Kijk of je van je werk of familie/vrienden de makro pas oid kan lenen als je een winstpakker ziet voor wasmiddel bijv. Dat zijn vaak 1+1 acties met grote dozen van bijv. Dash. Vanuit mijn ervaring, 2 van die dingen is zowat geen doorkomen aan, althans niet in t tempo waar je t zou moeten verwerken. (naarmate t langer staat des te slechter de werking, die termijn wordt OOK nog eens korter door invloed van warmte en vocht) Maar je vriendin is vast erg blij met een gratis doos. Als je hier naar de lokale boer gaat heb je voor een fractie van de prijs verse groente, maar dan ook echt nét van t land. Desnoods loopt ie ff met een mesje naar achteren de akker op voor je bloemkool. Heeft uiteraard niet alles, maar enkel wat op dat moment oogstbaar is en SUPER goedkoop.
Ik heb beheer gevraagd een oud topic van me te heropenen. Hierin staan 18 pagina’s gerechten voor max €1,25 p.p. Wellicht haal je daar al veel uit. let er wel op dat je gezond blijft eten want dat vind ik de grootste uitdaging bij low budget koken.
Ik zou haar meenemen en voor heel veel laten inkopen voor houdbaar und vers. Een paar blikken erbij, drinken en wat lekkers. Ik geef iedere maand onze buren een kar boodschappen bezorgd cadeau. Het kost me €100 en goed zelf te besteden maar deze mensen hebben het nodig. Wellicht een ideetje om anoniem een beetje familie te vragen om een kleine donatie?
Dit zou ik graag voor der doen maar wil ze liever niet. Dus bedenken steeds nieuwe dingen zoals deze actie nu om er stiekem toch wat te kunnen toestopppen.
Bedankt gaan we doen voor ons is het een maand maar neem me petje af voor haar met 3 kinderen om dit altijd te moeten
En heb jij een idee van wat ze nu eten en of ze nu voorraad heeft. Mss is een bak met een hoop basis spullen wel handig (bloem, melk, eieren, suiker, pasta, rijst, quinoa, havermout, cornflakes, vermicelli, bouillonblokjes,...). Want zoals je zegt eens een maand kan prima. Ik was al wat aan het kijken op de AH site en als je wat goed kijkt, lukt het wel maar iedere maand opnieuw, goed moeten opletten en nooit eens kunnen kiezen zomaar, lijkt mij heel moeilijk.
Gedroogde bruine bonen gaan een heeeeel eind mee weet ik uit ervaring (vergis me elke keer in de hoeveelheid, maar het gaat steeds beter). Ik vind t overigens ook een heel stuk beter smaken dan de potjes of blikken bruine bonen! Wij aten eind van de maand geregeld macaroni gekookt in melk met suiker en een beetje boter. Of dan kwam de gebakken boterhamworst op tafel. Stampot zuurkool en dan zoeken naar de spekkies enzo. Hadden t destijds ook niet bepaald breed. Mocht er een slowcooker beschikbaar zijn, ALLES kan daar in! Gezeefde tomaten, winterwortel en wat grut stukjes van broccoli oid wat niet fatsoenlijk te koken is, wat kruiden erbij...hoppa pasta saus. Zelf broodbakken kan ook voordeliger zijn, maar dan moet je t niet per 1 brood doen maar gelijk 3 of 4 in de oven (en dan een deel voor de vriezer). Broer zat zo eens uit te rekenen en heeft aardig bespaard door dat een jaartje vol te houden zelfs wanneer hij elektriciteitskosten meerekende!
