Hoi! Mijn contract houdt 24 november op en ik ben 10 april uitgerekend. Ik krijg misschien een vast contract maar zeker is het niet. Een paar vragen: Heb ik recht op ww als ik geen contract aangeboden krijg? Als ze mij wel een contract aanbieden, maar ze eisen dat ik fulltime ga werken en salaris gaat achteruit (dit is de situatie naar verwachting) en ik zeg nee (gezien ik m'n kind niet 5 dagen in opvang wil), heb ik dan nog recht op ww? Mijn ww houdt op vlak voor m'n verlof in zou aan (3 maanden ww) Ik heb ergens gehoord dat als je binnen 10 weken na einde ww verlof zou hebben dat je dan alsnog zwangerschapsverlof uitkering zou krijgen, klopt dit? Zou it betekenen dat ik na mijn 3 maanden ww mijn verlof uitkering nog zou krijgen? En is de verlof uitkering dan 70% of 100% dagloon? Alvast bedankt voor de hulp!
Beste Stelpie, Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Krijg je geen nieuw contract aangeboden dan heb je recht op een WW-uitkering als je aan de volgende voorwaarden voldoet: - Je bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is meestal zo als je een werkgever hebt. - Je verliest 5 of meer arbeidsuren per week. En je hebt geen recht op loon over deze uren. Werk je minder dan 10 uur per week dan ben je werkloos als je minimaal de helft van het aantal uren en het loon over die uren kwijtraakt. - Je bent direct beschikbaar voor betaald werk. - Je hebt in de laatste 36 weken voordat je werkloos werd, in minsten 26 weken gewerkt. - Je bent niet door eigen schuld werkloos geworden. Biedt jouw huidige werkgever jou een nieuw contract aan en weiger je dit? Dan krijg je meestal geen WW-uitkering. In sommige situaties kan er toch sprake zijn van recht op een WW-uitkering. UWV Webcare is niet bevoegd hier een uitspraak over te doen. Ik adviseer je contact op te nemen met met het Juridisch Loket (0900 8020) en deze vraag aan hen voor te leggen. Als je binnen 10 weken nadat je WW-uitkering is beëindigd bevalt, dan heb je alsnog recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof. De zwangerschapsuitkering wordt 100% van het berekende dagloon van de WW die je kreeg voordat je met verlof ging. Ben je in dienst van een werkgever op het moment dat je met verlof gaat? Dan kijkt UWV naar je inkomen dat je verdiende in een referteperiode van een jaar. Deze periode eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan de eerste dag van je verlof. Actuele informatie over de dagloonberekening voor de WAZO vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare