Dat ligt er denk ik erg aan waar je woont. Als ik hier in een dorpje op de Veluwe met 1 kleine Coop vestiging en de dorpjes verderop ook een kleine Spar o.i.d. dat moet halen, is het wel duur. Als ze het al hebben, want zij hebben echt een vrij beperkt assortiment. Voor een toko o.i.d. zou ik echt wat verder moeten gaan rijden. En dat zou ik best kunnen doen maar vanwege het gemak ga ik dan toch eerder naar een grotere AH oid als ik zoiets nodig heb, die wel redelijk in de buurt zit. Ik ben overigens helemaal geen voorstander van dagelijks AVG hoor, laat dat duidelijk zijn
Broodje hamburger.. (je hebt van eigen merk vaak 12 hamburgers voor 1,99, zak broodjes erbij en uien bakken) iets met vissticks? Rijst, potje sperziebonen en wat vissticks, of broodje visstick. (en dan die eigen merk vissticks waar er 15 inzitten) boerenkoolstamppot (eigen merk aardappelpuree met alleen water toevoegen, boerenkool uit de diepvries) Spekjes zijn vaak wat duurder.. Rookworst erbij? Gerechten met gehakt; zo’n pak gehakt van 1 kilo voor 5 euro kun je wel 3x gebruiken.. Voor spaghetti bijvoorbeeld.. En voor chili con carne, pakje van honig erbij, pot bruine bonen en pak rijst..
Maar dat heeft dus eerder met geen zin te maken dan dat het echt niet mogelijk is. Wij gingen ook op de fiets naar de molen voor meel en naar de boer voor groenten (en soms zuivel). Dat is dan een keuze die je kan maken als je weinig geld hebt. Ik oordeel absoluut niet over een ander die deze keuze niet zou maken, maar geef alleen aan dat er met een heel klein budget zeker mogelijkheden zijn, je moet dan alleen wel out of the box denken zeg maar. We woonden niet bepaald in de randstad of een middelgrote stad. Maar we hadden dan wel weer een kleine toko en supermarkt waar midden-oosterse producten werden verkocht. Daar kwamen ook regelmatig mensen uit de omringende dorpjes (waar je met gelukt idd alleen één gewone supermarkt had). Als je eens in de zoveel tijd zo'n tripje maakt om specerijen, kruiden, tahini, mloukhia, tofu, peulvruchten e.d in te slaan lijkt me dat best te doen. Maar zoals ik al aangaf heeft dat ook met je eigen creativiteit (en smaak) te maken. Tegenwoordig kan je bij veel toko's ook gewoon online bestellen, dat deden we regelmatig. Amazing Oriental heeft bv echt een breed assortiment.
Maar dan heb je per maaltijd maar 300 groenten per gezin (3 of 4). Dan kan je beter minder kip nemen (wij betalen bij de turkse slager 6 euro per kilo) en veel minder groente is in verhouding ook goedkoper. Tegenwoordig eten wij madras met een receptje van Paulien, met meer groenten en vleeskruiden zakjes zijn er volop (zoals tandoori) dan heb je niet zo duur pak maar wel een lekkere saus.
Dit eten wij zo nog steeds! Met zijn vieren eten wij ong 500 gr aardappelen en 950 gr spinazie en 6 eieren. (ik kom op 3.14 voor 4 personen) en dan eet je voldoende groenten. (alles gekocht bij AH!) Zoals in dit topic is benoemd is variatie lastig, veel maaltijd zijn bulk en weinig smaak. Toch denk ik dat er veel te behalen valt met kruiden en andere manier van koken. (zoals bloemkool grillen ipv koken)
Eens! Desnoods gewoon diepvriesgroenten, even gezond als vers en een stuk goedkoper. Ik snap nooit zo dat in dit soort topics zo vaak suggesties voorbijkomen met zoveel (bewerkt) vlees. Snap best dat sommige mensen van vlees houden hoor, maar dan zou ik het zelf beperken tot 1x per week en de rest vega(n) maaltijden bereiden. Zo ben je én goedkoop uit en het is nog gezond ook.
Haha nou ja geen zin, maar als ik 20 km moet gaan fietsen om goedkoop naar een toko te gaan kan ik financieel gezien beter een paar uur extra gaan werken en gewoon naar de AH gaan. In mijn geval dan, maar ik hoef ook niet per se te bezuinigen.
