Recepten zonder pakjes/zakjes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MamaLara, 18 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaLara

MamaLara Bekend lid

22 dec 2012
    575
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hallo!

Nu ons meisje de leeftijd van 1 jaar nadert wil ik haar meer en meer met de pot laten mee-eten. Nu kook ik vaak apart voor haar en vries ik voor meerdere keren in. Maar ik lees overal dat je zoveel mogelijk zoutloos voor hen moet koken. Als ik aardappels-groente-vlees/vis maak is dat geen probleem, maar we eten ook graag eens rijst, pasta, noedels, couscous, ovenschotel etc. Hoe doen jullie dat? Vind het best lastig dan niets uit een zakje/pakje/potje te gebruiken. Daarbij komt dat we allebei werken en dus niet de luxe heb een uur in de keuken te staan.
    Dus ik ben op zoek naar simpele, lekkere recepten waarbij je geen/weinig zakjes/pakjes nodig hebt en je dreumes lekker van mee kan smullen.

Wie helpt?

Alvast bedankt!

X Lara

2. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Macaroni saus kun je bijvoorbeeld erg simpel zelf maken met tomatenpuree en wat kruiden als basilicum erbij in.

Ik heb zelf van de bieb het boek gehad van koken met karin zonder pakjes en zakjes. En staan ook best recepten in die je kunt maken zonder er uren voor in de keuken te staan.

3. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Inderdaad macaroni saus is makkelijk te maken.

Ik zoek veel recepten op internet op en soms eten we wel eens iets uit een pakje. Van de week bijv. Bami gemaakt m.b.v. een zakje. Moet geen kwaad kunnen denk ik.

Wat ik vaak doe is voor 2x koken. Ik vries dan 1 portie in die ik er dan uit kan halen op een dag als ik wel of weinig tijd heb.

4. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ipv zout kun je verschillende kruiden gebruiken om dingen op smaak te brengen. Denk aan nootmuskaat, gember, peterselie, basilicum, tijm, citroengras etc. Kan ook uit een potje dus van die gedroogde kruiden. Wat ik vaak doe als ik bijv bami ed maak, is dat ik de basis neutraal houdt. Vlees en groente roerbakken beetje peterselie er doorheen. Dan schep ik een deel eruit voor onze zoon en wat overblijft voor ons maak ik verder op smaak met ketjap ed. Eet hij toch hetzelfde als ons, maar dan net iets anders ;)

5. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Wij eten zoveel mogelijk zonder pakjes en zakjes maar als het dan een keer niet zo is eet zoontje gewoon mee. Met nasi doen wij ongeveer hetzelfde als hierboven. Wat gekookte rijst met roerbak groenten apart houden en dan voor ons zelf op smaak maken met nasi kruiden

6. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    op de dagen dat ik niet werk kook ik dubbel, op de dagen dat ik werk halen we dat dan 's morgens uit de vriezer, scheelt heel veel tijd.

Pastasaus maak ik bijv meteen een pan vol en dan in porties in de vriezer. 's morgens al een pan water op het gasfornuis en dan als ik thuis kom meteen gas aan, dan pas jassen uit en dan kan ik zo verder met koken en is het zo klaar.

7. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Je hebt in de winkel vaak strooibusjes met bijv gedroogde italiaanse kruiden, deze zijn vaak zonder zout.
    Dat kan je gebruiken om pastasaus te maken.
    Als je er dan nog verse knoflook bij doet, dan is dit erg lekker!

Voor pasta gebruik ik:
    Gehakt, wortel, paprika, champignons, een brikje tomatenpuree, look, en italiaanse kruiden.

Wat ook lekker is:
    pasta met mascaropone, pesto en groenten.
    Groenten koken (bijv broccoli en wortel)
    Als de groenten gaar zijn, afgieten, en bij de groenten een paar lepels mascarpone en pesto doen.
    Dat met pasta serveren. Lekker!

Deze beide gerechten heb ik klaar in 20 min!

8. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    kokenvoormijndochter.nl vind ik een top site!
    Makkelijke recepten en kindvriendelijk ;)

9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Het boek "52 weekmenu's en boodschappenlijstjes". Ideaal!

10. Liza28

Liza28 Fanatiek lid

24 apr 2012
    1.229
    1
    0
    Marketing & Communicatie
    Brabant
    Ik gebruik ook geen zakjes en potjes.. Althans meestal niet :)

Spaghetti/macaroni: Pure tomatenpuree, gehakt, roerbakgroentes, italiaanse kruiden en basilicum
    Ovenschotel: aardappelpuree, gekookte eieren en spinazie, strooikaas erover..
    Rijst: roerbakgroente, kipfilet, homemade satesaus
    Verse pasta: roomsaus obv roux met boullion en gerookte zalm en prei

En zo nog veel meer.. En ik werk 24 uur en manlief full time dus ook geen uren kooktijd! Maar dit zijn wel prima recepten.. En ook regelmatig gewoon vlees/vis/aardappelen/groente.. En als we dan kruiden gebruiken dan ook gewoon verse kruiden.. Vaak ook knoflook in recepten.. En soms, bijv. bij de kipkruiden ontkom ik niet aan het feit dat er zout in zit.. En een enkele keer denk ik dan ook; jammer dan! Ze vindt het heerlijk.. En zolang het bij en bij blijft..

Veel succes en plezier, ik vond het met de pot mee eten echt een verademing!

11. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Ik kook ook zo min mogelijk met zakjes en pakjes.
    Wat ik vaak doe, is het voor mijn dochter eruit scheppen en dan de kruiden uit zakjes toevoegen.

Af en toen laat ik mijn dochter het wel eet, lijkt me geen kwaad te kunnen.
    Wij eten namelijk ook 1 keer in de week friet en ze vind het heerlijk!

12. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ik gebruik eigenlijk veel pakjes/potjes maar een saus voor rijst maak ik zelf:
    Kip bakken en ui, tomatenpuree, ketjap, sambal, vocht van perziken uit blik met wat water en dan de perziken erbij.

13. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Ik lees mee! Ben geen keukenprinses en het mee-eten van dl valt me tot nu toe zwaar, kan dus goed tips gebruiken ;)

14. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Het kookboek van ah. Opperdepop heet het volgens mij. Staan ceel recepten in op leeftijd wat je als ouder ook makkelijk kunt mee eten.
    En anders gewoon later zout toevoegen, dat deed ik ieder geval.

15. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Ik heb al meer over het boek gehoord, maar kan het niet vinden op de website van de AH zelf. Waar heb jij het destijds gekocht?

16. Liza28

Liza28 Fanatiek lid

24 apr 2012
    1.229
    1
    0
    Marketing & Communicatie
    Brabant
    Ik heb het kookboek ook, gebruikte het altijd voor variatie in fruit en groentehapjes maar heb het daarna opgeborgen! Goed idee om het weer tevoorschijn te toveren.. Wie weet doe ik nog leuke inspiratie op! Ik heb 'm destijds via Marktplaats gekocht voor €5,- maar ze waren toen ook gewoon nieuw bij AH te koop.. Geen idee of het nog zo is, maar lijkt me wel want het is volgens mij wel een hit!

17. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Ik ook via marktplaats voor 4 euro ;)

18. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    opperdepop bij de AH gewoon in de winkel, ook een leuk kraamcadeau ;)

19. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
  20. MamaLara

MamaLara Bekend lid

22 dec 2012
    575
    1
    18
    NULL
    NULL
    Super bedankt voor zoveel reacties! Hier kan ik wel wat mee :)

Deel Deze Pagina