recht op arbeidsongeschiktheidsuitkering uitzendkracht?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door kelly90, 24 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kelly90

kelly90 Actief lid

26 apr 2013
    138
    0
    0
    Hallo,

Heb ik als uitzendkracht (fase a) recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering? Ik doe constant staant werk, hierbij kan ik niet gaan zitten omdat het aan een lopende band is in een koude productiehal waar vlees word verwerkt. Nu heb ik al sinds week 11 last van bekkenklachten en dit word alleen maar erger en pijnlijker en dan nu ook aan mijn buik, ik loop al bij een fysio maar dit heeft tot nu toe (nog) geen baat.. verder heb ik geen garantie op een aantal uren werk in de week, als ik 1 of 2 dagen werk heb ik geluk, de onregelmatigheid maakt het er niet makkelijker op maar juist zwaarder en moeilijker. Echter loop ik ook met een groot verdriet met het verlies van ons dochtertje die erfelijk ziek was en waarvan het met dit kindje in mijn buik nu extra veel van mijn lichaam vraagt.

Kan iemand van jullie mij helpen?

M.v.g. kelly

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Kelly90,

Je wilt weten of je recht hebt op een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Om in aanmerking te komen voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering dien je eerst een proces van 2 jaar ziekte en de bijbehorende re-integratieverplichtingen te doorlopen. Ik begrijp uit je vraag dat hier bij jou nog geen sprake van is.

Wat kan je in jouw situatie doen?
    Je meldt je ziek bij je uitzendbureau. Het uitzendbureau zorgt voor een ziekmelding bij UWV of hun eigen (ziekte)verzekeraar. Ben je ziek door je zwangerschap? Dan is dit altijd bij UWV.

UWV beoordeelt dit als een aanvraag voor een Ziektewet-uitkering en zorgt dat je binnen 4 weken een beslissing hierop krijgt. De hoogte van deze uitkering is gebaseerd op het inkomen dat je verdiende bij je laatste werkgever. UWV berekent het gemiddelde van de periode vanaf de voorlaatste maand tot een jaar terug. Werkte je korter bij deze werkgever? Dan gebruiken we een kortere periode.

Deze Ziektewet-uitkering duurt zolang je ziek bent, maar stopt vanaf 6 weken voor je zwangerschapsverlof. Je vraagt daarom ongeveer 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum een zwangerschapuitkering aan via UWV telefoon (0900-9294). Deze uitkering ontvang je tijdens je verlof en vervangt de Ziektewet-uitkering.

Actuele informatie over ziekte tijdens de eerste 24 weken van je zwangerschap vind je hier.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. kelly90

kelly90 Actief lid

26 apr 2013
    138
    0
    0
    Bedankt voor de informatie!

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan en ook namens mij (Martijn) veel beterschap toegewenst en een voorspoedige zwangerschap. Veel succes meid!

Deel Deze Pagina