Ik maak hier altijd een hele goedkope goed vullende nasi voor een paar dagen. Geen idee hoeveel het precies kost, maar wel onder de 1 euro per persoon 1 Witte kool 2 preien 4 a 5 uien Zakje boemboe Rijst Rijst koken en apart houden. Ui in stukjes en even aanfruiten. Prei in ringen en erbij aanbakken en daarna de fijngesneden witte kool erbij. Laten stoven tot de kool zacht is, dan de boemboe erdoor. Rijst erdoorheen roeren en klaar. Simpel en goed vullend. Wel wat weinig eiwitten natuurlijk, maar dat is voor een keer minder erg. Je kan er eventueel satesaus bij doen, dan heb je weer meer eiwitten, maar is het wel duurder. Meeste stamppotten zijn budget vriendelijk, zeker als je de groenten niet voorgesneden koopt, maar zelf snijdt. Vegetarisch met bonen als vleesvervanger is goedkoper dan vlees. Bijvoorbeeld een pasta met een blik linzen of kidneybonen in plaats van gehakt. Pasta: Zak diepvriesgroenten Knoflook 2 a 3 tenen 2 uien Pot passata Wat Italiaanse kruiden (of Provençaalse kruiden) Blik kidneybonen Macaroni of andere gedroogde pasta. Pasta koken. Ui fruiten, knoflook geperst erbij. Diepvriesgroenten erbij. Flinke snuf van de gedroogde kruiden. Tijdje bakken. Dan de passata en bonen erdoor. Nog even laten doorkoken. Pasta erdoor en klaar.
Zelf broodbakken doe ik hier ook. Is inderdaad voordelig, maar het kost wel veel tijd om goed te leren doen en zeker als je geen kneedmachine hebt is volkoren deeg kneden voor 4 a 5 flinke broden echt zwaar werk. Vergis je daar niet op. Plus dat je er toch wat spul nog voor nodig hebt. Denk aan broodblikken, want 4 plaatbroden gaat moeilijk passen in de oven, dus moet je busbroden in een broodblik maken als je er meerdere tegelijk wil.
Waar ik zo aan denk: - Groenten van het seizoen eten. - Aanbiedingen in de gaten houden. - De korting bij de supermarkt op producten die op datum zijn. - In dezelfde lijn, Too good to go. Zo had ik vandaag een halve kilo sperziebonen voor 79 cent, omdat ze op moesten, en voor 2,49 2 kilo basmati rijst van het huismerk in de aanbieding. Van de week had ik 600 gram gesneden andijvie voor een euro, moesten ook op.
Als je een maand lang vlees schrapt kom je een heel eind. Vlees is echt het duurste van een maaltijd. Stamppot spinazie Stamppot andijvie Spaghetti met pesto, kaas en knoflook Spaghetti bolognaise en van de saus die je over hebt maak je tomatensoep voor de dag erna Groentensoep ( zak soepgroenten en pakje bouillonblokjes. Als vermicelli kun je spaghetti gebruiken) Maar heel eerlijk. 1.50 pp per dag, dus voor ontbijt, lunch en diner is niet te doen. Onmogelijk. Dat houdt in dat elke maaltijd niet meer mag zijn dan 50 cent pp. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daarvan moet leven. Dat is incl. 1 kind 21 euro per week voor 21 maaltijden.
Wilde dit net typen. De vader van mijn man komt hier. En krijgt echt 9 vd 10 keer dingen waar hij echt wat aan heeft.
Ik lees wel eens over voerwortels voor paarden, die je zelf kunt gebruiken voor hutspot en wortelsoep. Hutspot is sowieso goedkoop! Zelf de groente snijden. Helft van de uien fruiten met knoflook en gehakt. Van het bakvet jus maken. Dan zit je echt onder de 1 euro pp. Soep met pannenkoeken. En dan voor de soep gewoon de goedkoopste groente van t moment pakken. Bv courgette soep. Een uitje fruiten (10ct). 2 courgettes (1 euro) meebakken. Bouillonblokje(5ct) en water en pureren. Pak melk (75ct), bloem(50ct) en eieren (1euro?) . Melk kun je nog half half doen met water. En op de pannenkoeken gewone suiker. 3,40. Kun je nog een toetje eten ook! Stamppot is sowieso goedkoop! Kropandijvie, aardappels en het vlees van de aanbieding. Wij aten vandaag ook onder de euro pp denk ik: Aardappels(blokjes snijden, kort koken en daarna bakken met lekkere kruiden) 50 CT, salade(kropsla 80 CT, kromkommer 35 CT, paprika 60 CT) varkenshaas van de nettorama uit een aanbieding 2 euro. Beetje dressing. 4.25