Kies trekken tijdens zwangerschap..uitstellen of niet??

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Hotsiflots, 2 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    Hallo Dames,

Ik zit hier met een ENORM twijfel gevoel, ik heb een kies die getrokken moet worden, ter preventie van ontsteking of dat hij pijn gaat doen, hij doet (nog) geen pijn en er is (nog) geen ontsteking, maar er is wel een flink gat, waar dus ook (sorry eeww) etensresten in gaan zitten.

Ik lees veel erover en de ene zegt het mag, de ander zegt beter uitstellen, mijn gevoel zegt ook uitstellen omdat ik een lage weerstand heb door mijn maagverkleining en tweeling zwangerschap, maar aan de andere kant zul je net zien dat ik erge pijn ga krijgen s'nachts of in het weekend <- hier ben ik erg bang voor en je mag geen pijnstillers en paracetamol helpt nooit bij mij!! en ik moet nog 3/4 maanden.

Mijn tandarts assistente heeft mij verteld liever uitstellen maar een ontsteking is altijd erger dan de verdoving, het word dus kiezen uit 2 kwaden, de afspraak staat wel en ben dan 21 weken zwanger, maar kan altijd afgezegd worden...

Jullie hebben altijd goede tips en ervaringen, misschien kunnen jullie mij helpen beslissen???

xoxo

2. jongmama20

jongmama20 Actief lid

16 dec 2015
    251
    0
    16
    Vrouw
    Ik lees even mee, heb ook een enorme twijfel.
    heb een verstandskies wat door komt en af en toe zeer doet..
    Hoop dat hij tot eind augustus geen erge pijn gaat geven en dat hij daarna eruit kan ipv tijdens de zwangerschap

3. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    Vervelend is dat hé? pfft ik weet wel dat er maar een minimale hoeveelheid verdoving de placenta passeert maar toch, het spul knijpt aders dicht, wat als het weeën opwekt, neem ik het risico of niet..argg

Ik ga het straks ook aan mijn gynaecoloog vragen, tandarts zegt dat het mag alleen geen foto's en dat de stress van ''wat als het pijn gaat doen'' meer adrenaline bevat dan de verdoving.

Hoop dat er nog meiden reageren die het mee hebben gemaakt en wat ze gedaan hebben :(

4. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hmm wat vervelend zeg. Ik had in mijn zwangerschap een stuk tandvlees wat los liet van mijn achterste kies. Mijn tandarts wilde me echt niet verdoven vanwege mijn zwangerschap. We hebben het met schoonmaken goed kunnen onderhouden tot einde zwangerschap.

Ik zou heeeel goed informeren naar welke verdovingen er wel en niet mogen. Er bestaan verschillende verdovingen. Ik mag bijv. nu geen verdoving met adrenaline erin, omdat ik hartkloppingen heb (ben niet zwanger hoor ;)). Een tandarts (of kaakchirurg) is degene die kan bepalen of je wel of niet verdoofd mag worden.

5. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.238
    1.892
    113
    Vrouw
    De verdovingen van tegenwoordig kunnen weinig kwaad hoor.
    Tandheelkundige behandelingen zou ik gewoon door laten gaan.
    Met kiespijn je kraamtijd in wil je niet.

6. aboe

aboe Actief lid

2 okt 2012
    246
    10
    18
    Mijn onderste verstandskies moest er tijdens mijn zwangerschap uit omdat hij voor pijn zorgde. Dit werd toen niet gedaan door de kaakchirurg. Iets met het kaakbot, ontstekingen en bloed. Er is toen voor gekozen om de bovenste te trekken, dat was wel mogelijk.

Beste kan je even contact opnemen wat zij jou aanraden.

7. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

17 jun 2014
    1.316
    0
    0
    Ik henb vorige week een vulling laten vervangen en verdoving gehad

8. Loetjoe

Loetjoe Actief lid

30 aug 2010
    325
    0
    0
    juf BO
    Groningen
    Ik heb ook zo'n gat, ook al wel eerder gehad. Je kunt er best lang mee rondlopen zonder dat je er last van hebt. En als je er wel last van krijgt kun je het toch altijd nog eruit laten halen? Zou het niet alleen maar ter preventie doen.

9. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    Hier neig ik ook heel erg naar, maar de assistente zei toen als het pijn gaat doen werkt de verdoving minder goed en heb je meer napijn en je mag alleen paracetamol, ik denk toch dat ik ermee wacht het ''voelt'' nog steeds niet goed en zolang ik twijfel doe ik het niet.

Bedankt voor de reacties dames.

10. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ik heb tijdens de laatste zwangerschap een wortelkanaalbehandeling gehad, met verdoving. De tandarts heeft me helemaal gerust kunnen stellen met betrekking tot de verdoving.

11. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    Gelukkig!!

Ik zit nog steeds in twijfel maar ga toch naar de afspraak toe, en ik vertel mijn verhaal en mijn angst, als de tandarts mij kan verzekeren dat het geen kwaad kan en het dus echt nodig is om die kies eruit te trekken, dan laat ik de hem er direct uitrekken anders stel ik het weer uit, zegt hij ''liever niet'' dan doe ik het niet en alsof de duvel er mee speelt; at ik gisteren een stuk chocola kreeg ik een steek in een andere tand ik kijken ja hoor gaatje!! :x:x alles komt tegelijk lijkt wel nu mijn gebit is nog nooit zo slecht geweest als nu in de zwangerschap :(

12. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Balen is dat! Mijn beide zwangerschappen hebben mij een kies gekost. Vlak na de eerste zwangerschap had ik een wortelkanaalbehandeling en later een kroon op die kies en bij de tweede zwangerschap een wortelkanaalbehandeling tijdens de zwangerschap en de kroon daarna.

