poes krijgt kittens, wat is handig voor de voorbereiding?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sas26, 4 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Hoi dames,

sinds begin april hebben wij een zwerfkat in huis genomen. Niet gechipt en niemand heeft zich gemeld nav de melding op amivedi.
    Inmiddels is ze een maand bij ons en het is een schat!
    sinds ruim een week heeft ze een erg bolle buik en de dierenarts heeft ons vermoeden bevestigd: drachtig! zijn we dus samen zwanger;) binnen nu en 20 dagen kunnen de kittens komen.

heb net een kartonnen doos klaar gemaakt met kussentje en doekjes en zo.
    maar nu vraag ik me af hoe wennen we haar eraan dat ze un die
    Doos gaat? en kunnen we de doos het beste op een rustige plek zetten of beneden bij ons zetten? iemand nog andere tips?

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.720
    113
    Ze zal waarschijnlijk willen bevallen op een rustig plekje, liefst ergens onder een tafel ofzo, en in een niet al te drukke kamer. Onze jongste poes is bevallen onder het bureau in mijn slaapkamer, de oudste was begonnen op de trap (! ze was alleen thuis toen de bevalling begon en had geen idee wat ze moest, was in paniek heen en weer gaan lopen) en was door ons naar een mand in de badkamer gemanoeuvreerd voor de laatste drie kittens. Ik weet niet hoe vertrouwd je katje al is met jullie, maar het kan zijn dat ze graag een van jullie erbij heeft als ze bevalt.

Verder: bereid je maar voor dat een poes zich niet aan 1 plaats houdt om haar nestje op te voeden, maar dat je haar regelmatig zult zien lopen met een kleintje aan het nekvel in de bek of dat je het nestje ineens ergens anders aantreft ;) Hun instinct zorgt voor regelmatige verhuizingen.

Je kan een favoriet kussentje oid in de doos leggen, en verder niet meer doen dan het er uitnodigend uit laten zien denk ik ;) een kat is nu eenmaal intrinsiek eigenwijs.

Een gezonde poes met een normale bevalling zal in principe alles zelf regelen, maar misschien is het goed om voor de zekerheid een kruikje, een pak houdbare volle melk en een flesje koffiemelk, en een 10cc injectiespuit (zonder naald) in huis te hebben, zodat je desnoods kan helpen warmhouden en kunstvoeden.

Misschien is deze link leuk om door te lezen: gaat meer over het fokken van (ras)katjes dus niet alles is van toepassing, maar de hoofdlijn zal voor alle katjes gelden:

KattenEncyclopedie - Een must voor de kattenliefhebber ! Dracht

3. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    thanks voor je reactie! En voor de link. Ik heb al veel gelezen op internet, ben benieuwd hoe het in het echt zal gaan....

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

eens met usa, wat handig kan zijn is onder in de doos of waar ze gaat beginnen (mijn poes op mijn nieuwe cremekleurige stoel UITERAARD HAHAHA) is een onderlegger, die je ook in je kraampakket hebt, ik verschoonde elke dag de mand door onderin zo'n onderlegger te leggen. Ik weet ook niet of je nog andere dieren hebt, maar poes moest perse in de wk, terwijl de hond en de andere kat erbij in wilde kruipen, dus ik heb een mand met een deksel gekocht, zodat poes en kitten ook af en toe rust hadden :)
    Wat overigens ook een aanrader is, om een miniflesje jenever te halen bij de slijterij, het gebeurt wel eens dat een kitten niet zelf gaat ademen, ook niet na het schoonlikken van moeder en als je dan jenever op een doekje doet en die zachtjes tegen het neusje wrijft, komt door de schrikreactie van de alcoholgeur de ademhaling op gang.

5. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je slim bent haal je even een pak van die speciale onderleggers voor in de doos. Kun je bij je apotheek kopen. Die zijn onmisbaar bij het kraambed. Je normale kussentje en dekentje wil je eigenlijk pas 1 of 2 dagen na de bevalling erin hebben als ze is gestopt met navloeien.

Verder voor de zekerheid wat katoenen draadjes om evt de navelstreng af te binden als de moeder het niet doet. Meestal doet de mams het wel maar ik heb in mijn 20 jaar dat ik katten heb gefokt wel eens gehad dat het niet gebeurde en dan moet je dus wel iets met die navelstreng en nageboorte.
    En dat maakt dus ook meteen dat je een klein schaartje nodig hebt.

