Hallo, Ik ben zelfstandig gastouder, maar ben niet bij het KVK geregistreerd. Een van de gastouderbureaus vertelde mij dat ik wel recht heb op een zwangerschapsverlof, betaald door het UWV. Hoe werkt dit? Moet ik dit nu al aanvragen, en zit ik dan aan bepaalde weken vast (moet ik kiezen wanneer ik stop en weer ga beginnen, of krijg ik gewoon een bepaald bedrag of over een bepaald aantal weken betaald?). Ik ben nu pas 7 weken zwanger, maar geen idee hoe lang dit duurt om aan te vragen en hoe dat moet. Ik hoor het graag.
Beste Gentle, Als zelfstandig gastouder heb je recht op zwangerschapsverlof en een Zwangerschapsuitkering. Je valt bij zwangerschap onder de ZEZ-regeling. Je hebt recht op 16 weken verlof/uitkering. De uitkering kan ingaan tussen 6 en 4 weken voor de dag na de vermoedelijke bevallingsdatum. Je kunt je Zwangerschapsuitkering tussen de 2 en 4 weken voordat je met verlof wilt gaan aanvragen. Hiervoor kun je het aanvraagformulier ZEZ-uitkering gebruiken. Actuele informatie vind je op deze pagina: ZEZ-uitkering Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare