Ik vind zelf de groente niet persé duur. Maar ik ga dan niet voor de voorgesneden groente, die zijn inderdaad wel duur. Er is vaak van alles in de aanbieding aan groente. Kolen, preien, winterwortel, courgette, sperziebonen etc zijn niet zo duur in de aanbieding. Als je die zelf snijdt en bijv invriest in grotere hoeveelheden wanneer ze in de aanbieding zijn, scheelt dat ook nog veel. Dan kun je altijd wat halen met de aanbiedingen en heb je voorraad in je vriezer. Bij Turkse groenteboeren kun je al helemaal voordelig veel groente halen. In de supermarkt heb je vaak ook grote zakken ingevroren bloemkool, broccoli en boontjes e.d. Die liggen vaak laag in de vriezer en zijn ook voordelig in verhouding. Ik heb er vaak meerdere soorten van in de vriezer liggen en haal dan bij wokgerechten gewoon uit alle zakken een deel. De mixgroenten zakken uit de vriezer van het eigen merk, zoals Italiaanse en oosterse e.d. zijn ook niet duur. Vlees kun je inderdaad vaak goedkoper kiezen als je voor kip of gehakt gaat, wat minder gram per persoon neemt, en dan wat grotere hoeveelheden kiest, deelt en invriest.
Ja begrijp dat ze daarmee moet uitkijken, maar vind de beslissing van de voedselbank wel erg ver gaan! Ik zie van dichtbij hoe ontzettend veel eten je kan krijgen van de voedselbank, heel erg goed! Maar als diegene het niet eens op kan maken, zoveel is het, dan zou het toch juist goed moeten zijn dan je iemand anders er ook gratis blij mee kan maken. Zeker in het kader van voedselverspilling,.
Maar jij hoeft t niet. Ik denk dat, als je moet, je heel creatief wordt, kennissen van ons zijn met z’n 8-en thuis, die kopen veel in bulk, maken zelf brood en hebben een moestuin. Dan kom je al een heel eind. Ze eten ook nog eens vegan en geen toegevoegd suiker, je zal dan wel alles zelf moeten maken.
Wij hebben een lange periode van heel erg weinig geld moeten rondkomen. En ja, dat lukte! Wel met creativiteit weliswaar. Wat wel meezat was dat de prijzen toen nog niet zo hoog waren als tegenwoordig. Tenminste, ik hoorde dat boodschappen in NL flink duurder zijn geworden. Overigens aten wij écht heel gevarieerd ondanks het budget, dat is iets waar ik veel van geleerd heb. Eigenlijk kook ik nu nog niet erg anders dan toen, maar nu is het een keuze ipv noodzaak. Dingen die wij zoal deden: - Zelf brood maken met meel van de molen (en niet alleen in de oven maar ook bv platbrood op het fornuis, scheelt in de energiekosten). - Ipv muesli deed ik gewoon havervlokken in de yoghurt (overnight oats). - Zoveel mogelijk vegetarische/veganistische maaltijden. Daarmee bedoel ik geen dure kant en klare vleesvervangers maar gedroogde peulvruchten koken of zelf seitan maken (seitan kost 12 cent per portie en dan heb je best een ruime portie per persoon!). Met peulvruchten kan je itt wat veel mensen denken enorm variëren! Er zijn zelfs recepten voor brownies en pizzabodems obv bonen... - Vlees kan je ook op zo'n manier verwerken dat je al met een beetje genoeg hebt. Laatst bv maakte ik pulled chicken van een halve filet en een kippenpoot (en die waren ook nog eens aan de kleine kant). Daar hebben we 2 dagen van gegeten. Over kip gesproken, filet is in verhouding erg duur. Als wij iets met kipfilet aten dan haalden we een hele kip en sneden de filet eraf. Qua prijs is een hele kip hetzelfde als een filet. Alleen je hebt dan nog een groot stuk vlees over om bv soep mee te maken. Dat deden wij dus meestal ook en dan aten we met z'n vieren 3x van die soep! (2 porties in de vriezer). - Groenten/fruit van het seizoen is eigenlijk altijd goedkoper dan buiten het seizoen. Ook zijn groenten/aardappelen e.d bij een boer vaak goedkoper dan in de supermarkt, in sommige steden is het op de markt ook voordelig. Ook gingen we vaak vlak voor sluitingstijd boodschappen doen, grote kans dat je bepaalde producten afgeprijsd ziet (brood, groenten vis/vlees, etc) Ook bevroren groenten zijn prima, vaak goedkoper en het is niet minder gezond. - Kruiden en specerijen kan je het beste