haha sorry! Ik wil nog wel even voor je zoeken. misschien dat iemand in mijn familie het weet wij zijn allemaal van kookfreaks.
ik heb geen uitgebreid recept, maar een heel simpel maar lekker recept nodig: een komkommer een teen knoflook (naar eigen inzicht eventueel meer ) een flinke eetlepel mayonaise komkommer in plakjes, reepjes of blokjes snijden knoflook erdoor mayo erdoor en roeren maar even 10 minuten in de koelkast en je hebt een hele frisse salade vooral lekker bij rijst, of pasta
Ik doe altijd andere komkommer bij spaghetti. Azijn en water in kommetje (naar inzicht) Daarin dunne plakjes komkommer (met de kaasschaaf b.v.) En naar smaak wat peper en zout. Even laten staan de koelkast en jammie !
Bedoel je deze nemo? Recept Kikkererwtencurry Type gerecht Hoofdgerecht, Indiaas, Vegetarisch Opmerking(en) Voor 4 personen. Voorbereiding 15 min, bereiding 40 min. Als vulling in chapati´s of naanbrood is deze curry een heerlijk tussendoortje. Ingredienten 2 uien 4 teentjes knoflook 1 el ghee of olie 1 tl chilipoeder 1 tl zout 1 tl kurkumapoeder 1 tl paprikapoeder 1 el komijnpoeder 1 el korianderpoeder 2 blikken (a 430 gram) kikkererwten, uitgelekt 1 blik (425 gram) tomatenblokjes 1 tl garam masala Bereiding Snijd de uien in dunne ringen en pers de knoflook. Verhit ghee of olie in een middelgrote pan. Voeg ui en knoflook toe en bak tot alles zacht is. Voeg chilipoeder, zout, kurkuma, paprika, komijn en koriander toe. Verhit al roerende 7 min. Roer kikkererwten en niet-uitgelekte tomaten erdoor. Laat afgedekt 20 min op een laag vuur sudderen. Roer af en toe. Roer garam masala erdoor. Laat afgedekt 10 min sudderen.
voor alle mensen die eigenlijk niet van witlof houden hier een recept van mijn witlofprutje, en geloof me, dit vinden ze hardstikke lekker, zelfs kinderen die hun neus optrekken voor gekookte witlof omdat het zo bitter smaakt smullen ervan. mijn man is een vreselijk persoon wat eten betreft en gruwelt bij het idee dat hij witlof moet eten maar bij dit recept vraagt hij er regelmatig om of ik dat wil maken. nodig: 500 gr. hamlappen 1 kilo witlof 4 flinke vleestomaten 1 groot blikje tomatenpuree cajunkruiden cayennepeper bereiding: ontvel de tomaten en verwijder de zaadjes en het vocht. snij het vruchtvlees in grove blokjes. snij de witlof ook in grove stukken, ong. 1 centimeter dik. snij het vlees in blokjes en braad ze in een klein beetje boter rondom bruin. voeg naar smaak de cajunkruiden en cayennepeper toe. ik doe dit altijd op gevoel dus kan niet zeggen hoeveel maar hou er rekening mee dat cajunkruiden erg pittig zijn en als je dit gerecht met kleine kinderen eet zou ik de cayennepeper weglaten, maar wij houden van lekker pittig eten dus ben ik er altijd erg enthousiast mee wat strooien betreft. laat het vlees een minuutje of 10 sudderen en zodra het meeste vocht verdampt is voeg je het blikje tom.puree toe, even goed doorroeren en dan de tomatenblokjes toevoegen. even door laten warmen en dan de witlof er doorheen husselen. nog even 5 minuten op laag vuur laten garen en klaar is je prutje. let wel op dat je het niet te lang laat garen want door de tomaten kan er dan erg veel vocht ontstaan. zelf hou ik ervan om de witlof wel knapperig te houden en zo heb je er ook geen last van dat er veel vocht afkomt. ik kook er altijd krieltjes bij maar je kan natuurlijk ook gewoon aardappels erbij serveren. ik zou het leuk vinden als jullie dit recept geprobeerd hebben en even in een pb-tje laat weten hoe je het vond, eventueel met andere variaties hierop want ik ben altijd te vinden voor nieuwe recepten om uit te proberen.
Recepten altijd welkom! Eten moet iedereen. Waarom dus niet extra lekker! Hihi.... Trouwens welke pol? Liefs Marjo
Mijn lievelingsrecept (weet niet of het geschikt is voor zwangere vrouwen....) 400 gram garnalen 6 lente uitjes klein gesneden 1 rode peper in kleine stukjes 6 tomaten zonder vel in stukjes 2 dl slagroom 4 el pernod 2 el dille 200 gr feta 4 plakken jonge kaas lente uitjes en rode peper 3 min. bakken tomaten toevoegen 5 min 'koken' slagroom en pernod toevoegen, laten inkoken tot romige saus In ovenschaal garnalen leggen en de romige saus er over doen dille en feta er op leggen met de plakke jonge kaas alles afdekken 15 min. in de oven op 225 graden Serveren met sla en brood. Om je vingers bij op te eten!
