Recepten voor Avent stomer en blender in één

Discussie in 'Voeding' gestart door Buddytje, 23 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Buddytje

Buddytje Bekend lid

18 dec 2010
    785
    0
    0
    Ik ben in het bezit van de stomer en blender in één van Avent. Een wereld ding! Nu ben ik nog maar net begonnen met het geven van fruithapjes voor mijn zoontje van 6 maanden en morgen krijgt hij voor het eerst wortel.
    Nu wil ik eerst een beetje 'pure smaken' geven maar ben al wel op zoek naar leuke receptjes die ik daarna kan gaan maken.

Wie o wie weet wat leuks? (en in welke hoeveelheden zodat het uitkomt in de kan) :D

2. Buddytje

Buddytje Bekend lid

18 dec 2010
    785
    0
    0
    Helemaal niemand? :cool:

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee, ik zou het ding alleen gebruiken om groente te stomen en dan gewoon de groente zo in stukken of geprakt te geven, op momenten dat kind niet met gezinsgroente kan meeëten.

Pureren ben ik geen fan van. En receptjes...hier aten ze gewoon met de pot mee, tenminste de dingen van de pot die ze eten konden.

4. Buddytje

Buddytje Bekend lid

18 dec 2010
    785
    0
    0
    De blender kun je niet alleen mee pureren he ;) Afhankelijk van hoe lang je blendt krijg je een gladde puree tot een hapje met grovere stukjes. :)

Ik eet regelmatig pasta en Oosters dus moet toch iets maken voor de kleine knul. :)

5. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Leuk dat je blij bent met je apparaat! :D

Ik zie zelf alleen niet zo wat er handig aan is, ik zou er gewoon lekker groente mee stomen en dan heel geven. Dat is heel goed voor het leren eten en (her-)kennen van eten, en voor de motoriek.

Als je per se wilt blenderen dan na de verschillende groentes los om aan de smaken te wennen gewoon langzaam aan toegroeien naar wat jullie eten. Dus als je zelf gaat wokken kun je dezelfde groentenmix wel stomen en aan je kindje geven, behalve in het begin ui en koolsoorten bijv . Als je pasta gaat maken lekker de groenten uit de saus stomen en geven, zoiets? Na een tijdje kun je ook de pasta en rijst erbij geven, aardappels etc. Liefst volkoren of zilvervlies. Kijk anders eens op borstvoeding.com naar het voedselintroductieschema (ook voor bij flesvoeding natuurlijk).

Als je recepten wil voor typische baby-prakjes en fruitmixjes en zo maar ook beginnende pastamaaltjes etc kun je het boek Opperdepop van AH nemen, schijnt leuk te zijn. Wij hebben het nooit gebruikt want DL kreeg gewoon gestoomde groenten, toen 2 soorten tegelijk, en daarna rijst etc erbij, en toen met de pot mee (zoutloos uiteraard en niet scherp).

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In het Oosten hebben ze ook babietjes hoor :)

Als je blendert dan pureer je, of dat nou grof of fijn is, je maakt de structuur kapot.

Vanaf 6 maanden kun je ook rijst geven, naast de groente.
    Pasta kan met 7 maanden. Kunnen ze lekker zelfeten, als je de goede maat pasta kiest. Eentje die makkelijk te pakken is.

Als je wit weten wat je allemaal kunt geven kijk dan eens op borstvoedING.com bij het hoofdstuk over voedselintroductie.

Je kunt de stomer ookmvoor kleinere gezinsporties groente gebruiken natuurlijk.

7. adi

adi Niet meer actief

Op het moment dat je al brood geeft, kan je kind gerust ook pasta eten. Het zijn ook gewoon granen/ deeg.

Voor de rest gewoon jullie eten wat aanpassen qua kruiden en zout.

het lijkt mij enorm omslachtig om voor 1 kind een heel maaltijd apart te koken. Zolang het alleen groenten zijn is het denk ik niet zo ingewikkeld. maar op gegeven moment (over een maand?) krijg je pasta/rijst/vlees enz. En die ga je neem ik aan niet stomen?

8. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Er zijn heel veel leuke websites met hapjes. Stomen is een super gezonde manier om je groentes te bereiden. Persoonlijk zou ik het ook zo dicht mogelijk houden bij wat jullie eten. Is het lekker vers en afwisselend.

9. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Wij hebben de eerste maand ook apart voor haar gekookt. nu krijgt ze meer wat wij eten maar met aanpassingen. Vaak dezelfde ingrdeientenm maar een ander pannetje. Dat kan jij met je stomer doen. Veel recepten heb ik van deze site
    Babyhapjes maak je natuurlijk zelf! | Koken voor mijn dochter
    Eeen grote hot was kikkererwten, broccoli en kokos. Ook erg geschikt om wat grof te pureren. Bij de vanaf 6 maand staan ook veel dingen die je gepureerd geeft. Moet zeggen dat alle recepten hier een hit waren en ze dus al snel kruiden e.d kreeg.

10. Jib

Jib Actief lid

15 jan 2011
    141
    0
    0
    Hoi
    Ik heb ook een Avent Stoom/Blender.
    Super fijn ding!

Je kunt bij de groente 125 gram aanhouden samen met 125 gram aardappelen en daarbij 200 ml water = 20 minuten stomen.

Uit het bovenstaande haal ik 3 porties.

Vlees bereid ik wel altijd apart want zo kan ik het in de vriezer in een ijsblokjesbakje bewaren.

Bij de groente en aardappelen doe ik 1 vleesblokje erbij heb ik ongeveer 100 gram groente/vlees/aardappelen per dag.

De groente die ik al heb geprobeerd zijn:
    - Pompoen
    - Courgette
    - Broccolie
    - Bloemkool
    - sperzieboontjes
    - worteltjes

Ik heb ook het boek opperdepop van AH, leuke recepten staan daarin en heel goed uitgelegd.

11. Buddytje

Buddytje Bekend lid

18 dec 2010
    785
    0
    0
    Bedankt voor de reacties! :D

Vanmiddag heb ik bloemkool met zoete aardappel gemaakt. Gelijk twee porties want dan heb ik morgen nog een portie :p Ik ga iig proberen om het te laten aansluiten bij wat wij eten maar heb wel hele leuke recepten voor baby's en kinders gezien dus.... :D

12. rianneke1985

rianneke1985 Actief lid

6 jul 2011
    135
    52
    28
    Nu even moeder :)
    Dordrecht
    Hoi hoi
    Ik heb ook deze stomer/blender, en ik vind het ideaal. Michelle eet zo met ons mee, ik kook voor ons gewoon in de pan en voor michelle gooi ik aardappels en groente in de stomer blender. Het is tegelijk klaar met mijn koken, nou ik vind het ideaal. Ik hoef zo niet na te denken over kruiden of zout of wat dan ook, en als ik weet dat ik de volgende dag iets eet wat zij niet mag, maak ik gewoon wat meer.
    Ik haal heel veel leuke recepten ook al voor de allerkleinsten van
    Keukenkikker: Recepten Staan al recepten op vanaf 6 maanden.
    Succes dames!

Deel Deze Pagina