetstoffen (cyclamaat, sucralose, sacharine), aroma's, conserveermiddelen (E211, E202), calciumlactaat, vitamine D.

Mixed fruit (bubblegum)
    Ingrediënten: Water, 4% vruchtensap uit concentraat (2% peer, 2% appel), voedingszuur (citroenzuur), zoetstoffen (cyclamaat, sucralose, sacharine), zuurteregelaar (E331), antioxidant (ascorbinezuur), conserveermiddelen (E211, E202), aroma’s, kleurstoffen (bètacaroteen, chlorophylen), calciumlactaat, vitamine D.

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Slimpie krijgt ze hier ook niet. Heel af en toe ranja. Meestal 's morgens aangelengde appelsap en tussendoor water of thee. Bij de gastouder diksap.

Broodbeleg: hier de eerste tijd appelstroop, zonnatura jam en kalkoenfilet. Vanaf 2 jaar ook pindakaas en af en toe vleeswaren zoals boterhamworst.
    Sinds kort kan ze tegen kaas. Bij opa en oma kreeg ze wel eens vruchtenhagel of muisjes, laatst heeft ze voor het eerst chocoladehagelslag en vlokken gehad. Dat koop ik zelf niet maar mag ze die 1x in de zoveel tijd dat ze daar komt best eten.

13. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    maar serieus?? als op zo'n mierzoet drankje 0% suiker staat ga je toch achter je oren krabben?? dat móet dan wel chemisch zijn!! ik zou dan nog liever appelsap geven...

14. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Jam van zonnatura. Is wel niet heel lang houdbaar.
    Stroop kopen wij vaker bij onze bakker, is zonder toevoegingen zoals kleurstof etc. Je kan er eens voor bij een natuurwinkel kijken.

Geitenkaas krijg je een smeerbare variant van. Is zeer favoriet bij dochter.
    Kip en kalkoenfilet.

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Slimpie; kinderen kan je beter geen zoetstoffen geven die zijn zeer ongezond. Ik geef mn dochter niets van "light" en zelf wil ik dr ook niets van weten... 2 glazen drinken en magere yoghurt bv is al teveel voor een kind lees ik.

Lees hier het (negatieve) advies mbt zoetstoffen maar
    NVWA | Wet- en regelgeving | Warenwetbesluit Zoetstoffen | Nieuwsoverzicht
    Dit gaat over clym...dinges. Maar aspartaam vermijd ik zelf al helemaal.

Deel Deze Pagina