- een slijmuitzuigertje als je het te vies vindt om dat met de mond te doen. Ik had zo'n ding maar kon er niet mee werken, dus ik deed dat gewoon (ja jakkie maar proeft nergens naar :D ) met mijn mond en had een bakje om het uit te spugen en water staan.

- Washandjes om evt. het kitten droog te wrijven als mams dat niet doet. Die kun je om je handen doen en dan leg je het kitten in de ene, en met de andere wrijf je het droog. Masseert ook meteen en brengt ademhaling goed op gang.

Verder had ik ook altijd wat oxitocine maar dat ga je niet krijgen. Ik had dat als fokker van de dierenarts. Dat maakt nadien de baarmoeder schoon. Maar bedenk in plaats daarvan dat mocht de poes nadien wat slap blijven, kleine weetjes houden dan is het wellicht verstandig om de dierenarts dat even te laten toedienen. Mag nooit VOOR het eerste kitten eruit is.

Dat is denk ik wel het belangrijkste. Mocht mams niet voeden dan heb je ook wat speciale kittenmelk nodig.

Dat zijn de hoogst noodzakelijke dingen die je nodig hebt. Je kunt van allerlei fancy dingen op het net kopen tegenwoordig maar ik heb het altijd nog zo met succes gedaan.

Succes. En we willen wel foto's zien natuurlijk straks.

6. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh, en als het een lieve poes is dan vindt ze het straks met de voorweeën en weeën heerlijk als je zachtjes van haar borst naar haar buik masseert. Van boven naar beneden met hele zachte druk. Ietsje harder dan aaien zeg maar. Wees wel gewaarschuwd want je bouwt een enorme band met het beestje op straks ;). Ze kunnen er namelijk echt zo vreselijk dankbaar bij liggen.

Overigens heb ik het altijd handig gevonden om gebruik te maken van een kooi of bench. Voorkomt dat madame aan de wande gaat. Veel rustiger voor haar en voor jou. Laat je niet verleiden door haar klaagzang op dat moment. Het is voor een kitten veel beter om niet elke hoek van de woning te zien :D. Zodra het eerste kitten er is legt moederpoes zich er in 99% van de gevallen er wel bij neer.

7. Onje

Onje Niet meer actief

Dit is Flo haar paradijsje ;) Wonder de papa ligt bovenop en mag vaak even binnen komen gluren

8. Onje

Onje Niet meer actief

Volledig uitgeput na de bevalling en nummer 1 op de foto verder hebben wij haar tijdens de bevalling alleen gelaten. Nou ja toegekeken vanaf een afstandje.

9. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Onze kat ging midden in de woonkamer liggen om te bevallen haha. Snel de doos gepakt en haar er in gelegd, dat vond ze prima. Zorg dat je het nummer van de dierenarts bij de hand hebt, dat is erg fijn als het niet helemaal goed gaat.
    Ik heb de volgende morgen het dekentje verschoond, dat is echt geen probleem, zou zelf niet vanalles gaan aanschaffen. Zorg gewoon dat je op de hoogte bent van wat je moet doen als het niet helemaal goed gaat. Succes!

10. Onje

Onje Niet meer actief

Het is leuk maar ook erg zwaar hoor haha 5 kittens !!

11. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh heerlijk al die kitjes :D. Ik fokte perzen. Heerlijk ras om te fokken en zo lollig als ze wat groter zijn :). Alleen die vieze konten als het haar groeide :D.

12. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    oo wat leuk! hier zijn vorige week 5kittens geboren! voorbereidingen? ja weenie, idd kartonnen doos met een dekentje erin(handdoek) en verder kan je denk ik niks doen. Hier begon t 2weken eerder dan de dierenarts dacht. ze ging zitten miauwen en rende steeds naar de bank en ging int hoekje liggen. dus ik merkte dat t ging beginnen, haar snel in die doos gedaan waar ze ook weer snel uit wilde. dus doos op plek gezet waar ze op de bank steeds ging liggen. en nu staat de kartonnen doos met kittens onder de tafel van mn zoontje met een doek aan de zijkant zodat er niet teveel tocht bij komt en dat ze rust hebben van de los lopende peuter :p

