Lynn heeft koemelkallergie. We zijn met bijvoeding begonnen en de groente en aardappel gaan erg goed. Toch moet ik met veel producten "uitkijken". En in de meeste potjes van 6 maanden zit toch melk in. Dus wil ik zelf koken voor Lynn. Iemand een idee voor een lekker recept?
Vraagje: Waar woon je? (ned of belg) Want keek net naar potje olvarit en daar staat in dat er geen koemelk erin zit. Ik had zelf op vakantie in Frankrijk gemerkt dat daar veel meer producten standaard melk erin werd toegevoegd terwijl ik dat in nederland veel minder vind (mijn zoon had een lichte vorm van kma). Op http://www.kindengezin.be/KG/Ouders/Bab ... efault.jsp heb je een paar tips. Maar het is gewoon even proberen wat je kindje lekker vind. Die van ons vind nu soep hartstikke lekker, maar ja hij is nu wel al 2 jaar. Wat we ook veel deden is kopieren van de potjes. Er staat bv kip en erwtjes en worteltjes. Nou deden we die dan koken en dan door de mixer. En als hij erwtjes niet lekker vind dan ipv erwtjes een andere groente toevoegen. Succes...
Weet je wat het ook is. Bij Lynn was al duidelijk dat ze KMA had voordat je begon met bijvoeden. Bij Iman is het een paar weken geleden pas vastgesteld. Zij zat toen al op volledige bijvoeding, dus ik weet al precies waar ze goed op reageerd en waar niet op. Alleen als ik een nieuw potje probeer moet ik goed opletten.
Het is ook een kwestie van uitproberen denk ik. Ik heb bijvoorbeeld nog geen sinaasappel geprobeerd en ook geen tomaat.
Je hebt zoveel groente om uit te proberen. Dat je niet alles in een keer kunt uitproberen. Ze zeggen ook dat je het beste om de 3 dagen een nieuw groente/fruit kunt introduceren dan weet je zeker of het door die groente/fruit je baby anders reageert. Als je 2 nieuwe producten tegelijk uitprobeert dan weet je immers niet op welk van de 2 hij/zij niet goed op reageert. Mijn zoon heeft KMA maar hij kan behalve melk alles gewoon eten/drinken. En gelukkig nu met de nieuwe soya rage heb je heel veel keus in allerlei soya producten die de melk producten vervangen. Zoals soyamelk (met allerlei smaken). Mijn zoon vind alleen soyamelk met perzik en soyamelk met bosbessen lekker (liefst perzik). Maar je hebt nu ook soyamelk of "soyaroom" die je in het eten kunt gebruiken. Dus naarmate hij ouder wordt kan hij ook gewoon meeeten met de pot ook al zou je dus een gerecht willen maken met melk/room. Gelukkig had mijn zoon een lichte vorm dus kan ik gewoon melk/room gebruiken (mijn man houdt niet echt van romige saus dus kan het zoiezo ook niet zo vaak gebruiken). Trouwens als alternatief voor de langhoudbare vanille/chocolade vla hebben ze bij de meeste winkels in de koelafdeling ook soya toetjes (smaken toch heel anders als vla meer als vruchtenyoghurt / vruchtenkwark) en ook kort houdbare soya melk. Soya melk komt als ik me goed herinner pas na 1 jaar aan de orde (omdat je dan niet meer opvolgmelk gebruikt.) Maar ik deed gewoon allerlei groente en meestal kip (is toch beter te prakken dan andere vlees) in water koken en dan door de mixer en naarmate hij ouder werd gewoon andere dingen introduceren zoals elleboogjes macaroni en dan een paar minuten langer koken en daar dan weer de groente doorheen.