Of gewoon veel minder vlees per persoon. Bij een stampotje bijvoorbeeld, gebruiken wij meestal zo’n half bakje spekreepjes voor het hele gezin, dus dat is maar 30 gram per persoon ofzo. Voor de smaak is meer niet echt nodig. We eten ook regelmatig vegetarische stampotjes hoor, maar als voorbeeld. Zelfde geldt eigenlijk voor gerechten met geroerbakt vlees, of dat nu kip is of gehakt, wij gebruiken bijna altijd minder vlees en meer groenten. Ik denk dat we ongeveer de helft van de maaltijden vegetarisch eten en de andere helft wel met iets van vlees/vis, maar meestal maar hele kleine porties. Behalve als het echt een vleesgerecht is, zoals stoofvlees of een biefstuk ofzo, dan zijn het wel normale hoeveelheden. Dagelijks zo weinig geld te besteden hebben, lijkt me trouwens erg lastig, maar ik denk dat je met een goede planning en wat bulk inkopen (zoals rijst e.d.), nog best gevarieerd kunt eten. Ik ben zelf niet zo van de weekmenu’s enzo, maar ik denk dat dat dan wel handig is om te maken. Goed naar aanbiedingen kijken, etc.
20 km? Ik dacht dat je niet zover van de plaats die begint met een E af woonde. Maar ik ben vergeten in welke plaats precies, dus misschien vergis ik me.
Is nog steeds een stuk verder dan dat ik dacht, verder dan ik zou moeten fietsen (wat ik ook niet doe, haha ). Maar wij hebben zelf ook genoeg toko’s e.d., dus ook niet aan de orde.
Ik heb even gekeken, want ik was nieuwsgierig, maar ze bezorgen niet. Je kunt bestellen en afhalen. Edit: oh, ze hebben ook nog een webshop zie ik, misschien kun je daar wel laten bezorgen.
En ook Duitsland zag ik, dus heb de link doorgestuurd naar een vriendin (ze vertelde laatst dat ze nog niet echt een goede toko had gevonden. Ze is zelf van Aziatische afkomst). Dus bedankt namens haar
Heb je eens een receptje tot in detail ? Ik zou eigenlijk wel eens willen uitrekenen of het idd goedkoper is of interessanter dan een zak spinazie , hamburger en aardappelen gerechtje. Zo een zakje kruiden is toch ook boven de 1 euro en dan heb je nog niets gegeten.
Ik denk dat @citroenrasp recepten met gedroogde kruiden bedoeld. Wij gebruiken ook heel veel kruiden en dat koop ik vooral bij de Turk en de toko (scheelt echt gigantisch in prijs). In aanschaf is het dan even wat duurder, maar dan kun je daarna wel zoveel verschillende gerechten maken, ook low budget. Met een pot kruiden kun je heel lang doen dan. Ik heb zelf niet heel veel low-budget recepten die we gebruiken, omdat wij wel van uitgebreid koken eten houden en ik liever bespaar op andere dingen. Maar als het zou moeten, zou ik denk ik best voor (relatief) weinig geld gezond kunnen koken.
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.thelastfoodblog.com/red-lentil-dahl/ Of zelfgemaakte pitabroodjes met zelfgemaakte falafel. Wat tzatziki (ook zelfgemaakt) en geraspte wortel erbij ofzo. Winterpeen is heel goedkoop en geraspt ook erg lekker (met wat ui, olie en peper erdoorheen). De kruiden hebben wij standaard in huis en dingen als uien/knoflook/gember/citroen/sjalotjes ook. En verder gedroogde bonen (verschillende soorten), kikkererwten, linzen, bulgur, (parel)couscous, rijst, pasta, bloem, etc. Dan kom je best een heel eind
Ja dan heb je natuurlijk al het grootste deel in huis. Ikzelf kan mij er gelukkig niet veel bij inbeelden maar als ik moet kiezen tussen een brood en kruiden, heb ik rap gekozen. 1,5 euro per persoon en dit voor 3 maaltijden is gewoon pittig en dan denk ik toch dat de keuzes simpeler gehouden worden.
Menu van vandaag. Ochtend kids 1 boterham met pindakaas Wij 2 boterhammen. Middag. Tosti kaas kids 2 boterhammen wij 4 Vanavond bietjes vaccuum verpakt 2 x 500 gram 0.89 x 2 Aardappelen 0.5 kilo 0.50 Gehaktbal (1 kilo voor 5 euro heb ik 12 ballen van gemaakt voor 3 x) zeg 1.80 met de kruiden. Doen we geen rare dingen of duur eten maar red het echt niet 1.50 per dag