Kittens zijn nu 10dagen oud. denk dat binnekort de oogjes eindelijk open gaan? weet het niet, niet zo gek veel verstand van. Vind wel dat moeder-poes weinig bij de kittens ligt. eerste paar dagen nonstop erbij en nu maar paar keer op een dag, ff laten drinken en verder ligt ze op de bank te slapen of op zoek naar eten.

voor de kenners: ze mogen pas vanaf 6weken ander voer hebben toch? kattenmelk bijvoorbeeld. heb idee dat ze te weinig van hun moeder krijgen omdat ze er niet bij gaat liggen

13. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    hier wat foto's van ons nestje:
    foto 1 was hij net 1minuut oud. 2de foto 1dag oud

14. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    en nog wat fototjes:
    2e foto 10dagen oud (vandaag dus :D)

15. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vanaf het moment dat ze zelf willen eten kun je ze al voorzichtig wat geweekte kittenbrokjes geven. Of wat vlees. Net wat je makkelijk vindt. Ik begon daar altijd vrij snel mee omdat ik altijd zoiets had van 'hoe sneller ze zelf eten hoe beter'. Meestal zodra ze wat begonnen rond te lopen had ik ze ook zelfstandig aan het eten. Dan drinken ze nog steeds ook volop bij de moeder maar mocht mams denken 'ik heb er geen zin meer in' zit je niet met het probleem dat je moet flessen.

Ikzelf haalde geen speciaal spul. Ik ben nog van het ouderwetse dus het was altijd een mis van ofwel geweekte brokjes of blik of iets dergelijks en dat met een beetje volle koffiemelk of speciale kattenmelk mixen. Zijn al mijn kittens groot en sterk mee geworden. En ik heb er heel wat op de wereld gezet in al die jaren :D.

Wel had ik altijd speciale kittenmelk voor de periode ervoor. Mocht de moeder namelijk niet kunnen of willen voeden dan moet je de eerste weken door en dat kun je niet met andere melk doen dan speciale voedingsmelk.

16. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mooie tabbies trouwens :)

17. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh wat ik trouwens nog vergeet. Voor de TS. Je doet je poes het grootste plezier met een krant in de doos voor de bevalling. Als ze dicht in de buurt van bevalling komen dan gaan ze dat helemaal aan stukken krabben en een nest maken. Geweldig gezicht om te zien. Soms doen ze dat een paar dagen van te voren maar vaak net voor bevalling.

18. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    Hoi allen,

nog geen kittens hier, maar kan volgens mij niet lang meer duren....
    Buik van poes is erg dik, en ik zie de kittens sinds ongeveer een week bewegen en voel ze nu ook.
    Poes laat veel boeren en scheten :p;)

Ik hoop zo dat het in de komende 4 tot 6 dagen komt, dan ben ik namelijk thuis!

Wie kan me vertellen hoe lang het ongeveer nog duurt als je de kittens eenmaal ziet en voelt bewegen?

Groetjes!

19. Syrse

Syrse Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het meeste is hier al gezegd, maar wil jullie toch nog feliciteren met de dubbele zwangerschap ;)

inderdaad het nummer van de dierenarts dichtbij houden, voor moest het misgaan.

Misschien ook al een idee om geïnteresseerde huisjes te zoeken voor de katjes? Als je daar straks nog mee moet beginnen kan dat wel even duren.

Oh, en vergeet geen afspraak te maken voor sterilisatie nadien :)

20. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    hihi dank je wel!
    Ja ik heb al 2 à 3 adresjes, we wachten nu even af hoeveel het er zijn...
    Sterilisatie gaan we zeker doen, kan wanneer de poesjes weg zijn... dus nu ff afwachten wanneer ze komen!

Ik begin nu wel een beetje zenuwachtig te worden hoor, verwacht de kittens elk moment maar iedere dag niks...Zie je van tevoren veel tekenen of kan het ook opeens beginnen?
    Wat we wel zien is: een hele dikke buik, lange tepels, soms een klein beetje slijm bij de uitgang )maar een heel klein beetje)
    poes is erg veel aan het slapen, kan zich niet goed meer wassen en lekker liggen...Ze zoekt ook naar plekjes, heb nu 3 voor haar in orde gemaakt....
    Zo spannend!

Deel Deze Pagina