hoi, ik wil eigenlijk beginnen om zelf fruithapjes te maken voor onze zoon, ik wil dat doen omdat me dat erg leuk lijkt om te doen, nu heb ik eigenlijk geen idee wat je allemaal kunt maken voor een kindje van vijf maanden, het lijkt me leuk om dit met jullie uit te wisselen, vanmiddag heb ik een banaan in de blender gedaan,hij vond het heerlijk, leuk om te zien, liefs.
Straks als je kleintje wat ouder is, dan kun je de lekkerste fruithapjes maken. Meestal gebruik ik banaan en dan doe ik daar kiwi bij, of sinaasappel. Straks met de zomer kun je ook aardbeien gaan proberen. Wat trouwens ook altijd goed in de smaak valt bij kleintjes: Prak een banaan, pers een sinaasappel uit, een liga erdoor en smullen maar! (Lust ik zelf ook wel pap van.) Je kunt eindeloos varieren! Liefs
Ik had zo'n babycook waarin je al het fruit kunt stomen en dan kunt pureren. Dit stond er bij Finn regelmatig op het menu Appel/Mango Appel/peer Kiwi (door het stomen gaan de allergenen kapot en kun je het dus gewoon geven) Frambozen Banaan Aardbeien Braam/Appel etc. etc.
let op met aardbei hoor, is allergeen en wordt aangeraden pas vanaf 12 maanden te geven. sinaasappel is erg zuur en kunnen ze ook last van krijgen. zeker als je net begonnen bent met bijvoeding, zou ik het bij milde fruitsoorten houden als banaan, appel, peer etc.
Ik zou dit voedingsschema adviseren: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden dingen zoals sinasappel word nl pas vanaf 9 maanden geadviseerd ( erg zuur ) en kiwi en aardbei vanaf een jaar.
ik mixte alles...ookal leek het mij niet lekker...je baby herkent het toch gewoon als een nieuwe smaak...gewoon proberen... hier wordt zelfs avocado met meloen gewaardeerd oh en hier wordt nog geen citrusfruit en aardbei gegeven...de rest wel...
Ik mixte geen fruit door elkaar omdat ik wilde dat ze de echte smaken van het fruit proefde....dus het was hier gewoon geprakte banaan of geraspte appel of peer of iets anders. Fruit is ze trouwens ook vrij snel gewoon zelf gaan eten, dat vond ze veel leuker. Citrusvruchten en aardbei even mee oppassen, maar als je kindje nergens op reageert, kun je het wel eerder proberen - Irem eet alles probleemloos sinds dat ze 8 maanden is, ze is gek op mandarijnen en sinaasappels en heeft er nooit last van gehad.
Hier tot nu toe deze combi's geprobeerd: appel/banaan appel/mango appel/peer appel/aardbei appel/ananas Ik doe er wat rijstebloem door, om het ietsje vaster te maken. De appel kook ik eerst 1-2 minuten, zodat het makkelijker te pureren valt. Hier kan je wat ideetjes ook vinden: De Keukenkikker | Verse babyvoeding maak je zelf! Zijn wel recepten voor vanaf 6 maanden, dus kijk even of je een bepaalde fruitsoort in die recepten al mag geven met 5 maanden.
oh idd nee mixen deed ik alleen voor de variatie...maar idd ook netals Eylem eerst alles puur apart gegeven...
Ik heb fruit nooit gemixt. Ik eet mijn fruit zelf ook altijd puur, en ik wilde dat ze gewoon de smaak van het fruit zelf leerden eten. Is ook handiger met het oog op het herkennen van reacties op het eten. Ook nooit gepureerd, veel te veel werk, en helemaal niet nodig als je gewoon op tijd begint en niet te vroeg.