Ik heb als alleenstaande afgelopen maand mijn eerste IUI gehad. Ben echter vandaag ongesteld geworden. Terwijl ik er een goed gevoel bij had. Ik had IUI in natuurlijke cyclus, maar van nature had ik een dubbele eisprong en een mooi dik baarmoederslijmvlies. Het zaad natuurlijk direct in de baarmoeder ingebracht, dus ik schatte mijn kansen goed in. Maar helaas! Nu vraag ik me eigenlijk af of IUI op mijn leeftijd (38) eigenlijk wel een reeele kans van slagen geeft. Ik lees op internet namelijk dat IUI weinig zinvol is op deze leeftijd. Ervaringen? Meningen?
Geen idee. Het lijkt mij van wel, omdat je geen voorgeschiedenis hebt van een tijd lang proberen waarbij het niet lukt (ik doe even een aanname hoor). Het is wel een stuk minder ingrijpend dan bijvoorbeeld ivf, maar als je je twijfels hebt dan is het beter dit ook uit te spreken in het ziekenhuis.
Het is niet bij iedereen de eerste keer raak hè Elke ronde is de kans maar zo'n 10%, niet veel, maar zeker wel zinvol. Vooral in jouw situatie is het gewoon zinvol. Je doet geen iui omdat jij of partner verminderd vruchtbaar zijn. Jij hebt een goede (zelfs dubbele) eisprong en het zaad is ook van goede kwaliteit. Dan is het gewoon een kwestie van volhouden en vaak is het na een paar pogingen wel raak. Ik snap je frustratie heel goed, maar probeer vooral niet teveel te vergelijken met anderen waar het wel meteen raak was. Zelf ben ik nu bij iui 4 zwanger geworden (ook alleenstaand, 37 jaar, met een donor). Bij mij lag het ook nog iets anders omdat ik maar een werkende eileider heb, kansen waren dus nog eens veel kleiner. En toch maar mooi gelukt! Ik weet niet in welke kliniek of ziekenhuis jij zit, maar bij mij werden er wel eerder onderzoeken gedaan / overgegaan naar ivf omdat ik met een donor bezig was. Maar ook dat is per kliniek/ziekenhuis anders. Als je nog iets wilt weten of gewoon even je ei kwijt moet... je mag altijd een berichtje sturen!
Het is zeker zinvol als je nog niet eerder geprobeerd hebt om zwanger te worden. Dat het niet zinvol meer is op 38-jarige leeftijd is vanwege beperkte tijd om nog zwanger te worden en beperkte extra kans bovenop normaal proberen (zeker als je al een tijd bezig bent). In jouw geval is dat niet aan de orde en zou ik zeker eerst proberen of het lukt met IUI.l voor je overgaat naar het zwaardere geschut. Je kans met 38 jaar en IUI in natuurlijke cyclus is ongeveer 10% per maand. Het kan dus heel goed zijn dat er meer IUI's nodig zijn voor het raak is.