ziek door zwangerschap en oproepcontract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door ilse12, 26 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ilse12

ilse12 Nieuw lid

8 apr 2014
    1
    0
    0
    Oudenbosch
    Hoi!

Ik ben 26 weken zwanger van ons vierde kindje.
    Ik ben werkzaam als verpleegkundige met een 0 uren contract. Gemiddeld werk ik 1 a 2 dagen per week.
    Nu gaat mijn werkgever tzt een WAZO uitkering voor mij aanvragen voor mijn verlof dus dat is allemaal geregeld.

Echter is het zo dat ik mijn werkzaamheden door bekkeninstabiliteit en harde buiken door de fysieke belasting bijna niet meer kan uitvoeren. Ik vroeg me af ( want normaal krijg ik bij ziekte niet betaald ) of mijn werkgever in dit geval wel een uitkering voor mij aan kan vragen of dat hierbij ook geld dat er bij ziekte niet betaald wordt?
    En ook vroeg ik me af want iemand vertelde mij dat ik voor de WAZO uitkering nog 10 weken voor mijn uitgerekende datum gewerkt moet hebben of dit dan problemen gaat opleveren met aanvragen hiervan?

Alvast bedankt voor de informatie!

Groetjes, Ilse

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ilse,

Je wilt weten of je recht hebt op een Ziektewet-uitkering (ZW) bij een 0-uren contract.

Kun je door zwangerschapsklachten minder of helemaal niet meer werken? Meld dit bij je werkgever. Je werkgever vraagt voor jou de ZW aan. Vervolgens nodigt de verzekeringsarts van UWV je uit voor een spreekuur. Als hij/zij beslist dat je klachten inderdaad het gevolg van je zwangerschap zijn, heb je recht op ZW.

Ben je ziek, maar komt dit niet door zwangerschap of bevalling?

Vaak is het zo dat de werkgever ook bij een 0-uren contract je loon doorbetaalt bij ziekte. Heeft jouw werkgever geen loondoorbetalingsverplichting meer? Dan kan jouw werkgever voor jou ZW aanvragen. Wil de werkgever dit niet voor jou doen? Dan kun je dit zelf doen door een brief naar UWV te sturen. Mocht dit ooit eens in de toekomst voorkomen, neem dan even contact op met UWV Telefoon Werknemers (0900-9294).

Wanneer je recht hebt op een ZW-uitkering stopt deze automatisch zes weken voordat je bent uitgerekend, omdat je dan recht hebt op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Hiervoor hoef je niet uiterlijk 10 weken voor je uitgerekende datum gewerkt te hebben.

Wat die andere persoon bedoelde is dat wanneer je binnen tien weken na einde van je contract of uitkering bevalt alsnog recht hebt op WAZO.

Actuele informatie over de WAZO wanneer je een werkgever hebt vind je hier.

Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina