12.5 mnd schema

Discussie in 'Voeding' gestart door piccolina, 28 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    We hebben het zo:
    08.00 200 cc meergranen/haver/tarwe/volkoren pap uit bord met amandelmelk
    10.00 2stuks fruit
    12.00 1 boterham met beleg
    15.00 halfvol yoghurt/kwark/soms koek natuurlijk gezoet
    18.00 3 soort groenten vis/vlees/kip etc
    Toetje: fruit of kwark
    20.00 opvolgmelk 10+ mnd AH puur en eerlijk 200cc

Ze drink alleen water uit rietjes beker en dat fles om 20.00 gewoon fles.
    Nu denk ik wat is het beste om dat late fles aanpassen als eerst??
    Steeds minder schepjes maar steeds 200cc of gewoon melk proberen gelijk 200cc maar dan uit fles of rietje beker??
    Geloof dat ze vanaf 1 jaar max 300 cc aan melk kunnen incl kwark etc ivm nieren werking?

Ter info: ze is hongerig en slaapt zoiezo niet door maar ik wil dus wel van opvolgmelk af.

En wat ik nu tegenkom is dat ik steeds koemelk probeer geven waarop ze gelijk vuur rode billetjes krijgt. Ik wist het zelf niet tot ik 5 dagen pap gaf op koemelk en ze gilde van pijn bij verschonen toen zei cb arts dat het van koemelk komt en ik beter amandelmelk kan geven met steeds blijven proberen introduceren als ik wil (hoefde niet want arts adviseerde zoiezo amandelmelk ipv koe) maar goed amandelmelk is vrij duur dus ik dacht zal ik 5 dagen amandelpap geven en 2 koemelk pap maar dat blijft helaas dat uitslaag gelijk (komt meestaal met poep).

Dus wat denken zou ik doen met late fles?
    Ik kan het ook zo laten tuurlijk maat ze is niet ondergewicht ze zit precies middenlijn/+1 soms maar ze is erg actief dat wel.
    Maar ik ga toch niet tot haar 3e fles geven?!

2. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Hongerige baby.. je kan er moeilijk meer instoppen als ze niet meer wil. Ik mis groente en aardappelen in je schema, is wel belangrijk hoor!!
    En misschien 2 boterhammen als lunch? Ik lees veel natuurlijke producten, zo heb je ook koolhydraten arm brood of zoutloos brood te koop.

3. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou ook twee boterhammen aanbieden, spelt en zuurdesembrood vullen goed.
    Verder zou ik inderdaad bij het avondeten wat meer aanbieden zoals volkoren rijst, quinoa, couscous, bulgur, aardappel. Dat vult wat meer zodat je de laatste fles kunt afbouwen. Ik zou dan 150/5 aanbieden aangezien je ook al kwark geeft als toetje.

4. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Mijn dochter reageerde ook op koemelk en ik heb toen langer opvolgmelk gegeven, dat ging beter. Ze lust geen yoghurt dus ik heb tot 20 maanden opvolgmelk gegeven. Nu gaat koemelk wel.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een arts beweert dan amandelmelk beter is dan koemelk? Amandelmelk heeft niet dezelfde voedingsstoffen als koemelk. Aparte arts..
    Zolang je opvolgmelk en yoghurt/kwark geeft is het prima om ook amandelmelk te geven, ze krijgt dan wel genoeg binnen.

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Amandelmelk is geen vervanging voor zuivel. Maar daar hebben we het al vaker over gehad hè :)

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #6 piccolina, 30 apr 2014
    Laatst bewerkt: 30 apr 2014
    Ze krijgt 3 groenten in avond maaltijd altijd en aardappels/rijst/spaghetti/quino/couscous etc.
    Voorbeeldmenu in de avond:
    - 1 tartaartje
    - 1/2 zoete aardappel
    - 1/2 pastiniak
    - 5-8 spruitjes
    - yoghurt 80gr

Ze krijgt echt bolle dikke buik van avond eten en idd ik moet opletten wat ze eet want anders stopt ze echt nooit. Ze gaat gelijk janken als etenstijd is en dan voordat het klaar is gaat ze op stoel klimmen jankend.
    Soms gaat hier echt 30 min huilen als eten op is.. Zucht

Ze eet spelt of boekwiet /quinoa brood altijd
    Ik geef nu 1.5 boterham dat gaat ook gewoon in hihi

Wat melk betreft zijn verschillende meningen en nieuwe onderzoeken wijzen aan dat koemelk niet erg goed is. Arts zei niet dat ik moet alleen amandelmelk geven ik vroeg wat beter te geven en ze ze dat hier zijn diverse meningen over en dat amandelmelk is een hele goede alternatief is ipv koemelk.
    Zoiezo koemelk gaat hier niet dus hoeven we niet discussieren. Ze krijgt genoeg kwark en yoghurt dat koemelk vervangt.
    Koemelk wil ik ook geven proberen steeds om af en toe ipv amandelmelk maar dat gaat gewoon niet.

Ik ga 5 schepjes aanbieden dan in de avond kijken of de nacht dan niet erger wordt. Want ze is soms uur of 4-5 wakkeren enige soms wat helpt is beetje melk -zou ze dan honger hebben?? Geven we normaal niet enkel water maar als ze uur blijft wakker dan toch melk

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Waarom geef je haar niet gewoon meer groenten?? Of een hele aardappel?? Of nog een stuk fruit als toetje?
    Je laat je kind toch geen half uur huilen van de honger??

Rond die leeftijd at ze hier soms wel twee borden leeg!
    Altijd zelf laten bepalen... Ook brood ging hier soms gerust 3 sneetjes per dag in!
    Heb je haar wel eens onbeperkt groenten laten eten? Probeer het eens en kijk of ze daarna ook nog honger aan geeft en zo vroeg wakker wordt?

Zuivel vanaf 1 jaar is 300-500cc/dag.

8. 2jees

2jees Niet meer actief

Precies mijn jongste eet als een slootgraver! En die gaat ook huilend bij de tafel staan als ze het in de gaten krijgt, eet ook nog ontbijtkoek tussendoor en drinkt in de avond en/of nacht amandelmelk, ik heb veel dingen losgelaten. ze heeft het gewoon nodig. Alle babies hebben een dikke buik volgens mij, min of meer.Kijk daar aub niet naar maar naar de curve.

Waarom gaan kwark en yoghurt goed en melk niet?

9. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou s avonds ook meer aanbieden, wel de groente dan. Groente is gezond, maakt niet dik en dan hoeft ze niet te huilen.
    Mijn dochter at ook erg veel en was net als jouw dochter de hele dag aan het bewegen, rennen en klimmen. Ze heeft het gewoon nodig, ik zou het geven.

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #10 piccolina, 30 apr 2014
    Laatst bewerkt: 30 apr 2014
    Ze krijgt echt meer dan meer past niet eens op bord. Onbeperkt eten? Ja hoor dat kan dan eet ze echt onbeperkt.
    Ze krijgt echt bijna volwassen bord. Als ze aardappels krijgt krijgt ze 2 stuks naast groente.
    dat eten savonds krijgt ze dus 3x zoveel dat ze zou moeten hebben bijna. Als ik stoom in babycook groente ze krijgt dus 1/2 van 1.1 ltr vol soms meer zelfs. Als ik vergelijk met potjes is echt 2 a 3 potjes grote
    Maar idd ik geef ook rond 75% van wat ik geef groente.
    Wil hier geen plofkippetje krijgen ;))) ze is erg bewegelijk maar als ik niet opppas met suiker etc zal dat niet helpen geloof ik.

Het probleem ligt ook deels aan dat ze echt te snel eet als ik vergelijk wat baby eet brood eet ze 2 a 3 tegen die tijd. Dus ze eet ook erg snel hele spuitje in en ik kan niet eens hap nemen zelf pakt ze al volgende.
    Langzamer eten werkt hier niet ze gaat dan in stressvolle gekrijs als het niet snel in gaat.
    Ze wil nu zelf met lepel eten dus dat blijven we gewoon proberen en dat gaat langzamen maar dan wordt ze nog snel boos en gaat echt met handen in ook al is het kwark bijvoorbeeld gaat ze die ook met knuisje eten. Maiskolf werkt hier beter ze kan de helft wel binnen 8 min op krijgen maat dan kunnen we zelf ook hap nemen 😂

(Op speeltuin jankt ze ook als iemand anders iets eet ook al at ze net. )

Ik heb geen idee waroom kwark en yoghurt geen reactie oorzaken maar koemelk wel?

Vanavond om 18.09 dat gegeven:
    - 3 kleine gehaktballetjes
    - 2 aardappels
    - 3 grote broccoli
    - paar tuinbonen
    - 1/2 pastiniak
    - klein bakje yogurt
    (Soort standaart wat ze eet qua hoeveelheid)
    En om 20.00 150/5 flesje

Even kijken hoe dat loopt.
    Maar stel gaat ok hoe ga ik verder avondfles afbouwen?
    Steeds minder schepjes en meer water of kan ik gewoon ook (koe)melk of amandelmelk geven om 20.00 of beter helemaal niets?

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Maar waarom zet je dan in je vorige stukje een heel andere samenstelling (veel minder) van he avondeten?En kijk inderdaad in godsnaam nit naar een dik buikje na het eten, dat hebben alle kindjes.
    En van de gewone maaltijden wordt een kind niet dik! Want krijg altijd de indruk dat je daar wel bang voor bent/mee bezig bent...

12. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#12 MMarianne, 1 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mei 2014
    Jij bepaalt wat ze eet, zij bepaalt hoeveel ze eet...uitspraak die ik hier heb opgepikt maar ik moet zeggen dat ik sowieso nooit echt alles op de gram of milliliter heb afgemeten. Zoontje heeft dagen dat ie geen avondeten hoeft maar ook dagen dat ie 2-3 keer opschept en van de week had ie 3 broodjes als ontbijt waar hij er normaal 1 eet...hij zit in een groeispurt dus zal het nodig hebben, die groeispurt is trouwens vooral in de lengte. Maak je nu alsjeblieft nog niet druk om d'r lijn en probeer er ook later op een gezonde manier mee bezig te zijn anders werkt het alleen maar averechts!!!!!

Wat betreft de avondfles, ik ben gewoon steeds minder gaan geven (150/5 -120/4 - 90/3) en toen de nutrilon op was is dat een klein flesje warme gewone melk geworden en na een paar weken een klein bekertje gewone koude melk....dat krijgt ie nu nog steeds, als rustmomentje voor het slapen gaan.

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn dochter eet meer groenten dan ikzelf eet. Ik laat haar maar doen. En stop echt met denken dat ze dik gaat worden. Ja, je kan opletten met suiker. Maar van groenten en fruit gaat ze echt niet dik worden. Ze is gewoon heel beweeglijk. Dat houdt ze alleen vol als ze ook veel binnen krijgt.

Wat die avondfles betreft. Ik weet dat het in NL de gewoonte is dat je daar voor een jaar vanaf bent. Maar dat hoeft echt niet. Mijn dochter is 19 maand en krijgt ze nog steeds. Zo'n ramp is dat echt niet hoor. Drinkt ze geen melk (de mijne ook niet, ik geloof namelijk wel in de voordelen van groeimelk), dan geef je haar toch gewoon wat ze wil. Dat is niet anders dan een volwassene die voor het slapen gaan nog een glas wijn drinkt :)

14. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik snap je vraag niet zo goed. Je kindje is hongerig en heeft niet genoeg aan wat ze krijgt, en jij wil van de laatste fles af?

Waarom zou je dat doen? Hier zelfs soms nog een fles om 23.00 uur als ze daar behoefte aan heeft. (en om 7.00 weer ;)) Maar kan me er niet druk om maken ;)

En dit terwijl ze enorm veel avondeten eet, en tussen de middag 2 boterhammen eet en ook nog rozijntjes rond 15.00 uur.

En bang of mijn kind te dik wordt? Ze zit op de -2 lijn dus zal wel meevallen

15. 2jees

2jees Niet meer actief

Mijn dochter eet niet die vreet ;) Propt het met handenvol naar binnen als we niet opletten. Ze krijgt een vork/lepel en kan dat heel goed maar gaat haar te langzaam haha.

Laat haar maar lekker doen, voor je het weet wil ze niks meer als peuterpuber, mooie reserve ;)

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #16 piccolina, 2 mei 2014
    Laatst bewerkt: 2 mei 2014
    Dank voor tips

Wilde hele verhaal schrijven maar ik laat het zo wat betreft meningen dik/dun etc. Sorry maar vind dat kind spekvet extra heeft absoluut niet nodig. Ook al beweegt ie veel. Er moet een balans in zitten en ik ga niet zo denken en zeggen : ze zal nodig hebben dat vet, of komt goed of later zal ze dunnen worden etc. Vind kinderen van 1-1,5 die dik zijn met veel vet echt not done, nergens voor nodig.
    Er zijn ook stevige kinderen met veel spiermassa dat is dan andere verhaal.
    Tis mijn mening en ik let daar wel op dus op suikers en tarwe etc en doordat ik daar oplet heeft ze dus extra ruimte voor meer eten(gezond).
    Ze krijgt hier nooit suiker en nooit iets gebakken laat staan frituur. Nooit sap, koek met suiker etc en dat hou ik daar zich voorlopig bij.

Het gaat wel goed met 5 schepjes nu dus dan blijf ik even tijdje doen kijken hoe het verder gaat.

Mag op slot wil niet hier oorloog van dik-dun veroorzaken

17. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Ik heb je bericht gelezen voordat je die wijzigde en succes met alles en sterkte voor je dochter...zal ze nodig hebben met zo'n moeder, zoals je jezelf hier neerzet tenminste.

18. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Op verzoek van ts gesloten

Deel Deze Pagina