Ik ben gek op scampi, dus hier de recepten (eerste is een eigen gemaakt recept en door de familie en vriendenkring gegeerd), ze mogen allemaal gegeten worden tijdens de zwangerschap: scampi à la Lieve: benodigdheden: zoveel scampi als ge er wilt per persoon stokbrood kruidenlookboter verse look verse sjalot verse peterselie cayennepeper nootmuskaat zout basilicum laurier (fijngemalen uit potje) paprikapoeder maisolie Werkwijze: *scampi pellen *olie en alle kruiden (cayennepeper, nootmuskaat, zout, basilicum, laurier, paprikapoeder) mengen *scampi laten marineren voor ongeveer een half uurtje *look, sjalot en peterselie gaar stoven in kruidenlookboter *scampi bijvoegen *room over gieten tot sausje gedikt is *warm opdienen met geroosterd stokbrood tips: *voor een mooie rozige kleur van de saus genoeg paprikapoeder toevoegen *volle room gebruiken, geen dieettoestanden want da dikt ni *stukjes stokbrood doppen in saus scampi (enorm lekker) OF Scampi in roze wijnsaus: Benodigdheden: -scampi per persoon naar believen -witte wijn -boter -bloem -room (géén dieetroom!) -tomatenpuree -peper en zout -tomatenketchup -voor wie het graag een beetje pikanter wil: ipv peper gebruik je cayennepeper of pilli-pilli *je bakt de scampi met een beetje peper en zout *Als ze halfgaar zijn doe je ze in een kom *je giet er witte wijn over tot ze juist gepast niet volledig onder staan *tot op het kookpunt laten komen en vuur afzetten *je laat boter smelten, doet er bloem bij tot je vaste brij hebt (witte saus maken dus) *daarbij voeg je een soeplepel tomatenpuree, een soeplepel tomatenketchup, alle wijn van bij de scampi's en room naar believen *kruiden naar smaak met peper en zout *scampi's erbij en nog eens tot kookpunt laten komen *een half uurtje laten trekken en dan kiezen tussen in de microgolf opwarmen (en ni aangebrand) of in de kom opwarmen (en groooooot risico op aanbranden) opdienen met frans brood of frietjes Tips: -brood roosteren -brood in sausje doppen -witte wijn kan je ook vervangen door whiskey, maar dan niet teveel gebruiken of ge zijt poepeloere (spreek uit ondervinding) OF Scampi op spaanse wijze: Ingrediënten: 500 gr verse of diepgevroren scampistaarten 50 gr fijngesneden sjalotjes, 3 teentjes look 1 blikje tomatenpuree ¼ liter room 2 middelgrote tomaten scheutje sherry 50 gr boter wat sterke paprika en curry, peper en zout naar smaak toevoegen De scampis pellen. De tomaten pellen en ontpitten, alleen het vruchtvlees gebruiken. Look en sjalotjes pellen. Bereidingswijze: De boter bruinen op een middelmatig vuurtje. Sjalotjes toevoegen. Tenen look persen en toevoegen. Lichtjes bruinen en dan de scampis toevoegen. Scheutje sherry toevoegen. Kruiden met curry, paprika, zout en veel peper. De tomaten toevoegen en drie koffielepels tomatenpuree. Goed roeren en zachtjes laten sudderen. Als het zaakje goed doorkookt de room toevoegen, proeven en desgewenst wat suiker bijvoegen. Je kan dit gerecht verfijnen met groene en rode pepers en er een slaatje bij opdienen. De scampis opdienen met stokbrood of ongepelde rijst en een glas koele witte wijn! Mjam!
Platliggertje: Ik denk dat mijn vriend jou wel erg dankbaar mag zijn voor deze recepten. Als je hem ergens blij mee kunt maken is het scampie, Als er nog niet bevallen is, ga ik het vrijdag voor hem maken. Ik denk de eerste, thanks
@Monika: wij hebben vandaag de kikkererwtencurry weer gehad. Nog bedankt ! Ik googelde steeds op kikkerwertencurry met naanbrood en kon het niet vinden. Als je alleen zoekt op kikkererwtencurry heb je het idd zo gevonden. Ik heb hier trouwens nog een blik rode linzen staan. Heeft iemand daar nog een lekker recept mee ?