Ik heb verder nooit wat met mijn gebit, mijn tandarts vond het ook heel opvallend.

13. daanvld

daanvld Actief lid

22 okt 2015
    149
    0
    0
    Schiedam
    Hier moet er een verstandskies getrokken worden. kan volgens de tandarts en kaakchirurg geen kwaad maar zie het het zelf niet zo zitten dus wacht netjes na de bevalling. Maar inderdaad tegenwoordig kan een verdoving niet zoveel kwaad meer. ze geven er dan 1 zonder adreline dacht ik

14. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Ik heb -niet zwanger maar denk dat dat qua kiespijn niet uitmaakt- rondgelopen totdat zo'n gat pijn gaat doen. En dat wil je NIET meemaken. Ik dacht dat m'n hele kaak ontstoken was en zat jankend van de pijn op de HAP. Pas de dag daarna kwam ik op het idee dat het die kies weleens zou kunnen zijn dus hop naar de tandarts. Verdoving pakt veel minder goed dan en de pijn is niet te harden.

15. Dreamz3

Dreamz3 Fanatiek lid

9 dec 2010
    3.297
    96
    48
    Ik heb in deze zwangerschap 2 keer op de stoel bij de tandarts gelegen, de eerste keer met 20 weken zijn er 2 gaatjes gevuld, de 2e keer is er met 27 weken een kies getrokken en een gaatje gevuld.
    Ik heb een verdoving gehad die lichter is en die mag tijdens de zwangerschap.

Heb er niks van gevoeld en ik ben (was) een enorme schijterd voor de tandarts.
    Ik zou het dus gewoon laten doen, want als de boel gaat ontsteken heb je grote kans als ze je dan gaan verdoven, dat de verdoving niet werkt.
    Ik heb dat ook eens gehad en dat was niet zo prettig.
    Ik ben nu ruim 37 weken zwanger zonder complicaties of problemen, dus maak je geen zorgen!

16. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    Nou dames het is gebeurt, ben gewoon gegaan en mijn verhaal uitgelegd en mijn angst verteld en ze verzekerden me dat ze een speciale verdoving gebruiken zonder adrenaline en dat voorkomen beter is dan genezen, verdoving/trekken deed geen pijn maar nu de verdoving is uitgewerkt voel ik nu wel een beetje napijn maar tot nu toe uit te houden en het bloed heel erg bleeh net een slagveld en die smaak brrr.

Er moet NOG een kies uit maar die mag over 2 weken eerst kijken hoe deze geneest, en weet ook zeker dat mijn kleintjes het goed doen want voel ze lekker schoppen :D

Bedankt voor alle reacties dames!! hebben me zeker geholpen besluiten <3

xoxo

17. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.336
    10.295
    113
    Een wortelkanaalbehandeling gehad tijdens de zwangerschap. Je krijgt een verdoving die wel kan met een zwangerschap. Ik zou uitstellen als het kan , veel spoelen en als het een gat is een spuitje met een puntje naar beneden.

Het isniet alleen de verdoving bij mijwas het ook een lading stress! Heb nog geprobeerd zonder verdoving maar was niet te doen. De tweede ronde die pas kan na alles rustig is heb ik na de bevalling gedaan.

18. Mommy11

Mommy11 Bekend lid

7 apr 2015
    905
    202
    43
    Ik heb ook een wortelkanaal behandeling gehad tijdens de zwangerschap van m'n zoon.. Met verdoving, en het kon geen kwaad zei de tandarts, hij is gewoon gezond geboren! &#128516;
    Ander bleef ik maar maximaal paracetamol slikken tijdens de zwangerschap tegen de pijn, want het is echt afschuwelijk..

19. Mommy11

Mommy11 Bekend lid

7 apr 2015
    905
    202
    43

Fijn dat alles goed gegaan is hoor!! :)

20. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Ik heb dus gekozen voor uitstellen vanwege dezelfde angst. Vlak voor de bevalling is de kies afgebroken en heb ik een wortelkanaalbehandeling moeten ondergaan!!

Ga bij tandpijn dus altijd tijdig naar de tandarts en laat behandelingen uitvoeren. Je mag gewoon verdoving (alleen de eerste 3 maanden raden ze het niet aan). Alleen een rontgenfoto maken ze niet (dit moest ik later laten doen). Jouw tandarts weet precies hoeveel en welke verdoving ze mogen doen. Ik heb het ook nog nagevraagd bij de verloskundige. En ook die gaf aan dat je tijdens je zwangerschap veel gevoeliger bent voor ontstekingen. En dat onbehandelde tandproblemen zelfs kunnen leiden tot ontstekingen elders in het lichaam.

Het uitstellen of negeren van een tandproblemen kan dus meer risico opleveren voor je kindje. Je wilt echt niet hoogzwanger met een ontsteking komen te zitten. En etensresten in een gat gaan daar wel voor zorgen. Snel naar de tandarts dus.

Deel Deze Pagina