bij een Turkse/Marokkaanse winkel of toko kopen. Scheelt echt ontzettend veel. - Google eens op ethnic foods, traditional cooking en depression era meals. Op die manier vind je echt veel recepten/ideeën met goedkopere ingrediënten. Ei bv kan je in veel recepten gewoon weglaten of vervangen voor iets goedkopers zoals aquafaba. En witte saus bv kan je met olie maken ipv boter (proef je niks van). - Zelf maken (en dus niet alleen maar brood) scheelt echt ontzettend veel. Bv mayonaise: ik gebruik het kookvocht van de kikkererwten (aquafaba) daarvoor ipv ei, verder natuurlijk nog olie en wat azijn/mosterd. Dan kom je zelfs goedkoper uit dan het budgetmerk (die wij sowieso niet bepaald smakelijk vonden). Of nog zoiets: havermelk kost 1,79 per liter bij AH. Zelfgemaakte havermelk kost 12 cent per liter (de kosten van het kraanwater buiten beschouwing gelaten). Deze twee voorbeelden zijn dingen die tamelijk eenvoudig te maken zijn. Maar er zijn natuurlijk ook dingen die je zelf kan maken en wat tijdrovender zijn zoals yoghurt, crackers, pindakaas, koekjes, ontbijtgranen, etc. - Verder: afgepast koken zodat er niet overblijft (of erger: wordt weggegooid). Als er toch overblijft, creatief zijn en de restjes verwerken in een ander gerecht of het de volgende dag eten als lunch. Ten slotte: wat mij vaak opvalt in topics als deze is dat er al snel suggesties komen als hutspot, macaroni etc. Daar is uiteraard niks mis mee hoor. Maar het zijn wel dingen die je vaak terugleest. En ook wij aten dat eigenlijk amper. (Pasta regelmatig hoor, maar niet op de typische "Nederlandse" manier zeg maar.) Dus even geen recepten maar wel wat ideeën om het zo goedkoop mogelijk te houden! Sorry, beetje langdradig te worden maar hopelijk heb je hier wat aan @TS.
Maar jij eet ook biologisch toch? Dat is sowieso erg aan de prijs. Met een strak budget heb je die optie niet. Maar je kan wel proberen zo relatief gezond mogelijk te eten. Ons lukte het idd prima. Alleen dan hadden we niet biologisch, kant en klaar en dergelijke.
Ja zo veel mogelijk, maar sommige dingen ook weer niet hoor. Paprika’s vind ik echt veel te duur bio. En ze zijn tegenwoordig nog minder lekker ook. Melk wel bio kaas alleen in de aanbieding. Misschien moet ik gewoon eens kijken wat ik met 50 euro pw voor elkaar kan krijgen. Vind het wel een uitdaging.
Nu noem je al een aantal dingen die sowieso best duur zijn, of nu niet in het seizoen. Ik weet natuurlijk niet wat je verder kocht, maar met meerdere luxeproducten (en in tegenstelling tot wat de meeste Nederlanders vinden, is kaas wel degelijk een luxeproduct) lijkt het me wel logisch dat je voor 2 personen 50 euro kwijt bent. Maar voor minder kán het dus wel, dat is althans onze ervaring. Een uitdaging is het zeker!
Voedselbanken hebben sowieso rare regeltjes af en toe. Ik ken iemand die van de voedselbank gebruik maakte en ineens zat met een nierbekkenontsteking. Omdat ze zo ziek was en niks kon kwamen buren/kennissen wel eens avondmaaltijden brengen naar dit gezin. En omdat ze geen auto hadden en de voedselbank best ver was, helemaal op de fiets, kon ze 2 weken lang haar pakket niet komen ophalen. Toen ze zich weer wat beter voelde was ze gewoon niet meer welkom bij de voedselbank, want dan had ze maar haar pakket moeten ophalen. (Ze had wel gewoon netjes aangegeven dat ze door omstandigheden geen pakket kon komen ophalen... En toen werd haar verteld dat dat geen probleem was?) Kennelijk was hulp niet echt nodig, aldus de voedselbank. Vond dat echt een lullige actie.
@Huismuisie Wat een prijzen Ben duidelijk de Nederlandse prijzen niet meer gewend. Voor die 85 cent koop je hier 5 kilo paprika... Maargoed groenten en fruit zijn dan ook weer een van de weinige dingen die goedkoop zijn hoor.
Ja eten is hier best snel duurder geworden vind ik. Zelfs de dingen, zoals tomaat en paprika, die gewoon in NL geproduceerd worden. Maar goed, het kan wel iets goedkoper, als je naar de Lidl gaat. Maar zo idioot zijn de boodschappen niet die ik nu invul.